Seks måneder efter Go Live med EG Sensum One: Nu er det tid til et brush up!
De første hektiske dage og uger, efter I har taget EG Sensum One i brug, er typisk fyldt op af arbejdet med overhovedet at anvende jeres nye system og huske, hvad man lærer i forbindelse med opstartsundervisningen.
Efter det de første seks måneder med systemet, er det derfor en god ide at stoppe op et øjeblik, og se på, hvordan I bruger systemet, og om I får det ud af EG Sensum One, som I gerne vil.
Her er fire gode råd til, hvad I kan gøre, hvis I vil have mere ud af jeres løsning.
1. Er jeres system sat rigtigt op?
Dengang I valgte at benytte EG Sensum One, valgte I også at få konfigureret jeres system, så det understøttede jeres behov. Det første, som I skal gøre, er derfor at undersøge, om den vurdering I lavede i forhold til jeres behov og den systemkonfiguration, som blev lavet på baggrund af det, fortsat fungerer hensigtsmæssigt i jeres hverdag. Det er også vigtigt at have fokus på, om jeres behov har ændret sig?.
Det er fx almindeligt, at I får sat jeres handleplanskabelon op på en bestemt måde ved opstart, mens det efter nogle måneder viser sig, at I har brug for at tilføje eller fjerne felter, så skabelonen passer til jeres ændrede arbejdsgange eller nye dokumentationsbehov. Mange af ændringerne kan I selv lave.
Hvis I har brug for at få frisket op hvordan I gør eller ønsker hjælp til at lave ændringerne, så er I velkommen til at kontakte supporten.
2. Har I de rigtige moduler?
Da I skulle i gang med EG Sensum One, valgte I typisk at tage en række af grundmodulerne og enkelte tilkøbsmoduler i brug. Det er en god strategi, for de første måneder handler det om at blive fortrolig med løsningen og undgå at bide over mere, end man kan tygge.
Efter seks måneder er det imidlertid et godt tidspunkt at se nærmere på, om der er værktøjer i grundmodulet, som I endnu ikke har taget i brug
For EG Sensum Ones grundmodul består af en lang række værktøjer, som det er gratis at tage i brug.
Enkelte moduler som medicinmodulet kræver dog for en sikkerheds skyld en introduktion eller uddannelse, inden man tager dem i brug.
Denne liste viser de mange værktøjer i grundmodulet, som allerede er en del af den løsning, som I har:
Ud over grundmodulet findes der en lang række smarte moduler, som I kan tilkøbe, hvis I ønsker at udvide værdien af EG Sensum One som fx Indikator 3.0, Fælles MedicinKort og EG Sensum One Mobile.
Ring og få en snak om mulighederne, måske du ligefrem kan få mere for pengene, hvis du vælger en af vores pakkeløsninger, hvor vi har bundlet en række stærke moduler til en god pris.
3. Bruger I systemet rigtigt?
Selv om I har fået sat systemet rigtigt op fra start og har alle de relevante moduler, kan det godt være, I bruger systemet forkert. Eller måske bare forskelligt?
Når I har været i gang med at anvende systemet i en periode, er det en god ide at se kritisk på jeres egen praksis. Bliver dokumenter gemt de rigtige steder? Bruger I de rigtige skabeloner?
I en travl hverdag kan det være svært at finde tid til at lave en grundig gennemgang, lige som det kan være en god ide med et sæt øjne på udefra, når I skal vurdere, hvordan systemet bruges bedst muligt og korrekt.
Derfor foreslår vi, at i bestiller et EG Sensum One Serviceeftersyn. Så kommer vi forbi, digitalt eller fysisk i dit eget EG Sensum One og børster støvet af filerne, og viser dig alt det smarte. Serviceeftersynet kan både gennemføres online eller hos jer.
Læs mere om vores serviceeftersyn her
4. Anvender I den rigtige dokumentationsstrategi?
Når fx socialtilsynet kommer på rutinebesøg, er det tre helt centrale faglige spørgsmål, der afgør tilbuddets videre skæbne:
- Anvender tilbuddet faglige tilgange og metoder, der er relevante i forhold til tilbuddets målsætning og målgrupper?
- Kan tilbuddet dokumentere resultater med udgangspunkt i konkrete og klare mål for borgerne til løbende brug for egen læring og forbedring af indsatsen?
- Kan tilbuddet dokumentere positive resultater med hensyn til opfyldelsen af de mål, de visiterende kommuner har opstillet for borgernes ophold?
Hvis ikke den tilsynsførende finder overbevisende dokumentation for, at tilbuddet lever op til disse krav, kan besøget ende med et påbud og krav om en regodkendelse. Det er både ødelæggende for tilbuddets gode navn og rygte – og dyrt. Et besøg af socialtilsynet på et tilbud med mellem 25 og 50 medarbejdere kan løbe op i mange tusinde kroner.
Derfor er det vigtigt, at I har den rette dokumentationsstrategi, og at I dokumenterer systematisk og ensartet. Så hvordan dokumenterer I egentlig i systemet? Hvad er det for informationer I deler? Hvad bruger I dokumentationen til? Hvordan bidrager jeres dokumentation til udvikling af egen praksis og borgerens mål og de delmål, som I opsætter sammen med borgeren?
Hos EG har vi lang erfaring med at hjælpe med at udvikle dokumentationspraksis på landets social- og sundhedstilbud. Kontakt os og hør, hvordan vi kan hjælpe med at tilpasse og udvikle jeres dokumentationspraksis.
Kontakt vores eksperter
EG leverer innovative it-løsninger til det offentlige baseret på bred forvaltningsfaglighed, dyb praksisviden og den nyeste digitale ekspertise kombineret med stor erfaring.
Ring til os på +45 7013 2211 (vores hovednummer) og få svar på dine spørgsmål, før du beslutter dig.
Senior Sales Executive
Martin Clemmensen Nielsen
Tlf.: +45 7260 1062
Email: macni@eg.dk