23. august 2017

Sådan dræber du de 3 største tidsrøvere i ejendomsadministration

Som udlejer kender du sikkert alt til opgaver, der pludselig kan stjæle din tid: Lejere, der går i restance eller opsiger lejemålet, uforudsete omkostninger til hvidevarer, refinansiering af lån etc. Der findes dog også rutineopgaver, der kan stjæle så meget af din tid, at du nærmest mister overblikket. Her giver vi vores 3 bud på de største tidsrøvere og på, hvordan du bedst kan holde dem i skak.

1) Gør en indsats for at få lejerene tilmeldt Nets, og spar tid på huslejeopkrævning

Uanset hvordan vi ser på det, er huslejeopkrævning en af de største opgaver i ejendomsadministrationen. Jo bedre du løser denne opgave, desto færre penge mister du. Gør en ekstra indsats for at få dine udlejere tilmeldt Nets. Det sikrer dig et bedre cashflow og minimerer din egen administration, da du kan opkræve alle tilmeldte lejere på få minutter. Samtidig kan du undgå mange af de restancer, der stjæler din tid.

2) Hold dine dokumentskabeloner opdateret, og følg lejeloven

Som udlejer skal du følge lejeloven, og lejeren kan tit sidde med det længste strå, hvis du har begået fejl i din kommunikation. Sørg derfor altid for at have dine juridiske dokumenter opdateret efter de nyeste regler, så de refererer til de rigtige lovtekster. Det gælder for eksempel skabeloner til varsling af huslejestigninger, lejekontrakter, eller opsigelse af en lejer før tid. Begår du fejl her, skal du bruge tid og penge på at rette op på dem igen.

3) Vær grundig i bogføringen, og udarbejd regnskabet rigtigt første gang

Selvom du ikke behøver at tænke på revision og regnskaber hver eneste dag, bør du altid være grundig med dine tal. Hvis du kommer bagefter, eller hvis du ikke skriver tallene omhyggeligt eller de rigtige steder, venter der dig et stort tidsforbrug, når revisionen nærmer sig. Så starter detektivarbejdet, og revisorens stopur tikker. Det kan godt være, at din grundighed koster dig et par minutter længere til daglig, men du tjener din tid ind i store mængder, når regnskabet gøres op sidst på året.

Få automatiseret de administrative opgaver

Du sparer både tid og ressourcer, hvis du fjerner de manuelle arbejdsgange i administrationen. Det kan du gøre med en it-løsning, der håndterer alt omkring ejendomsadministrationen. Så har du ikke alene et værktøj, du kan også altid få det fulde overblik over økonomi, lejemål, lejere og korrespondance. Og du har nemmere ved at lave dine regnskaber på selskabsniveau, ejendomsniveau eller lejerniveau.