Sådan gør EG Bolig dig endnu bedre til GDPR
EG Bolig har gjort det endnu nemmere for dig at leve op til de skærpede regler med blandt andet indhentning af samtykke fra ansøgere og lejere. EG Bolig er også i gang med en stribe nyudviklinger, hvor vi øger sikkerheden med kryptering af følsomme data og desuden automatiserer sletning af data, der ikke længere må opbevares.
Benytter du EG Bolig Webservice til din organisations hjemmeside, er denne allerede beskyttet med kryptering ved hjælp af https. Dette giver sikker transport af persondata fra din hjemmeside til EG Bolig. Kryptering af webservicen er standard for vores hostede kunder, mens kunder med egen server selv skal sikre sig, at https sættes op.
Automatisk slettefunktion
Med GDPR har du pligt til at slette persondata, når du ikke længere bruger dem eller har lov til at gemme dem. Det er boligorganisationernes eget ansvar at skille sig af med data i tide, og opgaven risikerer at kræve en del administration.
Efter sommerferien er EG Bolig klar med en automatisk slettefunktionalitet, så du selv kan definere, hvor længe eksempelvis ansøgere og fraflyttede lejere bliver gemt i systemet. EG Bolig vil med den nye funktion kunne foretage automatisk sletning hver nat med eller uden manuel godkendelse af sletningen.
Før du er klar til at aktivere automatisk sletning, anbefaler vi, at du rydder op i dine data, så udgangspunktet er en renset database. Husk, at EG Bolig gerne hjælper med at rydde op i de gamle data. Læs mere her.
Samtykkemodul er klar
Flere har efterspurgt muligheden for at oprette egne samtykker i EG Bolig. Vi har nu et samtykkemodul klar med fem EG Bolig-standardsamtykker. Ud over disse kan du nemt oprette dine egne samtykker, som kan udstilles til besvarelse på jeres hjemmeside med EG Bolig Webservice.
Modulet indeholder som udgangspunkt samtykke til:
- elektronisk modtagelse af medlemsbreve, fx i e-Boks, pr. mail eller via sms
- elektronisk modtagelse af lejekontrakter
- elektronisk modtagelse af lejerbreve
- opbevaring af CPR-nummer
- brug af CPR-nummer til NemKonto.
Derudover kan du selv tilføje de samtykker, din boligorganisation har behov for. Det kan fx være samtykke til kommunikation i en løbende nyhedsmail.
Har du spørgsmål om de nye moduler og funktioner, er du altid velkommen til at tage fat i salgsafdelingen.