Beauty & Wellness er nyt nordisk brancheområde i EG
01. oktober 2021

Beauty & Wellness er nyt nordisk brancheområde i EG

EG udvider med Beauty and Wellness som selvstændigt samlet brancheområde. Manager Thomas Drewsen fra EG Hairtools bliver ansvarlig for IT-løsningerne til de nordiske skønheds- og wellness-kunder.

EG digitaliserer hverdagen for mere end 20.000 brugere i skønheds- og wellnessbranchen, især danske og norske frisører. Nu satser EG yderligere og opretter en selvstændig Beauty and Wellness-del.

- Vi er rigtig stolte over, at vi kan udvide vores frisørområde EG Hairtools til endnu mere. Det er blevet muligt, efter at EG har opkøbt to softwareselskaber og deres knowhow inden for skønhed- og velvære. Nu favner vi også makeupartister, kosmetologer og wellness-behandlere, siger Michael Frank Christensen, VP i EG Healthcare.

- Derfor har vi valgt at ansætte en chef til at samle et nyt selvstændigt Beauty og Wellness brancheområde. Thomas Drewsen er i forvejen et kendt ansigt hos vores frisører og skønhedssaloner, og han har takket ja. Heldigvis. For Thomas er den helt rigtige profil til at lede et nordisk softwarespeciale i EG til netop de faggrupper.

- Vi ser et mega potentiale i at konsolidere over landegrænser. Thomas formår at skabe gode IT-løsninger ud fra, hvad kunderne har brug for. Han ikke bare kender markedet, han er med til at drive markedet og kan sætte standarder for, hvad softwaren skal kunne for at hjælpe kunderne, fortæller Michael Frank Christensen.


Se ud over havehækken

To norske softwareselskaber, EasyUpdate og Hano, er i løbet af det seneste år blevet en del af EG. Begge firmaer leverer nogle af de mest populære administrations- og bookingsystemer i både Norge og Sverige inden for sundhed og velvære. EG Hairtools er tilsvarende det mest anvendte IT-system til danske frisører.

- Vi skal arbejde sammen på tværs og se ud over havehækken. Vi bliver én nordisk organisation, én enhed med flere IT-løsninger, som vi bygger videre på til vores kunder, siger Thomas Drewsen, der allerede er i gang med at samle 14 norske og knap 20 danske medarbejdere fra EasyUpdate og EG Hairtools. Det er organisatorisk det første step.

- Jeg glæder mig virkelig til, at vi skal opbygge et stærkt team med en fælles identitet, hvor vi forener de kompetencer, vi har og ser det som et samlet marked. Det er super spændende ved opgaven.


Hun, han eller 30 minutters klip

Selv om vi minder om hinanden i vores nabolande, er der både kulturforskelle og lovgivningsmæssige forskelle ifølge Thomas Drewsen.

- Vi kan uden tvivl lære noget af hinanden. En lidt sjovt eksempel er, at vi jo i Danmark kalder det 'dameklip' og 'herreklip', men i Norge er man mere opmærksom på det kønsspecifikke, om vi fx i stedet skal kalde det '30 eller 40 minutters klip', og altså fokusere på tiden, når vi differentierer, siger Thomas Drewsen, der har en fortid i frisørbranchen og de seneste 12 år har arbejdet med IT-siden i EG Hairtools.


Nye features bygges på

- Udviklingen vil ske i etaper for alle vores kunder. Derfor opgraderer vi deres system løbende med nye features, fortæller Thomas Drewsen og tilføjer:

- Som kunde hos EG vil du fortsætte med de løsninger, du har. Den bestillingsbog og booking, du fx har i dag, bliver ikke ændret. Der bliver bygget nyt på, og vi sætter fokus på det webbaserede, så kundernes systemer bliver endnu mere brugervenlige.

- I det nye samlede team har vi fået større udvikler-power, som kommer vores over 3000 saloner på systemerne til gode. Samtidig er den brancheviden, vi har tilsammen, bygget op igennem mere end 25 år.
Det giver os unikke muligheder for at digitalisere kundeoplevelsen og processerne endnu mere i skønheds- og velværebranchen.


Navnet peger fremad

- Vi tager det bedste fra flere verdener og skaber software, der kan det hele til vores kunder i både Danmark, Norge og Sverige. I dag har vi flest frisører, som vi først koncentrerer os om. Senere er planen, at vi får flere skønhedssaloner, kosmetologer og wellness-kunder på, herunder wellness-massage, fx spamassage.

- Så navnet Beauty and Wellness peger i høj grad fremad, siger Thomas Drewsen, der er meget bevidst om kundernes oplevelse, når der sker forandringer. Han har selv prøvet at blive købt ind i EG og stod i 2013 for at hjælpe over 1000 kunder fra en ældre Hairtools-platform til det nuværende EG Hairtools.

- Det skal være en god oplevelse for kunderne, når der sker nyt. Man skal ikke underkende opgaven, det er rigtig vigtigt at forberede kunderne, når de på sigt får nye muligheder.

- Min holdning er, at kunderne skal have noget lækkert og topmoderne IT at arbejde med i salonerne og klinikkerne, og det vil de få, siger Thomas Drewsen.