28. november 2017

Mere innovation på vej til EG's brancheløsninger

Nu skal det i stigende grad komme de mindre kunder til gode, at it-leverandøren EG råder over mere end 450 udviklere. En strategisk satsning på innovation og brugerinvolvering blev i sidste måned skudt i gang med et hackaton, der samlede udviklere fra hele Skandinavien. I løbet af 1 1/2 døgn blev der identificeret en god håndfuld ideer, der vil kunne bidrage til innovation på tværs af mange brancher.

Softwareudvikling: De store it-megatrends får stigende indflydelse på vores hverdag. Begreber som kunstig intelligens, analytics, virtual reality, Internet of Things osv. er allerede på indmarch i forbrugerteknologien. It-leverandøren EG har nu sat gang i en strategisk satsning, der skal sikre innovation i de mange specialiserede brancheløsninger, som EG har udviklet til eksempelvis advokater, læger og håndværkere.

Initiativet blev skudt i gang i sidste måned, hvor en stor pulje af EG's udviklere mødtes til et innovationshackaton, der konkret resulterede i syv innovationsprojekter. Ideerne bliver lige nu evalueret, og inden længe vil de kunne finde vej til en eller flere af brancheløsningerne. Strategien er at indarbejde megatrends på tværs af løsningerne og samtidig åbne op for flere tredjepartsprodukter.

Brugerdrevet innovation eller integration

Ifølge divisionsdirektør i EG Business Ready Solutions Jesper Andersen er opskriften enkel: EG skal bygge en løsning selv, hvis det er optimalt, eller integrere sin løsning med andre softwareprodukter, hvis der allerede findes et innovativt produkt på markedet, der løser opgaven. Den enkelte kunde vil ikke mærke forskel. EG står inde for kvaliteten og at hele løsningen hænger sammen. Det er også EG, der tager sig af supporten, selvom et modul er udviklet et andet sted. Til gengæld lover direktøren, at kunden vil opleve øget innovation i løsningen:

"Vi har haft en tendens til at ville udvikle det hele selv, fordi vi er så tæt på kundernes brancher, og dermed har vi risikeret, at løsningerne blev isolerede. Den nye strategi åbner op for, at vi tænker de it-mæssige makrotendenser ind på tværs af vores produkter. Vores opgave er at tilbyde den bedste og mest effektive løsning som de første i markedet. Det kan vi løfte, fordi vi som organisation har skalaen til selv at udvikle såvel som at indgå i partnerskaber," siger Jesper Andersen.

Han understreger, at innovationstanken på ingen måde betyder, at EG kommer til at give slip på det indgående kendskab til kundens branche, som er opbygget gennem EG's 40 år på markedet, og som er fundamentet for de enkelte løsninger. Samtidig skal strategien involvere brugerne og understøtte filosofien om fundstædigt brugerdrevet innovation.

Innovation til processer i hverdagen

Formålet med EG's hackaton i sidste måned var at afsøge fællesnævnerne på tværs af brancheløsninger med afsæt i megatrends. Det er også en metode til at sikre, at husets 450 udviklingskompetencer bliver kan blive kombineret og få de bedste betingelser for at være innovative. Eventen gav netop en forsmag på, hvor stor en innovationskraftpille et hackaton er. Direktør i EG Healthcare Michael Frank Christiansen er imponeret over, hvor langt udviklerne nåede på kun 1 1/2 døgn, og hvor realistiske og færdigarbejdede koncepter, der lå klar med screenshots af brugergrænseflader og beskrivelser.

"Vi opdagede hurtigt, hvordan vores løsninger alle understøtter en lang række dagligdagshændelser med parallelle typer af gentagelser og registreringer. En af de konkrete udviklingsideer var for eksempel en intelligent tidsregistrering, der kombinerer viden om brugeren med gps-tracking i løbet af en arbejdsdag. Afhængigt af branchen vil applikationen kunne generere alt fra en rapport om lægens sygebesøg til et kørselsregnskab til håndværkeren," siger Michael Frank Christensen.

Et samspil af brugere og specialister

Ved næste hackaton vil man muligvis vælge at dykke ned i en mere afgrænset problemstilling. En af konklusionerne blev, at innovation har særligt gode vilkår, når tre grupper sætter sig sammen: Eksperter fra branchen, udviklere og analytikere, der ved, hvordan man kan modulere data. Desuden skal brugerrepræsentanter være involveret i processen. Ifølge udviklingschef i EG Michael Danielsen var det netop dette samspil, der trådte særligt frem i vindereksemplet fra hackatonet:

"I vindercasen så vi, hvordan smart udnyttelse af teknologi kan give et kæmpe løft til en eksisterende brancheløsning. Konkret vil man bruge dataanalyse kreativt i vores løsning til autoværksteder og skabe en kunstig intelligens. Mekanikeren skal kunne forudse de nødvendige reparationer, før bilen kommer ind på værkstedet, og dermed få et forspring til at have de rigtige dele på lager, spare tid og yde en bedre service. Princippet er kendt fra flymekanikere, og applikationen kan optimere fejldiagnosticeringen baseret på historiske data om den pågældende bil, bilmodellen og en række andre faktorer," siger Michael Danielsen.

Også denne ide vil kunne implementeres i en løsning til eksempelvis boligadministration eller håndværkere. Michael Danielsen gør opmærksom på, at ledelsen i første omgang skal have mulighed for at vurdere, hvilke ideer der skal prioriteres, og i hvilken rækkefølge, de skal udvikles. Men planlægningen af et hackaton efter årsskiftet er allerede godt i gang.

Se tre korte videoer fra EG's hacakthon her:

https://www.youtube.com/watch?v=_UvD02Mo9Hc
https://www.youtube.com/watch?v=3SiDs3_I5kk
https://www.youtube.com/watch?v=vQGMgPZGm08