Regionen skal træffe et valg for flere år ud i fremtiden
Enhver region har sine egne prioriteter og ethvert udbud har sine egne vægtningskriterier, men uanset hvad den enkelte region vægter, skal den i sidste ende træffe en svær beslutning, når der skal vælges lønsystem. Så hvad bør en region i sidste ende basere sit valg af system og leverandør på?
- Det handler om de samlede omkostninger – ikke bare den kolde pris, mener senior account manager, Anders Tuff:
- I sidste ende vil regionen skulle træffe sit valg på baggrund af et mix mellem pris og funktionalitet, og i virkeligheden er det måske i sidste ende den gode funktionalitet, der skal medvirke til at det første – prisen - ikke opfattes som for høj. Og det er vigtigt, for den bitre smag af dårlig funktionalitet bliver hæn-gende længe efter at sødmen ved den lave pris er glemt, siger Anders Tuff.
Læs også: Regionen kan sagtens købe sit næste vagtplansystem på en SKI-aftale
Se på de samlede omkostninger i hele kontraktens løbetid
Som en af de eksperter, der er med til at skrive tilbud til regionerne, mener Anders Tuff, at en region ikke nødvendigvis skal vælge den billigste løsning, men i højere grad skal se sig om efter en konkurrencedygtig løsning, der kan tjene sig selv ind i form af færre omkostninger samt mere tilfredse medarbejdere og borgere i løbet af kontraktens samlede løbetid:
- En bedre udnyttelse af de knappe resurser i sundhedsvæsenet ved eksempel aktivitetsbaseret vagtplanlægning, højere grad af selvbetjening og inddragelse blandt medarbejderne via intuitive apps, er bare nogle af de værktøjer, som et tidssvarende systemer indeholder, og som betyder, at prisen i hele kon-traktens løbetid kan vise sig fordelagtig.
Ud over pris, både anskaffelsespris og den samlede pris, peger Anders Tuff også på behovet for at regio-nen tænker strategisk, når det endelige valg skal træffes:
Læs også: Regionens tre årsager til at vælge lønsystem, som de gør
Fra støvet lønsystem til strategisk værktøj
Fra at regionens lønsystem har været et administrativt værktøj, der har udmærket sig ved at leve lidt i det skjulte og kun blive bemærket, når noget gik galt – ja, så er lønsystemet i dag blevet et af de virksomhedskritiske systemer på linje med de kliniske, siger Anders Tuff. Han mener, at skalerbarhed og mulighed for tilpasning derfor kan vise sig at være lige så afgørende på langt sigt som anskaffelses- og driftsprisen:
- Naturligvis skal prisen være ok og lønsystemet skal understøtte regionens aktuelle og digitale modenhedsniveau. Men det skal også kunne tilpasses løbende. Det kræver et skalerbart lønsystem og ofte også en faseopdelte implementering, så regionen kan starte med de nødvendige og grundlæggende elementer, og så udbygge med de rette moduler henad vejen uden at miste fokus på de strategiske mål, siger Senior Account Manager, Anders Tuff, EG.