Den menneskelige faktor
06. april 2020

Den menneskelige faktor – det glemte element i it-projektet

Den menneskelige faktor er utrolig vigtig – måske den allervigtigste faktor overhovedet, mener projektledere. Alligevel bliver den ofte nedprioriteret.


En god projektleder husker alle verdenshjørner:

- Den menneskelige faktor er utrolig vigtig – måske den allervigtigste faktor overhovedet, siger Kaare Falbe-Hansen, Senior Project Manager i Lector, der understreger, at en god projektleder kommunikerer i alle verdenshjørner og altid lytter til sine projektdeltagere:

- Sidder man som programmør i fx Indien, er det svært at engagere sig i et dansk projekt, fordi man var så langt væk fra det hele, at man ikke kan relatere sig til det.

Men husker man som projektleder at inddrage de indiske medarbejdere, tage dem med i statusmøderne og give dem følelsen af, at de spiller en vigtig rolle og bliver lyttet til, så vil de gå langt for at levere en høj kvalitet.

Det er egentlig elementær menneskelig psykologi, men ikke desto mindre virkelig svært at efterleve i praksis – især når man har travlt, siger Kaare Falbe-Hansen.

 

Åbenhed frem for alt

Og netop en åben dialog er en vigtig forudsætning for, at projektet lykkes, mener Claus Olsen, Team Leader hos Omada, som godt er klar over, at hans insisteren på at kalde en skovl for en skovl kan virke naiv på nogen:

- Kun med åbenhed kommer vi nogen vegne – det betaler sig simpelthen ikke at feje noget ind under gulvtæppet. Det vil altid give bagslag, fordi problemerne risikerer at vokse ud af proportioner, og så er de pludselig blevet meget vanskeligere at løse, når de kommer op til overfladen.

Det kan være rigtig grænseoverskridende at være ærlig i vanskelige situationer, men projektledelse er ikke for de konfliktsky, slår Claus Olsen fast.

Læs artikel: Kundens ansvar i det offentlige projekt

 

Projektledelse er ikke for alle

Og det burde visse projektledere måske også overveje, hvis det står til Managing Director Ivan Pedersen, for projektledertalent kræver den helt rette cocktail af uddannelse og menneskelige egenskaber.

- PRINCE2 er en god uddannelse, som flere og flere offentlige projektledere heldigvis har, men det er kun et værktøj – det gør ikke en god projektleder.

God projektledelse handler om personlighed og er ikke noget, man bare kan lære. Derfor er det også en meget stor misforståelse, når man udnævner den fagligt dygtigste medarbejder til projektleder uden at skele til, om vedkommende rent faktisk har de kompetencer, der skal til.

Jeg har desværre mødt alt for mange projektledere, der forsøgte efter bedste evne, men personlighed og evner fulgte bare ikke med.

Læs artikel: Digitalisering: Sådan styrer du dit projekt fra start til slut

 

Når projektlederen er ’den eneste ledige medarbejder’

Også Jakob Juul Rasmussen, Managing Director i Pharma IT, er stødt på denne problematik som leverandør til kommunale kunder.

Han mener, at kunden nogle gange stiller med en projektleder, der ikke har de helt rigtige kompetencer, fordi det var den eneste, der havde tid:

- Når man skal køre agile projekter, er det vigtigt, at både kundens og leverandørens folk forstår, hvad det vil sige.

Desværre er det ikke altid tilfældet, og når det sker, kan projektet have svære vilkår for at komme i mål, slår Jakob Juul Rasmussen fast.

Læs artikel: Digitalisering skal løse problemer – ikke skabe dem

 

Den sjældne kobling mellem faglighed og it

- Der findes masser af folk, som er dygtige fagligt og masser af dygtige it-folk. Men dem, som kan linke mellem it og forretning, er sjældne, og det er i bund og grund dem, som er nøglen til, at projektet bliver en succes.

Det betyder ikke så meget, om det er interne eller eksterne folk, det er kompetencen, der er vigtig. Og jo mere forretningskendskab, de har, desto bedre, slutter Jakob Juul Rasmussen.

 

Læs artikel: Nye teknologier i det offentlige – nu og i fremtiden

Læs artikel: Mobilen ændrer den offentlige sektor

Download gratis whitepaper: Syv gode råd om offentlig digitalisering