Mange boligselskaber har gennem de seneste år haft fokus på effektivisering af deres interne processer. Også Silkeborg Boligselskab valgte at gå all-in og opdatere hele forretningen på én gang.
Nyt it-system giver besparelser for både boligselskabet og beboerne
Når en lejer flytter, skal lejemålet synes og sættes i stand. Det er en opgave, der traditionelt kræver relativt meget papirarbejde. Ønsket om at gøre arbejdsgangene i forbindelse med boligsyn mere digitale blev startskuddet til en total digitalisering af hele forretningen. For at gøre arbejdsgangene smartere og billigere, ønskede Silkeborg Boligselskab at digitalisere deres boligsyn.
Det nye system har haft stor indflydelse på vores processer. Blandt andet har vi helt kunnet automatisere nogle af de gamle arbejdsopgaver.
Marianne Engelbrekt, Udlejningschef
Et nyt modul blev til et helt nyt system
Det eksisterende it-system kunne nemlig ikke udvides med det ønskede modul, som derfor skulle findes hos en anden udbyder. Efter grundige overvejelser besluttede man, at det ville give bedre mening at vælge et helt nyt, tidssvarende system, hvor det ønskede modul var en integreret del af pakken.
Marianne Engelbrekt, der er udlejningschef i Silkeborg Boligselskab, havde erfaringer med EG Bolig fra en tidligere ansættelse og savnede de automatiserede processer, hun havde været vant til. Derfor var det naturligt at tage EG med i overvejelserne. Hun forklarer:
”Der kan spares mange arbejdsgange ved at automatisere processerne. Derfor var det vigtigt for os at finde et system, der er under løbende udvikling og fornyelse – og gerne fra en virksomhed, der ikke bare læner sig tilbage.”
Nye systemer og arbejdsprocesser
Når man implementerer et nyt system, er det vigtigt at tænke alt igennem fra bunden for at opnå de størst mulige fordele. Ofte kan nogle af de gamle arbejdsgange fjernes helt, fordi de er blevet automatiserede. Det er en værdifuld proces, men også krævende.
”Man køber ikke bare et færdigt program og sætter stikket i. Alle ens gamle dokumenter skal overføres, og alt skal sættes op på ny.
I denne fase har Silkeborg Boligselskab haft et tæt samarbejde med EG, som bl.a. har hjulpet med at opsætte nye proceslinjer for arbejdsgangene og skabe optimale strukturer, der gør det nemt at gemme og finde dokumenter.
Nye arbejdsgange kræver dog også tilvænning. Marianne Engelbrekt uddyber:
”Når man har haft et program i mange år, kender man det ud og ind. Alle dokumenter og informationer er lagt ind i systemet, og man ved lige præcis, hvor man skal trykke for at hente de oplysninger, man har brug for. Det kræver et stort stykke arbejde, før man kommer derhen igen. At lære et nyt program at kende tager tid, og man skal være sikker på, at alle data er rigtige.”
Tag medarbejderne med på rejsen
Marianne Engelbrekt understreger, at det er nødvendigt at have medarbejderne med på rejsen:
”Der skal gøres et benarbejde for at skabe positivitet omkring processen. Alle skal vide, det bliver en hård proces, men at det nok skal blive godt. Medarbejderne skal være medspillere. Hvis der er negativitet fra starten, kan de bump, der kommer, bliver uoverstigelige.”
Konkret sørgede man i ledelsen for, at alle var informerede om, hvad der skulle ske. Blandt andet stillede EG op og forklarede, hvad det nye program kunne, og hvordan processen ville foregå. Man nedsatte også en projektgruppe, der stod for informationen og kontakten til EG, så alle vidste, hvem de skulle gå til, når der opstod spørgsmål.
Tryghed og besparelser i boligsynet
Hele digitaliseringsøvelsen startede med ønsket om at effektivisere boligsynet med et digitalt synsmodul. Og det er da også et område, Marianne Engelbrekt fremhæver:
”Med det nye system kører processen digitalt fra start til slut. Både fraflytteren og medarbejderen fra Silkeborg Boligselskab indkaldes digitalt til synet, og i fællesskab gennemgås de nødvendige udbedringer på en iPad. Fordi Silkeborg Boligselskab på forhånd har forhandlet priser med en række håndværkere, kan systemet med det samme beregne, hvad det for eksempel vil koste at male en væg.”
Lejeren får et overslag på stedet, og de nødvendige håndværkere bookes digitalt. Det gør ikke bare processen nemmere – det giver også lejeren tryghed at vide præcis, hvad udgifterne vil blive.
Som en del af digitaliseringen har Silkeborg Boligselskab været i stand til at skabe et samlet overblik over deres håndværksmæssige opgaver, som er blevet lagt i udbud. Man har derved kunnet forhandle konkurrencedygtige priser hjem – som kommer både fraflytterne og de eksisterende beboere til gode.
Ved at være i mål
Silkeborg Boligselskab konverterede til EG Bolig 1. januar 2019 og har i skrivende stund benyttet det i trekvart år. Marianne Engelbrekt opsummerer:
”I det store hele, er vi ved at være på plads, og nu er vi glade for det nye system. Der har været nogle ting, der ikke har fungeret optimalt indtil nu. Blandt andet har dataflowet til fællesopnoteringen været en udfordring som tog længere tid end beregnet . Her kunne EG godt have været lidt hurtigere til at få tingene fulgt til dørs. Men nu fungerer det, og udvekslingen sker helt automatisk.”
Hun understreger, at selvom der har været udfordringer undervejs, har de ikke været større, end at de hos boligselskabet stadig har kunnet lave deres ting. Lejerne har fået deres huslejeopkrævninger til tiden, og alt har kørt. Til gengæld begynder fordelene også for alvor at kunne mærkes:
Fremtiden
Hos Silkeborg Boligselskab er man enige om, at det nye it-system har tilført mange forbedringer, og man er glade for at have valgt et system, der løbende udvikles og følger med tiden. Og næste konkrete tiltag er allerede planlagt: Det bliver at udvide systemet med ISTA-integrationen, som automatiserer forbrugsafregningen.
Markedet kræver effektivisering. Hos Boligselskabet Silkeborg kunne det ikke klares med det eksisterende it-system.
Løsning
Løsningen blev at skifte til EG Bolig, som har fokus på automatisering og opdateres løbende.
Resultat
Nemmere processer og forretningsgange – som kommer både organisationen og beboerne til gode i form af besparelser.
Om virksomheden
Silkeborg Boligselskab blev stiftet i 1947 af lokale håndværksmestre, en arkitekt og en landsretssagfører. I 1974 blev selskabet omdannet til en andelsboligforening, og beboerne overtog ledelsen. Iflg. vedtægterne må driften ikke give overskud – det vil sige, at boligerne skal bygges og administreres til kostpriser. I dag har selskabet over 1700 almene boliger fordelt på ungdomsboliger, boliger til handicappede, familieboliger, seniorboliger og ældreboliger. Og netop mangfoldigheden er i højsædet i Silkeborg Boligselskab, hvor alle skal have en god og ordentlig behandling, og der skal være plads til forskellighed. Det erklærede mål er at kunne tilbyde velholdte boliger, der skaber rammerne for et godt liv, hvor beboerne trives. Tryghed, troværdighed, service, tillid og åbenhed er alle nøgleord i værdigrundlaget, og derfor er information en vigtig del af hverdagen.
Lad os hjælpe dig med at finde den rigtige løsning. Gennem mange år har vi udviklet it-løsninger, som er målrettet specifikke brancher. Løsningerne ligger i skyen, og vi hjælper dig i gang – nemt og hurtigt.
Ring til os på +45 7013 2211 (vores hovednummer) og få svar på dine spørgsmål, før du beslutter dig.