15. marts 2018

Ryd op, og undgå bøder

Har du arbejdssedler liggende i vinduet i arbejdsbilen eller gamle byggesager med oplysninger om ansatte liggende frit fremme på kontoret, er du måske en af dem, der ikke lever op til de nye regler.

Også byggebranchen kan være i søgelyset, når Datatilsynet fra den 25. maj skal håndhæve den nye persondataforordning (GDPR). Har du data, der kan tilbageføres på en person, hører det i reglen under GDPR. Og på flere områder har du måske for mange data ude at flyde.

Mange har arbejdssedler liggende i bilen, og her må der ikke stå tydelige personoplysninger på dine kunder. Derfor er det en fordel, at du har en it-løsning, hvor dine medarbejdere har arbejdssedlerne på deres mobil eller tablet, der ikke kan ses af andre.

Som mindre virksomhed er du, din søn eller ægtefælle måske på lønningslisten, men ifølge reglerne skal du alligevel behandle deres oplysninger om fx bankforbindelse forsvarligt. Har du en svend eller lærling, der er fratrådt, er det også vigtigt, at du får slettet vedkommende igen.

Kom godt i gang med oprydningen

Hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre, kan du læse ADVODANS handlingsplan for at komme godt i gang med GDPR. 

Du kan få et godt overblik over din virksomheds data og GDPR-parathed i Erhvervsstyrelsens onlinetest – PrivacyKompasset. Her får du på baggrund af 23 spørgsmål en rapport med beskrivelse af, hvad du skal gøre for at efterleve databeskyttelsesreglerne. Du finder også svar på grundlæggende spørgsmål om ansvarlig datahåndtering.

Desuden er mange brancheorganisationer også klar med vejledninger, du kan tage udgangspunkt i. Læs mere hos blandt andre TEKNIQ og Dansk Byggeri