Arbejdet med kemisk risikovurdering kræver en ændret tilgang til farlige stoffer
Selv om loven om kemiske risikovurderinger trådte i kraft i 2019 er det stadig nyt for mange virksomheder og offentlige organisationer, at fokus er flyttet fra produkt til proces.
Garvede sikkerhedsrepræsentanter kender alt til arbejdet med at støve bygningerne rundt efter flasker og dåser med kemi og skaffe de nødvendige sikkerhedsblade hjem fra leverandørerne. For frem til 2019 var det vigtigste element i arbejdet med kemistyring at få overblik over potentielt farlige stoffer og kemikalier i virksomheden og informere om den rette og sikre brug af produkterne.
"Den lovpligtige kemiske risikovurdering har imidlertid vendt op og ned på arbejdet med kemistyring", siger direktør Steffen Rugtved, EG Digital Welfare.
Fra kemikalie til proces
For med lovændringen blev der pludselig sat fokus på de arbejdsprocesser, hvor de farlige stoffer indgår fremfor faren ved det enkelte produkt.
"Ideen er logisk nok, for et relativt harmløst produkt kan jo være yderst farligt, hvis det bliver blandet med et andet produkt eller fx opvarmet i forbindelse med arbejdet. Ved at fokusere på de arbejdsprocesser, der omfatter brug af farlige stoffer og materialer, giver det et langt bedre billede af, hvorvidt der samlet set kan være tale om arbejdsgange, der udsætter medarbejderne for sundhedsfare", siger Brian Poulsgaard.
I dag kan arbejdet med kemisk risikovurdering derfor opdeles i tre faser, der alle er lige vigtige:
- Forberedelse og dataindsamling
- Risikovurdering
- Samt formidling og instruktion.
Forberedelse og dataindsamling trækker stadig tænder ud
Arbejdet med at skaffe sig overblik over, hvilke farlige stoffer, der står rundt omkring i organisationen, fylder fortsat en del i hverdagen. Desuden er der stadig ingen standard-løsning på, hvordan man lettest skaffer de relevante sikkerhedsdatablade fra leverandørerne.
"Heldigvis er der kommet databaser, og flere leverandører stiller data til rådighed digitalt, men der er stadig ingen krav til præcis, hvordan en SDS skal være udformet. Så man får også leveret en del SDS'er som PDF. Den store udfordring nu er dog at få beskrevet alle de relevante arbejdsgange i virksomheden, hvor de farlige eller potentielt farlige produkter indgår", siger Steffen Rugtved.
Vurdering af farer og forebyggelse
Når først data er i hus og arbejdsgange beskrevet skal de enkelte arbejdsgange vurderes.
"Heldigvis har Arbejdstilsynet udarbejdet en række gode guides, hvor de blandt andet beskriver de syv elementer, som man skal undersøge, for at vurdere, hvor farlig en arbejdsproces egentlig er. Det handler blandt andet om eksponeringsgrad, -type og -varighed, men også arbejdsstedets indretning og måden, der arbejdes på".
De opgaver og opmærksomhedspunkter, som man registrerer i forbindelse med den kemiske risikovurdering skal også integreres med andre arbejdsmiljøopgaver, der springer ud af den lige så lovpligtige arbejdspladsvurdering.
"Her er det vigtigt at få skabt en klar sammenhæng, så kemistyring ikke bliver en selvstændig disciplin for eksperter, men en naturlig del af hele arbejdsmiljøarbejdet", siger Steffen Rugtved.
Formidling og instruktion må ikke glemmes
Risikovurderinger skal være tilgængelige for alle virksomhedens medarbejdere og Arbejdstilsynet stiller krav om, at medarbejderne skal være informeret om vurderingerne og instrueret i, hvordan de udfører deres arbejde på en sikker måde.
"Her er vi virkelig ved kernen af risikovurderingen, for den er jo først rigtig noget værd, når medarbejderne ved, hvilke farer de udsættes for, og hvordan de skal beskytte sig imod dem. Vi er længst forbi det med at hænge sikkerhedsdatablade op på giftskabet. Det handler om at stille dokumentation og instrukser til rådighed på en måde, hvor det er let for medarbejderne at tilgå og læse dem, når de har brug for det, fx på pc, tablets eller smartphones. For arbejdsgiverne er det også vigtigt at kunne dokumentere, at medarbejderne er informeret, ikke for at tilfredsstille et tilsyn, men for at holde styr på, om alle er oplært i at arbejde med de stoffer som indgår i deres arbejdsprocesser", siger Brian Poulsgaard og tilføjer:
"Selv om de fleste er bekendt med kravene til den kemiske risikovurdering og opfylder dem, så møder vi stadig mange virksomheder, der finder arbejdet bøvlet. Det er der heldigvis råd for, og vi hjælper gerne med at effektivisere og strømline arbejdet med kemistyring", siger direktør Steffen Rugtved, EG Digital Welfare.
EG SafetyNet
EG SafetyNet er en samlet administrationsløsning til alle former for arbejdsmiljøarbejde, lige fra kemistyring og arbejdsskader til forsikrings- og kursusadministration. Når man anvender EG SafetyNet får man derfor et komplet overblik over sammenhæng mellem de enkelte arbejdsmiljøopgaver.
Læs mere om EG SafetyNet Kemistyring
Styrk sikkerhed og trivsel på arbejdspladsen med EG SafetyNet
EG SafetyNet er en samlet, cloudbaseret administrationsløsning til arbejdsmiljøarbejde, HR, forsikring, kvalitetsstyring og kursusadministration.
Læs mere om EG SafetyNet