- Den store fordel er helt sikkert overblikket. For os er EG Xena (tidl. EG One) en kraftig forbedring i forhold til tidligere. Vi har tjent mange penge med it-systemet EG Xena allerede. Faktisk har vi optimeret malerforretningen med omkring 20 procent siden september sidste år, hvor vi startede op med systemet, siger Joachim Dueholm, der er ejer af malerfirmaet Dueholm i Aarhus.
Med EG Xena foregår alt på telefonerne, uanset hvor Dueholm og hans folk er. Når de er ude på en opgave, registrerer de deres timer og forbrug med det samme. Mester kan hele tiden følge, hvad der sker på den enkelte opgave – og kan nemt få alt med på regningen, når opgaven er afsluttet.
Sådan kom mester i gang med it
Hos malerfirmaet er det slut med små papirblokke og hjemmelavede Word-dokumenter. Men Joachim Dueholm var i tvivl, om det ville gå godt med it.
Se videoen og hør om malermesterens overvejelser med EG Xena, der i dag har flyttet forretningen.
"Vi har jo altid gået med en fornemmelse af, at der er mange småopgaver, som vi aldrig nogensinde har fået faktureret og fulgt op på. Det er HELT anderledes her. Så snart du starter en sag op, kan du se, hvornår den er i gang, du kan se, hvornår folk afslutter den, du kan gå ind og se omkostninger på den, du kan se deres timer på den, og du kan tjekke op på, om du har tjent penge på opgaven. Du har meget, meget bedre overblik over opgaverne", fortæller Joachim Dueholm.
Den ekstra dørkarm gør en forskel
Netop småopgaver eller ekstraopgaver kan gøre en forskel, oplever de i malerfirmaet. Med it-systemet EG Xena har alle i malerfirmaet nu muligheden for at få opgaver – også de ekstraopgaver, der eventuelt kommer på, når malerne er ude hos kunderne:
"Opgaverne ryger jo heller ikke ud af systemet. Når en opgave er oprettet i systemet, skal den altid faktureres, før den er ude af systemet igen – derfor er vi helt sikre på, at vi får det hele med på en faktura", fortsætter Joachim Dueholm.
"Vi får også altid lige registreret, hvis en kunde fx gerne vil have, at vi tager en ekstra dørkarm med. Så får vi det registreret som noget ekstra, får taget et billede af det og lagt ind på sagen. Sådan noget har vi ikke fået skrevet regninger på før. Derfor kan vi virkelig mærke en forskel. Et skøn er 20 procent forbedring af forretningen. Vi har tjent mange penge, mens vi har haft det her system. Vi er nok også blevet bedre til at vurdere, hvilke opgaver, vi kan tjene på. Men vores indtjening er altså blevet langt bedre".
Frygtede, at det ville blive svært
Det startede med, at Joachim Dueholm blev inviteret til et møde hos EG i Aarhus og fik en introduktion til EG Xena:
"Jeg var meget hooked på at prøve noget nyt, hvis jeg kunne finde ud af det. Nu har jeg ikke så meget uddannelse, men jeg snakkede med dem fra EG om det, og de mente sagtens, at de kunne lære mig at bruge programmet. Vi fik måske en lidt lang opstart, men det lykkedes alligevel at komme i gang og få det til at virke, og nu kører det bare.
Vores folk er meget glade for det. Jeg frygtede faktisk allermest, at de ville stå på bagbenene, når de nu skulle til at indberette over deres telefoner. Og det gik hurtigt med at få dem på. Jeg havde selv oprettet sager, og da deres telefoner var sat op, var vi faktisk i gang inden for få uger.
Mange småopgaver og ekstraopgaver ude hos kunderne blev ikke faktureret og udfordrede indtjeningen i Malerfirmaet Dueholm. Ejeren af malerfirmaet havde samtidig en bekymring i forhold til at indføre et nyt og måske besværligt it-system og at skulle uddannes i programmet. Firmaets ejer havde også en bekymring om, at de ansatte muligvis ville modsætte sig at skulle indberette arbejdstid, materialer mv. i regnskabsprogrammet.
Løsning
EG Xena har givet både ejeren af malerfirmaet og de ansatte et overblik over alle sager og malerfirmaets ejer har med EG Xena fået et redskab til et vurdere, hvilke opgaver, firmaet tjener penge på. It-systemet holder desuden automatisk styr på, at småopgaver og ekstraopgaver bliver registreret på igangværende sager, når de ansatte hver dag taster arbejdstid, materialer mv. ind på sagerne via deres telefoner. Med EG Xena følger starthjælp og support, som har hjulpet malerfirmaet i gang med at bruge it-systemet.
Resultat
Med EG Xena er det lykkedes malerfirmaet at optimere forretningen med omkring 20 procent i løbet af et år. I dag har firmaet fået det overblik med EG Xena, der gør, at man løbende kan tjekke opgavernes status og følge med i, om opgaverne er rentable for malerfirmaet. Optimerede arbejdsgange og et bedre overblik har løftet indtjeningen markant hos malerfirmaet Dueholm, der oplever EG Xena som et it-redskab, der både er nemt at bruge i hverdagen og som tilfører værdi til firmaet.
Om virksomheden
Malerfirmaet Dueholm har afdelinger i Aarhus og Skanderborg og har 6 medarbejdere ansat. Firmaet ejes af malermester Joachim Dueholm. Malerfirmaet udfører alle opgaver inden for malerfaget, blandt andet maleropgaver ved nybyggeri, renoveringer og almindelige vedligeholdelsesopgaver. Malerfirmaet Dueholm arbejder især i området Aarhus, Risskov, Skanderborg og omegn.
EG Xena er en nem og brugervenlig brancheløsning - udviklet specielt til byggebranchen. Som noget helt unikt ved EG Xena arbejder alle i ét og samme system. Hver har præcis de funktioner, de brug for.
EG Construction har leveret brancheløsninger til håndværkere og installatører siden 1975.