Anders Lykkegaard
Junior Developer
Uddannelsebaggrund: Cand.Scient IT-produktudvikling
Min rolle som udvikler i mobilteamet indebærer udvikling af apps og backend. Jeg har en stor interesse for brugerinddragelse og har fået lov til at tage meget ansvar i mit team, selvom jeg er forholdsvis grøn. Hvis jeg føler, at jeg gerne vil prøve kræfter med en opgave, som jeg føler kan udvikle mine kompetencer, så er der stor opbakning til, at jeg skal kaste mig ud det. Der er tiltro til mig og en tydelig overbevisning om ‘learning by doing’ – noget der betyder, at jeg har haft en meget stejl læringskurve i min tid hos EG.
Særligt sætter jeg personligt meget stor pris på, at de fejl, som jeg uundgåeligt har begået som ny, bliver fulgt op af konstruktiv kritik. Det har gjort mig til en bedre udvikler, og hurtigt gjort mig meget selvstændig i mit arbejde.
Som ny i EG bliver du givet et sæt rigtig gode værktøjer, men får lov at bruge dem på den måde, der giver mening for dig. Jeg frygtede lidt, at alt skulle gøres på én bestemt og firkantet måde, men sådan er det slet ikke. Mit team er generelt enormt støttende og hjælpsomme, og der bliver lyttet til nye idéer til implementeringer – man ikke er bange for at afprøve nye ting, hvis det giver mening.
Kulturmæssigt føles det som om, at der er mange små virksomheder i én stor virksomhed, og det er rigtig fedt. Her er det mit indtryk, at EG skiller sig ud fra andre store IT-selskaber. Vi får alle meget medbestemmelse.
Da jeg blev ansat i EG, betød det også sindssygt meget for mig, at der var den her buddy-ordning. Jeg tror, at alle nyuddannede er lidt bange for, om de egentlig løser opgaverne korrekt, og det var rigtig rart at have en at sparre med. Jeg følte mig tryg og værdsat fra start, hvor jeg blev taget godt imod med blomster. Det kan varme selv et udviklerhjerte som mit.

Thomas Hedegaard
Consultant
Uddannelsebaggrund: Cand.IT, ITKO (I gang med Cand.Merc, Økonomistyring & SCM)
Som IT-forretningskonsulent i vores system ASPECT4, arbejder jeg med mange af de største aktører inden for trælast og byggemarked. Jeg har fra start arbejdet helt nede på gulvet hos kunderne – noget, der har medført stor indflydelse, men selvfølgelig også krav til min brancheforståelse. Da jeg startede i EG, var trælastbranchen en helt ny verden for mig. Tætte kunderelationer og mange timer på gulvet har understøttet en stejl læringskurve, og jeg har nu opbygget en solid brancheforståelse.
Det er vigtigt for mig, at jeg som konsulent arbejder med kundernes processer og forretning som udgangspunkt – og IT som et understøttende og optimerende værktøj. Jeg synes, at det er fedt at løse konkrete udfordringer, hvor teknologien kan skabe synlige forbedringer; fra plukkeren på lageret og chaufføren i lastbilen til finanschefen på kontoret.
Det er en grundsten for EG, at vi tager udgangspunkt i kundernes forretning. Grundet det tætte samarbejdsforhold med vores kunder, ofte på kundens lokationer, får jeg en følelse af, at jeg har kollegaer både ude i markedet og hjemme på kontoret. Det er samtidig kendetegnende for vores kultur i EG, at den er ambitiøs men kammeratlig. Atmosfæren er uformel og behagelig – konsulentfaget er et fag, hvor man bliver målt og vejet på sin præstationsevne, men her er der også stort fokus på, at du skal kunne følge med. Min start har haft et godt læringsloop, hvor jeg er kommet på dybt vand med opgaver, jeg ikke kendte løsningen på, og derefter har haft en konsoliderende periode, så ny læring kunne sætte sig. Herefter forfra med nye opgaver.
Hvis jeg skal give et godt råd til nye konsulenter, er det nok, at du helt sikkert starter og tror du ved en masse, for så at finde ud af, at du ikke ved noget. Det føles stressende, når man kommer fra universitetet med et ønske om at lægge verden ned – men det er bare en fase, som du skal over. Bevar gåpåmodet, for så kommer du ud på den anden side og finder ud af; 'jeg er faktisk meget godt med, alting er godt, og jeg er blevet så meget bedre'.
Der er nogle kunder, hvor jeg har været primær konsulent i perioder og dermed været med til at opbygge et partnerskab med kunden, og et kendskab til deres unikke behov og organisation. Det er en helt særlig følelse at besøge en kunde og kunne hilse på så mange mennesker i forskellige afdelinger, fordi jeg har været der så meget. Det handler meget om at opbygge relationer og tillid, og når den er der, bliver du lukket ind i de udfordringer, der er de sjoveste at arbejde med.
