Kundereference
Finske Motonet går efter international vækst med EG Retail
Butikskæden Motonet, der sælger autodele og fritidsudstyr, har valgt EG Retails butiksløsning for at vækste internationalt.
Læs mereButikskæden Motonet, der sælger autodele og fritidsudstyr, har valgt EG Retails butiksløsning for at vækste internationalt.
Læs mereMotonets hurtigt voksende netværk af butikker dækker i øjeblikket hele Finland og har taget de første skridt mod at udvide i Sverige og Estland.
Motonet er specialiseret i reservedele og udstyr til biler og motorcykler, værktøj og fritidsartikler. Udover bilejere og motorcyklister tilbyder butikkerne også et bredt udvalg af produkter til sejlere, lystfiskere og gør-det-selv folk. Som en del af Broman Group har finske Motonet ambitiøse planer om at ekspandere internationalt. Motonet har allerede åbnet de første butikker i Sverige og Estland.
”Vi er i øjeblikket rigtig godt dækket ind i Finland med 41 fysiske butikker og en onlinebutik.
Vi har været til stede i Estland i et par år, og i efteråret 2023 åbnede vi vores første butik i Sverige. Vi er overbeviste om, at butikken i Sundsvall kun er den første af mange flere nye butikker, og at svenskerne vil lære at elske Motonet lige så meget, som finnerne gør,” siger Toni Stigzelius, der er CEO i Broman Group.
Motonet har over halvanden million loyale kunder i Finland, og det forhold, kunderne har til Motonet er i virkeligheden lidt af en kærlighedsaffære.
Forbrugerundersøgelser viser, at Motonet udmærker sig ved både kundeservice og kundeloyalitet.
”Vi sigter efter at tilbyde vores kunder en samlet oplevelse, kombineret med services, der skaber værdi. Oplevelser kan lyde som et stort ord, når vi taler om en detailbutik, men det ser ud til at holde stik i vores tilfælde. Vores kunder er villige til at tilbringe mere tid i vores butikker, end de egentlig har tid til”, siger Stigzelius med et smil.
Det var betryggende, at andre virksomheder også var tilfredse med EG RetailToni Stigzelius, CEO, Broman Group.
Da beslutningen om at ville vækste internationalt blev truffet hos Motonet, stod det det hurtigt klart, at deres it-system trængte til en opgradering. Motonet brugte på det tidspunkt et egenudviklet system, der kun delvist dækkede virksomhedens behov; og med planer om en højere volumen i både salg og butikker indså man, at det krævede et mere skalerbart system for at lykkes.
”Vi undersøgte en række muligheder fra enkle webbaserede mobile løsninger til tungere handelsløsninger. Vi besluttede os for EG Retail, fordi det var et etableret, stabilt og skalerbart system med moderne funktionalitet og integrationsmuligheder.
En anden faktor, der vejede tungt i beslutningen, var kundereferencer. Det var betryggende at høre, at andre virksomheder også var tilfredse med EG Retail,” fortæller Toni Stigzelius.
Nu kan vi identificere kunden både i butikken og online og fx anvende deres personlige rabatter overaltToni Stigzelius, CEO, Broman Group.
Motonet ønskede udover et nyt POS-system også at forbedre virksomhedens e-handelsplatform og kundeloyalitetsprogram.
”Det var afgørende for os, at vi kan kombinere kundernes indkøbskurve på tværs af onlinebutikken og de fysiske butikker - og kan give kunderne en oplevelse af, at det er nemt og hurtigt at handle hos os".
Et andet afgørende punkt i god kundeservice er kasselinjen.
”Det var vigtigt for os at finde en løsning, der var nem at bruge og ikke ville skabe besvær ved kasselinjen. Personalets arbejde skal også være nemt, da der altid er en vis udskiftning af personalet, og der vil være sæsonafløsere.
Derfor skulle systemet være intuitivt og let at lære. Når vores personale trives, viser det sig også over for vores kunder,” siger Stigzelius.
Vi besluttede os for EG Retail, fordi det var et etableret, stabilt og skalerbart system med moderne funktionalitet og integrationsmulighederToni Stigzelius, CEO, Broman Group.
Tre nøgleelementer bag Motonets succes er: Et bredt produktudvalg, rimelige priser og fremragende kundeservice.
God kundeservice kan gives på flere måder. Det kan være selvbetjening eller at kunderne gerne vil tilkøbe serviceydelser som mindre reparationer, målinger eller udskiftning af udstyr.
At kunne tilbyde en samlet pakke til kunderne betyder, at butikkerne skal levere mange forskellige services, og at varesortimentet skal være bredt.
Motonet har i øjeblikket over 100.000 varer tilgængelige i 43 butikker i 3 lande, og cirka 600 ansatte arbejder i butikkerne i hele åbningstiden.
Dette set up stiller krav til virksomhedens it-løsning. Ud over et stort antal brugere og varer på løsningen, skal systemet understøtte driften på tværs af Motonets tre markeder, samtidig med at det skal håndtere de forskellige moms- og bankregler.
Processen er en udfordring, som vi kan dele med EG og virkelig arbejde sammen om. EG har vist sig at være en professionel partnerToni Stigzelius, CEO, Broman Group.
Motonet og EG startede samarbejdet i 2022 og gik i gang med implementering af systemet i en hurtig udrulningsplan over efteråret 2023.
Stigzelius indrømmer gerne, at starten var udfordrende, og at tidsplanen var ambitiøs. Det er ingen hemmelighed, at skift af et system altid kræver arbejde, koncentration og optimering - men resultatet er meget værdifuldt.
”Vi skal have et pålideligt system til at fungere i vores åbningstid og 24/7 online. Overgangen var derfor spændende for os, selvfølgelig, men udrulningen gik godt og uden større problemer trods en stram tidsplan. Vi begyndte hurtigt at få positive kommentarer fra vores medarbejdere, og jeg er meget tilfreds med vores nuværende koncept,” siger Stigzelius.
I første bølge implementerede Motonet EG Retail-løsningen, som først blev afprøvet i en enkelt butik.
Ud fra gode erfaringer blev løsningen hurtigt udvidet til alle andre butikker.
”EG's basisløsning er fuldt funktionel, og derfor ønskede vi ikke specielle tilpasninger. Nu hvor systemet er sat op, kan vi kopiere setuppet til nye butikker med en rimelig indsats og omkostning,” siger Stigzelius.
Da et stort antal kunder hver dag handler hos Motonet, holder virksomheden nøje øje med processen og tager kun gradvist nye funktionaliteter ind.
Næste skridt i samarbejdet vil være at implementere et mobilt POS-system.
Baseret på erfaringerne med POS-projektet har Toni Stigzelius fire anbefalinger til andre, der gerne vil skifte system:
EG Retail tilbyder markedsledende it-løsninger til detailkæder. It-løsninger, der bidrager til den digitale transformation inden for detailhandel, og som øger kædens konkurrencekraft.
Vores løsninger er udviklet til at sikre gnidningsløse kundeoplevelser, et øget salg, forbedret lønsomhed og øget loyalitet hos dine kunder.
Læs mere om EG RetailMotonet er en butikskæde, der sælger reservedele og udstyr til biler og motorcykler, værktøj og fritidsartikler. Ud over bilejere og motorcyklister tilbyder butikkerne et stort udvalg af produkter til sejlere, lystfiskere og gør-det-selv folk. Finske Motonets kæde af butikker strækker sig i øjeblikket fra Finlands hovedstad i syd til Rovaniemi i Lapland. Motonet har desuden udvidet til Sverige og Estland. Motonet er en del af Broman Group med cirka 2.000 medarbejdere.