Sådan kan regionen vurdere sin leverandørs leverancesikkerhed
Ser man nærmere på de forskellige it leverandørers hjemmesider, minder beskrivelserne af kompetencer ofte til forveksling om hinanden.
Ser man nærmere på de forskellige it leverandørers hjemmesider, minder beskrivelserne af kompetencer ofte til forveksling om hinanden.
Ser man nærmere på de forskellige it leverandørers hjemmesider, minder beskrivelserne af kompetencer ofte til forveksling om hinanden.
- Derfor kan det også være svært at skelne mellem it-leverandører, når en region starter en udbudsproces op. For vi mener jo alle, at vi kan levere høj kvalitet til regionerne på it-området, siger Per Mouritsen, der er salgsdirektør i EG Public.
Han opfordrer derfor regionen til at løfte blikket fra de generelle it-kompetencer og se nærmere på leverandørens erfaringer og resultater over tid, når det endelig valg af løn- eller vagtplansystem skal træffes.
- For lige så vigtigt det er, at få det system, man ønsker sig, lige så vigtigt er det at finde den rette leverandør, siger Per Mouritsen, der peger på 3 fokuspunkter, der bør være inkluderet i overvejelserne, når er region skal udvælge en fremtidig it-leverandør indenfor løn- og vagtplansystemer.
Når regionen skal vælge leverandør, er det vigtigt at se på, hvor det er, at leverandøren har sit hovedfokus.
- Som leverandør skal man have hjertet med sig. Især når man leverer til det offentlige, er det vigtigt at gå all in og fra starten erkende, at det offentlige marked er centralt for forretningen, mener Per Mouritsen:
- En region er fx ikke drevet af profit, og man skal som leverandør forstå det mind-set, som man møder hos løneksperten eller vagtplanlæggeren. Man er nødt til at forstå og tage højde for de politiske realiteter og de mennesker, som hver dag først og fremmest arbejder for andre end sig selv. Derfor er det vigtigt, at regionen vælger en leverandør, der fokuserer på det offentlige område og forstår, hvad en region er, og hvad den laver, siger Per Mouritsen.
Selv om der kun er fem regioner i Danmark, kan der være langt fra Nordjylland til Vestsjælland. Derfor er det vigtigt, at regionens leverandør har et kendskab til de andre regioner og kan bidrage til videndeling på tværs af regioner og landsdele
- Grundlæggende er regionerne virkeligt dygtige til at samarbejde, så det skal en leverandør naturligvis også være. Her er det min erfaring, at man først giver værdi for en region, hvis man kan bidrage med viden og erfaring fra andre regioner. Alene det, at man kan samle flere regioner om fælles udviklingsprojekter eller genbruge løsninger på tværs af regionerne, skaber værdi for kunden, mener Per Mouritsen.
Regionerne og især sygehusene er ekstremt specialiserede arbejdspladser, hvor en leverandør skal kunne præstere dybtgående kendskab til området for at levere fx løn- og vagtplansystemer, der kan gøre en forskel.
- Det kan virke forfriskende at vælge en leverandør med erfaringer fra en spændende branche, der har lignende it løsninger. Hvis en leverandør skal tilføre regionen værdi, gælder det imidlertid om at have konkret viden, lige fra de sidste nye overenskomstændringer til de aktuelle udfordringer med bemanding på de kirurgiske afdelinger. Generel viden og gode intentioner om at ville sætte sig ind i tingene kan være en lang og farlig vej til succes. Kendskab og erfaring fra samarbejde med regionerne bør også slå igennem helt ned på medarbejderne. Med andre ord bør en leverandørs medarbejdere også have erfaring fra regionernes arbejdsområde for at kunne udvikle de rette løsninger, mener Per Mouritsen
- Naturligvis er der plads til nye leverandører på ethvert marked. Men det er værd at betænke, hvor kompleks hverdagen er, og hvor effektivt regionerne skal drives for, at økonomien hænger sammen. Og her spiller erfaring, strategisk fokus, procesviden og kompetente medarbejdere hos it leverandøren en afgørende rolle for regionens succes med implementering af nye it løsninger, siger salgsdirektør, Per Mouritsen, EG Public Sales.
Når regionen skal vurdere de indkomne tilbud på et vagtplansystem, er det er beslutning med langtrækkende konsekvenser. For et vagtplansystem skal ikke alene understøtte nutidens behov, men også matche fremtidens udfordringer. Så hvad bør en region i sidste ende basere sit valg af system og leverandør på?
Læs artikelDen hidtil mest omfattende analyse af vagtplansystemer i regionerne stammer fra slutningen af 2019 og alligevel er det den bedste guide, når man skal vælge mellem de eksisterende vagtplan-systemer på markedet.
Læs mereEnhver region har sine egne prioriteter og ethvert udbud har sine egne vægtningskriterier, men uanset hvad den enkelte region vægter, skal den i sidste ende træffe en svær beslutning, når der skal vælges lønsystem. Så hvad bør en region i sidste ende basere sit valg af system og leverandør på?
Læs mereDanmark har godt nok kun fem regioner, men alligevel er der forskellige bevæggrunde til at vælge lige præcis det lønsystem, som de gør. Ser man nærmere på regionernes valg, er der imidlertid et tydeligt mønster.
Se mereOffentlige indkøb over en vis størrelsesorden skal i EU-udbud, så flere leverandører får mulighed for at byde på opgaven. Så vidt så godt. Udfordringen er bare at et EU-udbud i sig selv er både dyrt og besværligt.
Læs artikel- Derfor kan det også være svært at skelne mellem it-leverandører, når en region starter en udbudsproces op. For vi mener jo alle, at vi kan levere høj kvalitet til regionerne på it-området, siger Per Mouritsen, der er salgsdirektør i EG Public
Læs mereKravspecifikationen er for længst skrevet, og leverandørerne har afleveret deres tilbud. Nu handler det blot om at vælge mellem mulighederne. Så er alt godt. Eller er det? Hvad med fremtiden? Hvad sker der, når blækket tørrer på kontrakten?
læs ogsåNår regionen skal i udbud med sit løn- og vagtplansystem, er det første spørgsmål ofte: Skal vi egentlig vælge at gå i udbud med ønsket om en samlet løsning, eller får vi mest for pengene ved at udbyde de to systemer hver for sig? Behøver vi virkelig samme leverandør til både løn- og vagtplansystemet?
Læs artikelEG leverer innovative it-løsninger til det offentlige baseret på bred forvaltningsfaglighed, dyb praksisviden og den nyeste digitale ekspertise kombineret med stor erfaring.
Ring til os på +45 7013 2211 (vores hovednummer) og få svar på dine spørgsmål, før du beslutter dig.
Senior Key Account Manager, Øst
Anders Tuff