Sabine Storm Frederiksen
Læs om Sabine, der efter et større brancheskifte har gjort karriere i IT-branchen.
Hvad arbejder du med hos EG i dag, og hvilken forskel føler du, at du bidrager med?
Som Team Manager i EG Clinea Support er min vigtigste opgave at sikre, at mine kolleger trives, og at driften fungerer så effektivt og problemfrit som muligt til glæde og gavn for vores kunder.
Hverdagen er fyldt med varierede opgaver – fra at overvåge telefonlinjerne og vores backlog til at sikre, at hele driften fungerer optimalt. Det kræver tæt samarbejde med mange forskellige partnere – både internt og eksternt, hvilket er essentielt for at give vores kunder den bedst mulige oplevelse med supporten.
Samtidig arbejder jeg målrettet på at skabe et arbejdsmiljø, hvor vores supportteam føler sig motiverede og oplever, at de gør en reel forskel hver dag.
Hvorfor synes du, det er spændende at arbejde i it-branchen og hvad motiverer dig i dit arbejde?
IT-branchen er spændende, fordi der ofte findes en løsning på selv de mest komplekse udfordringer. Jeg nyder at blive udfordret og finde de rette løsninger, som både giver mening og skaber værdi.
Samtidig giver IT mig mulighed for at nørde i detaljer som problemstillinger, data, løsninger og informationer. Det er enormt tilfredsstillende at specialisere mig i data og samtidig opleve, hvordan jeg konstant kan udvikle mig, blive skarpere og klogere. For mig er det en vigtig drivkraft at kunne fordybe mig i de udfordringer, vi står overfor, og finde værdiskabende løsninger.
Det er utroligt motiverende at opleve, hvordan vi med vores indsats gør en reel forskel for både kunder og kolleger i deres hverdag. At kunne hjælpe andre mennesker, hvad enten det er kunder, medarbejdere eller kollegaer, giver en følelse af at bidrage med noget vigtigt.
Som Team Manager i supportafdelingen er det helt afgørende at sikre, at teamet trives, er motiveret og arbejder sammen på en optimal måde. Det sociale aspekt er derfor en nøgleprioritet for mig. En stor del af min rolle handler om at skabe den rette kultur og et positivt miljø, der fremmer samarbejde og synergi i teamet.
Hvordan kom du ind i it-branchen?
I 2019 tog jeg et stort skridt og skiftede branche – noget, der nok ikke lå i kortene. Jeg havde tilbragt 20 år i hestebranchen rent erhvervsmæssigt, og det er også inden for dette område, mine uddannelser ligger. Jeg arbejdede på en af de absolut bedste arbejdspladser inden for hesteverdenen, og det var tydeligt for mig, at jeg havde nået toppen af min karriere i den branche.
Det gjorde beslutningen om at skifte retning lettere. Jeg ønskede en ny karriere, hvor jeg kunne tage hensyn til familien med bedre arbejdstider og mere fleksibilitet. IT-branchen – og især sundhedssektoren – virkede som det perfekte valg, da det er et område, man virkelig kan relatere til, og hvor man kan gøre en forskel i hverdagen for andre.
Selvom jeg ikke havde nogen specifik IT-erfaring, kunne jeg bygge videre på mine mange års erfaring fra arbejdsmarkedet og min evne til at tilpasse mig nye udfordringer. Jeg startede som supporter, og fem måneder senere blev jeg 2nd level supporter. Efter et år blev jeg Team Lead, og kort tid derefter trådte jeg ind i rollen som Team Manager.
Sabines historie er et inspirerende eksempel på, hvordan man kan bygge videre på sine kompetencer og skabe en ny karrierevej i en helt anden branche. Med sin målrettethed og fokus på trivsel, udvikling og samarbejde har hun vist, at IT-branchen ikke kun handler om teknologi – men også om mennesker. Hendes rejse understreger, at det aldrig er for sent at tage springet og finde en ny passion, der både skaber værdi for andre og giver personlig udvikling.