Uddannelsesvejledere har fået alle oplysninger i et system
Når Uddannelsesvejledningen Middelfart skal følge 7.500 unges uddannelsesforløb, er der brug for et solidt fagsystem.
Sagsbehandlere hos forskellige myndigheder skal samarbejde tæt om de unge, for at sikre dem den bedst mulige fremtid.
Derfor har uddannelsesvejlederne brug for et fagsystem, der gør det nemt at indhente samtykke fra borgeren, dokumentere og dele informationer, og indhente relevante oplysninger fra andre fagsystemer.
Det var hovedårsagen til, at Middelfart Kommune valgte EG Uno UNG:
"Som samarbejdspartner ind i Den Kommunale Ungeindsats har vi et stort behov for et system med velfungerende integrationer til andre systemer. Med samtykke fra borgeren skal vi nemt kunne indhente og dele oplysninger med fx Jobcenter, familieafdeling og skoleforvaltning".
Tidligere var det mere tidskrævende at indhente relevante informationer fra samarbejdspartnere, da vi havde flere IT-systemer i spil. Nu er de samlet i EG Uno UNG
Administrativ medarbejder, Maria Bau, Uddannelsesvejledningen, Middelfart Kommune
EG Uno UNG er meget brugervenligt og vejlederne kan fx løbende lave deres notater i systemet, så man ikke alene kan se, at der skal følges op, men også hvad der skal følges op på.
"Endnu en fordel ved systemet er, at både sagsbehandler, elev og lærer kan få adgang til EG Uno UNG. Det letter hele samarbejdet, når eksempelvis en elev har adgang til systemet, og derved de dokumenter, der ligger i deres egen mappe online, fx studievalgsportfolie eller erhvervspraktik”, siger Maria Bau.
Selv om implementeringen af EG Uno UNG betød, at medarbejderne skulle vænne sig til et nyt system, opvejede fordelene hurtigt ulemperne ved et systemskifte.
Teamleder Birgitte Arnholm Mørkøre peger på to gode grunde til, at implementeringen af EG Uno UNG er blevet en succes i Middelfart Kommune.
"For det første har vi haft en ildssjæl som Maria, der har fulgt hele processen tæt. Hun fik adgang til systemet som den første og kan nu hjælpe sine kolleger som superbruger. For det andet har vi hver 14.dag et punkt på dagsordenen, som vi kalder UnoFIF, hvor vi samler op på erfaringer og behov for rettelser i opsætning og system. EG's support har været hurtig til at imødekomme vores ønsker i det omfang det kunne lade sig gøre. Vores oplevelse er, at supporten smider alt hvad de havde i hænderne, når vi ringer og beder om hjælp. Det er vigtigt, når man står som ny kunde", siger teamleder Birgitte Arnholm Mørkøre.
Uddannelsesvejledningen i Middelfat Kommune har i alt otte medarbejdere, der skal følge op på uddannelsesforløb for ca. 7.500 unge mellem 13 og 30 år.
Læs mere om EG Uno Ung