IT sikkerhed EG Utility
06. maj 2024

AI og EG: Det skal give værdi for kunderne

Kunstig intelligens kommer med næsten uanede muligheder. EG undersøger som altid nye muligheder for at anvende AI. Men det skal først og fremmest give kunderne fordele - i form af at optimere og understøtte deres forretning.


I EG ser vi på, hvor og hvordan AI kan bruges med mest mulig værdi: 'Hvor kan det konkret give fordele for kunderne?'

AI er rigtig god til at finde mønstre ud fra data og hjælpe os med at håndtere fx administrative, planlægnings- eller logistiske opgaver både hurtigere og mere effektivt, end vi selv er i stand til.

100 use cases i gang

I nogle af EG's løsninger er AI allerede indarbejdet med succes. Faktisk har kunstig intelligens i mange år været en del af vores løsninger, og flere af dem bruger forskellige grader og generationer af AI.

Aktuelt har EG mere end 100 use cases, som vi analyserer nærmere, ligesom vi har etableret et centralt team, der arbejder med udvalgte løsninger, der kan bruges på tværs af EG.

EG-løsninger med kunstig intelligens

  • Et eksempel er lægeløsninger, hvor kunstig intelligens kan sortere laboratoriesvar i lægernes indbakke, så de sparer tid og kan bruge tid på patienterne i stedet.
  • En energiløsning identificerer automatisk potentialet for energioptimering og reduktion af CO2-udladning ud fra aktuelle forbrugsdata.
  • I en logistikløsning er en robot programmeret til at hjælpe med lagerstyring, herunder at holde øje med lagerbeholdningen, så fx et byggemarked får bestilt varer, før de er udsolgt. Det sparer personalet tid og understøtter en bedre kundeservice.
  • I byggeriet kan kunstig intelligens hjælpe med byggeformer, som er mindre CO2-belastende.
  • I et lønsystem giver kunstig intelligens en mere strømlinet arbejdsgang, og en robot forenkler arbejdet med at indhente refusion fra de faglige organisationer til gavn for alle.

Mange af EG's kunder er underlagt stærke regulative krav, og derfor er det vigtigt for os, at vi arbejder med at være compliant med EU's AI Act. Vi har de nødvendige politikker, procedurer og whitelists på plads til at rådgive og samarbejde professionelt med vores kunder på området.


AI er et værktøj blandt flere

Kunstig intelligens er altid en mulighed, som vi drøfter nøje med vores kunder. For det er afgørende, at man som kunde i EG er tryg ved den løsning, man bruger.

Allerede nu bruger vi i EG en række tools som GITHUB, ChatGPT og Co-pilot. Ligesom vi arbejder sammen med Microsoft, når det er mest fordelagtigt for kunderne, indgår EG ofte også partnerskaber med AI-specialister, hvor det giver værdi for kunderne.

Mulighederne med AI er mange, og i EG følger vi udviklingen tæt.

Kontakt os, og hør mere

Vil du høre mere om vores produkter og services? Kontakt vores team af brancheeksperter, og fortæl os om din virksomheds behov, og hvordan vi kan hjælpe dig.

Ring til os på +45 7013 2211 (vores hovednummer) og få svar på dine spørgsmål, før du beslutter dig.

Senior Sales Manager

Lotte Jensen

Tlf:  45 3035 0840

Email:  lotje@eg.dk