Regionens lønsystem understøtter både central og decentral lønadministration
I Region Hovedstaden har man lang erfaring med at kombinere central og decentral lønadministration. Det giver en god kombination af nærhed og overblik.
I Region Hovedstaden har man lang erfaring med at kombinere central og decentral lønadministration. Det giver en god kombination af nærhed og overblik.
Region Hovedstadens centrale lønadministration består af 100 løn- og personalekonsulenter, og som udgangspunkt er lønadministrationen centralt funderet.
Derudover er der decentral administration i regionens lokale afdelinger, hvoraf 80 % består af hospitaler. Her står de ansvarlige – en blanding af HR-folk og indberettere i vagtplansystemet – dels for løn- og lokalaftaler, dels for diverse variable ydelser, dvs. alt det der ikke er fast løn, fx tillæg for nattevagter.
Enhedschef for HR-Service i Center for HR og Uddannelse, Carsten Søderstrøm, er godt tilfreds med denne løsning, selvom der selvfølgelig kan være visse udfordringer – i begge lejre:
”På det centrale lønkontor mangler vi den nærhed til afdelingerne, som de decentrale brugere har, og vi risikerer at miste forståelsen for forretningen, kollegerne samt deres vilkår og arbejdsdag. Desuden kan vi have svært ved at håndtere de lokale ønsker og særordninger, der opstår som en naturlig del af en levende arbejdsplads”, fortæller Carsten Søderstrøm.
Han tilføjer, at man i de decentrale afdelinger omvendt har den udfordring, at lønadministration ikke er kerneopgaven, men blot én opgave af mange.
Desuden er man her sårbar over for fx sygdom og stillingsledighed, fordi man kun har få personer siddende med opgaven. Det kan gå ud over kvaliteten af lønadministrationen, som bliver uensartet eller mangelfuld.
Læs også: Fremtidens lønsystem har slutbrugeren i front
Netop derfor er det vigtigt, at lønsystemet er intuitivt og nemt for brugerne at gå til, så det ikke tager unødigt meget tid fra medarbejdernes kerneopgaver. Et effektivt lønsystem er først og fremmest fleksibelt, så det kan håndtere nye lokalaftaler og overenskomster, siger Carsten Søderstrøm:
”Vi ser i øjeblikket mange nye samarbejdsformer og måder at være ansat på, hvor fx sygeplejersker udlånes til andre hospitaler eller afdelinger, ligesom vi oplevede under covid19-pandemien. Selvom de lokalaftaler, hospitalerne selv indgår, sker inden for nogle fastsatte rammer, kan de være temmelig kreative, og det kræver et meget fleksibelt system, hvis vi ikke skal ende med løsninger, hvor vi må indtaste manuelt.”
Carsten Søderstrøm fortæller, at der i en stor region som Region Hovedstaden med 45.000 ansatte er mange forskellige typer af overenskomster. Det medfører en del fejl i indtastningerne fra de decentrale lønindberettere, som ikke altid har det nødvendige kendskab til overenskomsterne.
Læs også: Her er, hvad din region bør have med i næste udbud på lønområdet
I fremtidens lønsystem ønsker han sig derfor, at man guides gennem hele oprettelsesprocessen i ét intuitivt flow, og at alle regionens systemer spiller sammen, så data overføres automatisk på tværs af systemerne.
”Det oplever vi fx i vores rekrutteringssystem, hvor en funktionalitet, som er udviklet i samarbejde med SD Løn fra EG, overfører den nyansatte kandidats data direkte til SD Løns personalesag. Det gør arbejdsgangen effektiv og sparer os en masse tid.”
Læs også: Region se her: Guide til meningsfuld brug af digital vagtplanlægning
Der er ifølge Carsten Søderstrøm mange gevinster ved at kombinere central og decentral lønadministration, men han fremhæver 4 væsentlige:
En god kombination af central og decentral lønadministration giver med andre ord den kombination af specialekspertise og kendskab til kilden, som er nødvendig for at opnå effektiv lønadministration med korrekt løn til tiden og mest mulig tid til medarbejdernes kerneopgaver.
Læs også: Region Hovedstaden vil optimere deres patientforløb med bedre ressourcestyring
Læs også: Paradigmeskifte for lønadministration i regionerne
Læs også: Tips til regionalt ansatte: Hold øje med vagtplanerne og slip for kritik
Hvordan sikrer vi, at de enorme ressourcer i form af tid og penge som investeres i vagtplanlægningssystemer, faktisk gør nytte? Med afsæt i begrebet meaningful use, kan du her læse om fem niveauer for vagtplanlægning, som bør indgå i regionens overvejelser.
Læs mereBedre planlægning af aktiviteter og ressourcer på Region Hovedstadens mange sygehuse vil i de kommende år styrke samarbejdet mellem faggrupper og optimere den enkelte patients forløb.
Læs mereHvert efterår sætter fagforeningerne kvaliteten af regionens vagtplansystem under pres. Det er konsekvensen af de årlige løntjek-kampagner, hvor fagforeninger opfordrer deres medlemmer til at undersøge, om de har fået løn som fortjent.
Læs artikelEt effektivt lønsystem har konstant fokus på slutbrugeren, mener man i Region Hovedstaden. Det stiller høje krav til brugervenlighed – krav, der blandt andet skal indfries med grupperingslogik og forståeligt sprog.
Læs mereI Region Hovedstaden har man 8 års erfaring med at kombinere central og decentral lønadministration. Det giver en god kombination af nærhed og overblik.
Læs artiklen herDe bedste lønsystemer ændrer sig hurtigt - lige som kravene. Her kommer Senior Key Account Manager Anders Tuff, EG, med sine bud på de tre vigtigste ting, som din region bør overveje, når I går i udbud med jeres lønsystem.
Læs artiklen herEG leverer innovative it-løsninger til det offentlige baseret på bred forvaltningsfaglighed, dyb praksisviden og den nyeste digitale ekspertise kombineret med stor erfaring.
Ring til os på +45 7013 2211 (vores hovednummer) og få svar på dine spørgsmål, før du beslutter dig.
Senior Key Account Manager, Øst
Anders Tuff