Analyse er regionens guide til valg af vagtplansystem
Den hidtil mest omfattende analyse af vagtplansystemer i regionerne stammer fra slutningen af 2019 og alligevel er det den bedste guide, når man skal vælge mellem de eksisterende vagtplansystemer på markedet.
"Analyse af teknologiske understøttet vagtplanlægning" kortlægger teknologiunderstøttelsen af vagtplanlægningen i regionerne, identificerer de centrale udfordringer, beskriver relevante cases og peger på seks fokusområder, hvor der er mulighed for at forbedre arbejdet med vagtplanlægning i regionerne.
Læs også: Derfor vælger regionerne vagtplansystem, som de gør
Smalt og konkurrencepræget marked
Et hovedresultat i kortlægningen er, at markedet grundlæggende kun består af to seriøse leverandører, KMD og EG Silkeborg Data.
- Regionerne ved godt, at der er tale om en begrænset antal leverandører, men jeg tror også, alle er klar over, at konkurrencen, prissætningen og innovationen af de tilbudte løsninger er benhård, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG. Han ser derfor ikke det smalle udbud af løsninger, som en begrænsning af markedet:
- Tværtimod. Vi kender alle hinanden både regionernes eksperter og leverandørerne, og det betyder, at vi hele tiden er nødt til at lægge os i selen, for at blive regionernes foretrukne leverandør.
I analysen peger forfatterne på, at de fire markedsledende løsninger understøtter hovedprocesserne i regionernes vagtplanlægning på forskellig vis, og at kun den nyeste løsning på markedet, EG Optima, skiller sig positivt ud.
- Jeg synes, at analysen bekræfter de trends, som vi har set, hvor vagtplanlægning bliver en stadig mere strategisk og kompliceret disciplin, hvor der er behov for nytænkning, både hos regionerne og leverandørerne, siger Johnny Iversen, EG.
Læs også: Stor analyse sætter navn på markedets bedste vagtplansystemer
Stort forbedringspotentiale
På tværs af alle fem regioner har analysen også identificeret seks områder, hvor de enkelte regioner kan optimere deres vagtplanlægning, og det sætter barren for, hvad fremtidens vagtplansystem skal kunne.
Her er de seks fokusområder:
- Bedre systemanvendelse gennem professionalisering af vagtplanlæggerrollen.
- Modenhedsmodel for meningsfuld brug af digitale vagtplanløsninger
- Videreudvikling af de budgetmæssige funktioner i vagtplanlægningssystemer.
- Systemunderstøttet aktivitetsstyret bemanding.
- Styrkelse af anvendelse af medarbejderrettede funktioner
- Leverandørmarkedet, systemanskaffelser og teknologiudvikling
Læs mere om de seks fokusområder i "Analyse af teknologiske understøttet vagtplanlægning".
- Analysen er spændende, fordi den meget præcist peger på seks områder, der i princippet er vidt forskellige og understreger, at regionerne står med nogle udfordringer, hvor vi som leverandører skal kunne tilbyde en digital understøttelse af løsningen, siger Johnny Iversen:
- Der er for eksempel ingen tvivl om, at vagtplanlægningsfunktionen kan professionaliseres i mange regioner, men det kræver fx et system, hvor man kan se og planlægge med ressourcer på tværs af afdelinger og hor det er let at overskue konsekvenserne af en ændret vagtplan.
Læs også: Regionens næste vagtplansystem skal pege ind i fremtiden
Status og forandringer på vej
Regionernes teknologiske understøttelse af vagtplanlægning fastsættes centralt. Derfor er systemet ens i hele regionen. Der er dog nogle hospitaler, som udover vagtplanlægningssystemet anvender det supplerende system HosInfo til planlægning af primært lægernes vagter.
- Min vurdering er, at regionerne lige nu er i fuld gang med en strategisk ændring af deres syn på vagtplanlægning, og det er heldigvis en tendens, der ser ud til at falde ud til fordel for EG Optima, der også får de pæneste anmeldelser i undersøgelsen, siger divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.
Om analysen
Formålet med analysen har været at skabe et overblik over, hvilke digitale vagtplanlægningsløsninger, der anvendes i regionerne for at kunne identificere eksisterende som fremtidige udfordringer og muligheder.
Analysen er gennemført af Implement Consulting Group med 42.Blue som underleverandør. Analysen har været forankret i en analysestyregruppe bestående af Digitaliseringsstyrelsen, Sundheds- og Ældreministeriet, Kommunernes Landsforening samt Danske Regioner.
Analysen er hovedsageligt gennemført i anden halvdel af 2019. Analysen er gennemført med bred inddragelse af kommuner, hospitaler og regioner, både i form af spørgeskemaer, interviews, caseanalyser og workshop.