Vær opmærksom på de skjulte gevinster ved at skifte til nyt lønsystem
Skal kommunen holde fast i sit lønsystem eller skifte til konkurrentens?
Skal kommunen holde fast i sit lønsystem eller skifte til konkurrentens?
Når kommunen vælger sit fremtidige lønsystem, spiller anskaffelsespris, driftsudgifter og ikke mindst implementeringsomkostningerne naturligvis hovedrollen.
Her er det let at sammenlignede de nuværende udgifter med de tilbud, der er kommet fra leverandørerne.
Ser man overfladisk på anskaffelsespris, licenspris og de forventede udgifter til oplæring m.m. falder sammenligningen ofte ud til fordel for kommunens eksisterende leverandør.
Når det er sagt, er der flere væsentlige faktorer, der bør påvirke kommunens endelige valg af system – måske til fordel for at vælge et nyt system.
Læs også: Kommunen kan spare millioner på direkte tildeling på SKI-aftale
Spørgsmålet om central versus decantral lønhåndtering er altid til debat. Skal man forsat have et stort centralt lønkontor, der håndterer små og store opgaver eller er det bedre at inddrage medarbejderne og flytte en del af lønkontoret ud lokalt, hvor data fødes. Der er mange fordele ved et set-up, hvor fx medarbejderne via en app indtaster egne løndata og selv kan kontrollere og ændre indtastninger, lige som lokale lønansvarlige hurtigt kan gennemskue og rette almindelige fejl mm.
- Ønsker man at gøre lønhåndteringen mere decentral, skal man dog være opmærksom på, at ikke alle lønsystemer understøtter den funktionalitet. Så hvis man fortsætter med sit kendte system uden at få mulighed for decentral lønhåndtering, fraskriver man sig samtidig muligheden for at forenkle arbejdet med lønhåndtering og de afledte besparelsesmuligheder, siger salgsdirektør Per Mouritsen fra EG.
Den største ulempe ved at fortsætte med den eksisterende leverandør er utvivlsomt, at både kommune og leverandør kender det eksisterende systemers gode og dårlige sider.
Kommunen stiller derfor krav om ny funktionalitet, større brugervenlighed, flere moduler og måske endda en helt anden tilgang til lønadministration i forbindelse med et udbud.
- Kravene svarer ofte præcis til de fejl og mangler, som der er i det eksisterende system, og resultatet bliver ofte, at leverandøren er nødt til at lappe på systemet. Kommunen får ikke et system, der er født med de muligheder, som blev efterspurgt, siger salgsdirektør Per Mouritsen fra EG.
Læs også: Derfor valgte kommunen sit nuværende lønsystem
Den anden skjulte omkostning er lige så svær at identificere og at sætte pris på, nemlig de skjulte konsulentomkostninger. Hvis ikke leverandøren fik det hele med i kravspecifikationen, eller hvis noget skal laves om, kan det blive endog meget dyrt efterfølgende, afhængigt af den aftalte konsulenttimepris, men nok så meget det endelige timeforbrug.
- En billig løsning kan derfor ende med at blive meget dyrere på den lange bane, hvis der efterfølgende skal bruges mange konsulenttimer på, at få systemet til at arbejde, som det skal, påpeger Per Mouritsen.
Læs også: Lønsystemet skal kommunen leve med i mange år
Sidst men ikke mindst ligger der også en værdi i forandringen i sig selv.
På den ene side sparer kommunen åbenlyst penge ved at slippe for at uddanne medarbejderne i et nyt system. Fortsætter man med det eksisterende system, kører hverdagen jo mere eller mindre uforstyrret videre. Bagsiden af den strategi er netop, at ingenting forandres.
Når man skifter fra den ene leverandør og det ene lønsystem til det andet, tvinges kommunen til at tage stilling til nye muligheder, medarbejderne får genopfrisket deres kundskaber og ledelsen får mulighed for at se på organisationstilpasninger, der fremmer en mere smidig og effektiv arbejdsgang, siger Per Mouritsen og fortsætter:
- Spørgsmålet er derfor, hvordan man i sidste ende identificerer og kvalificerer værdien af de omkringliggende faktorer? Det gode svar er naturligvis, at man skal læse alt det, der står med småt i tilbuddet.
Men man skal også turde vælge nyt, når man har mulighed for at skifte til en erfaren leverandør, der både kan levere ny teknologi, en fornuftig tilgang til konsulentydelser og ikke mindst har dyb branchekendskab. Det er nemlig forudsætningen for at få den relevante sparring, der sikrer kommunen den optimale teknologiske fornyelse og den bedste pris på det nye lønsystem, siger salgsdirektør Per Mouritsen, EG.
Skal kommunen holde fast i sit lønsystem eller skifte til konkurrentens? Udgangspunktet for beslutningen om, hvorvidt man skal fastholde sit nuværende lønsystem eller skifte til konkurrentens er ofte præget af de kolde økonomiske fakta.
Læs artikelNår kommunen skal indkøbe nyt lønsystem, er der mange penge at hente ved at benytte sig af ramme-aftalerne fra SKI. Og det er ikke kun prisen, der kan optimeres ved fælles indkøb.
Læs mereNår kommunen vælger lønsystem i forbindelse med et udbud, er det en alvorlig sag. For typisk er det et valg, der rækker 6-10 år ind i fremtiden. En fremtid, som de færreste tør spå om.
Læs mereStor rapport afdækker muligheder og behov for bedre teknologisk understøttelse af vagtplanlægning i kommunerne. Rapporten fra Implement Consulting Group og konsulentvirksomheden 42.Blue er et vigtigt redskab for kommunen, der skal have nyt vagtplansystem.
Læs mere om analysenSelv klassiske faktorer som pris, kvalitet og overholdelse af tidsplan spiller en vigtig rolle, når kommunerne vælger vagtplansystem, så har de stadig vidt forskellige bevæggrunde, når det endelige valg træffes.
Læs artiklenDet vagtplansystem kommunen vælger bliver kommunens følgesvend i mange år. Så det er vigtigt at valget træffes på det bedst mulige grundlag og ikke alene baserer sig på den kolde pris.
Læs artikelDen hidtil mest omfattende analyse af vagtplansystemer i kommunerne er fra slutningen af 2019 og måske stadig den bedste guide, når man skal vælge mellem de eksisterende vagtplansystemer på markedet.
Læs artikelEG leverer innovative it-løsninger til det offentlige baseret på bred forvaltningsfaglighed, dyb praksisviden og den nyeste digitale ekspertise kombineret med stor erfaring.
Ring til os på +45 7013 2211 (vores hovednummer) og få svar på dine spørgsmål, før du beslutter dig.
Senior Key Account Manager, Vest
Caspar Bergstrøm
Senior Key Account Manager, Øst
Anders Tuff