Derfor valgte kommunen sit nuværende lønsystem
Danmark har 98 kommuner og dermed også mindst 98 gode grunde til at vælge lønsystem, som de gør. Alligevel er der en række fælles træk, når man ser nærmere på kommunernes valg.
Her er fire gode grunde til, at kommunerne vælger, som de gør.
#1 - De klassiske dyder
Hovedårsagen til at kommunerne vælger lønsystem, som de gør, er naturligvis de klassiske dyder. Det gælder for eksempel Nyborg Kommune.
- Vi har valgt at fortsætte med løn- og vagtplansystem fra EG ud fra en samlet vurdering af driftssikkerhed, funktionalitet, brugervenlighed og pris, siger økonomichef Anders M. Sørensen, Nyborg Kommune.
Salgsdirektør Per Mouritsen, EG: Selv om vi som leverandør gerne vil skubbe på med nye muligheder, tale samarbejde og fælles udviklingspotentiale, ja så er bottom-line naturligvis, at kommunerne skal sikre sig, at de får et system, der løser den opgave, som de har stillet - med den bedst mulige pris og vilkår.
Læs også: Vær opmærksom på de skjulte gevinster ved at skifte til nyt lønsystem
#2 - Undgå for mange forandringer
På listen over grunde til valget af lønsystem, kommer ønsket om stabilitet naturligvis også med i toppen. De færreste kommuner har som udgangspunkt et ønske om at udskifte et så central system som lønsystemet, bare for at gøre det. Tværtimod skal der ofte endog meget væsentlige grunde til at vælge nyt system, eller som Esbjerg Kommune formulerer det:
- Esbjerg Kommune har en driftssikker løsning, som understøtter vores forretningsgange, og som medarbejderne er glade for, siger personale- og udviklingschef Birgitte Stenderup, Esbjerg Kommune.
Salgsdirektør Per Mouritsen, EG: Jeg kan sagtens forstå en kommune, som vælger det sikre kort. Udsigten til at skulle udskifte sit lønsystem, lære et nyt system at kende og sikre, at det fungerer sammen med kommunens øvrige systemlandskab kan virke skræmmende, når kommunen skal træffe den endelige afgørelse. Min erfaring er, at vi virkelig skal komme med gode argumenter for at udskifte noget, der virker. Derfor ser vi også tit, at et systemskifte sker, når man alligevel skal udskifte et andet system, fx økonomi- eller vagtplansystemet.
Læs også: Kommunen kan spare millioner på direkte tildeling på SKI-aftale
#3 - Sammenhængende it-landskab
I Vesthimmerlands Kommune gik kommunen i udbud med en koncernløsning, der omfattede kommu-nens økonomistyring, lønsystem, debitorstyring og vagtplanlægning.
Her var målet helt klart, at udbuddet skulle føre til en sammenhængende pakke, der omfattede alle kommunens centrale systemer:
- Koncernløsningen har været i udbud, og med to bud fra henholdsvis KMD og Fujitsu/EG Silkeborg Data modtog vi to meget attraktive tilbud, hvor Fujitsu/EG Silkeborg Data altså til sidst stod som vinderen, siger Ole Helk, økonomidirektør i Vesthimmerlands Kommune.
Salgsdirektør Per Mouritsen, EG: Valget er typisk baseret på, at mange kommuner har et komplekst koncern set-up, og derfor naturligvis gerne vil stå tilbage med en mindst lige så stærk løsning, hvor de enkelte systemer taler sammen og kan udveksle data.
Læs også: Lønsystemet skal kommunen leve med i mange år
#4 - Innovation og effektiviseringer
Sidst men ikke mindst findes der dog også en ganske stor del af kommunerne, som vælger lønsystem på baggrund af de potentielle teknologiske og økonomiske gevinster. Da Hjørring Kommune i 2017 forlængede samarbejdsaftalen med EG som leverandør af kommunens løn- og personalesystem, SD Løn, på en SKI-rammeaftale, var det netop ud fra et klart ønske om at opnå besparelser og få nye teknologiske muligheder.
- SD Løn med de tilhørende apps og web-adgange bidrager til digitaliseringen af flere indberetningsprocesser og gør det muligt for os at effektivisere vores arbejdsopgaver på en hensigtsmæssig og tidssvarende måde. Med SD Løn har vi opnået øget datakvalitet og større gennemsigtighed i forhold til en række indberetninger af løn- og personaledata, og vi implementerer løbende flere målrettede apps, så vi er i stand til at løse stadig flere opgaver uden brug af flere medarbejdere, siger Løn- og personalechef Lillian Andersen, Hjørring Kommune.
Salgsdirektør Per Mouritsen, EG: Ofte kan man forledes til at tro, at nye teknologiske muligheder alene kan overbevise kommunen om, hvilket lønsystem, de skal vælge, men sammenhængen er mere kompleks. Ofte frister de nye muligheder kommunerne, men de skal være fulgt op med en realistisk business case, der viser, hvordan implementeringen af de nye muligheder giver kommunerne en administrativ og økonomisk gevinst. Det kan være en udfordring, men samtidig er det en interessant udfordring, fordi vi sammen med de innovative kommuner både kan udvikle nye funktioner og få vished for, at de muligheder vi tilbyder kommunerne rent faktisk får en organisatorisk og økonomisk betydning for dem efterfølgende.
Hvis du vil læse mere om kommunernes valg, så hent inspiration i inspirationskataloget, Effektiv varetagelse af løn- og bogholderifunktioner i kommuner, der er udarbejdet af Struensee & Co og Boston Consulting Group i juni 2017.
Implementeringskataloget beskriver 16 initiativer, som forskellige kommuner har igangsat for at optimere deres løn- og bogholderifunktioner. Formålet med kataloget er at inspirere til det fortsatte arbejde med optimeringer af løn- og bogholderifunktioner.