Dit it-system skal understøtte arbejdet med kerneopgaven
Med en bred vifte af højt specialiserede socialtilbud stiller Esbjerg Kommune høje krav til sit socialfaglige it-system, fordi det skal kunne dække alle hverdagens behov.
- Vi er en af de kommuner, som har det største omfang inden for sociale ydelser, lige fra forsorgshjem, misbrugsbehandling, og botilbud til aktivitetstilbud, støtte i eget hjem. Ja, vi har en meget bred palette af tilbud af sociale ydelser, forklarer Steffan Skøde Kristensen, der er socialfaglig it-konsulent i Esbjerg Kommune.
Den store fordel ved, at vi har valgt EG Sensum til både voksen myndighed og til alle vores sociale tilbud, er selvfølgelig ensartningen af data.
Socialfaglig it-konsulent, Steffan Skøde Kristensen, Esbjerg Kommune
På grund af den store variation i målgrupper og ydelser, som kommunens tilbud arbejder med, er det ekstra vigtigt, at medarbejderne kan dokumentere effekten af deres indsats:
- Vores kerneopgave er, at flytte borgerne så tæt på det normale liv som muligt med mindst mulig indgriben. Dokumentation er den altafgørende faktor for, at vi kan gøre det. Hvis vi ikke har dokumenteret indsatsen og effekten, hvordan kan vi så vise, at borgeren har fået det bedre? Hvordan kan vi bevise, at vi har opnået de mål, man som tilbud bliver betalt for af myndigheden, siger Steffan Skøde Kristensen.
Et dokumentationssystem skal hele tiden understøtte kerneopgaven. Derfor skal kunde og leverandør have en god dialog, og jeg synes altid EG har været lydhør over for vores udfordringer.
Socialfaglig it-konsulent, Steffan Skøde Kristensen, Esbjerg Kommune
Han fremhæver desuden kommunens store administrative fordel ved at have valgt EG Sensum Bosted, når man har mange tilbud:
- Fordelen ved at have valgt EG Sensum til både voksen myndighed og alle vores tilbud på børn, unge og voksenområdet er selvfølgelig ensartningen af data. Vi har de samme data fra alle systemer, og det giver mere sammenlignelige data. Desuden er det nemmere at lave en ændring i fire ens systemer end at lave samme ændring i 2-3 forskellige systemer, siger Steffan Skøde Kristensen:
- For os er det også vigtigt, at it-systemet hele tiden understøtter kerneopgaven så godt som muligt, og det kræver en god dialog mellem leverandør og kunde, og jeg synes altid EG har været meget lydhør over for de udfordringer, som vi har haft.
Esbjerg Kommune i Region Syddanmark har godt 115.000 indbyggere.