Lantmännen Unibake øgede konkurrenceevnen med standardisering
Vi er foran vores konkurrenter, når det kommer til standardisering. Vi ved, at de andre store producenter ikke arbejder med standardisering, som vi gør.
Lantmännen Unibakes CIO, Ove Hansson
Det er noget af en opgave at standardisere en virksomheds forretningsprocesser, når det drejer sig om en af verdens største bagerikoncerner.
Lantmännen Unibake er med en årlig omsætning på 8 milliarder danske kroner den næststørste bagerikoncern i Europa og i top 10 på globalt plan. Og med 6.000 medarbejdere fordelt på 35 bagerier og diverse administrative lokationer i 20 lande verden over, er der stor værdi i at standardisere produktionen af blandt andet brød, wienerbrød og croissanter.
Lantmännen Unibake standardiserer processerne ved hjælp af et forretningssystem, der består af en standard Dynamics-platform sammen med en branchepakke på toppen.
Kombinationen giver stor værdi for virksomheder inden for fødevareindustrien, fordi den samlede pakke blandt andet forenkler og effektiviserer processerne, optimerer produktionen og imødekommer fødevareindustriens krav til kvalitets- og fødevarekontrol.
Det automatiserede forretningssystem er en stor hjælp i det daglige arbejde for den verdensopspændende bagerikoncern, fortæller Ove Hansson:
"Vi undgår en masse manuelt arbejde, fordi al data er i vores system. Det er en kolossal fordel at kunne holde styr på informationerne ét sted. Det giver stor værdi for os at vide, at alle informationer er i systemet. Vi er blevet enige om hvilke KPI'er, vi bruger, så vi kan se mange flere detaljer, og så taler vi også samme sprog. Transparensen er et essentielt mål i dette projekt," siger Lantmännen Unibakes CIO.
Det er et meget stort projekt for alle involverede afdelinger. Det er det største projekt, de har været med i. Det er en stor forandring.
Lantmännen Unibakes CIO, Ove Hansson
Gode kompetencer hos konsulenter afgørende for at vælge EG
Valget af teknologipartner er en stor beslutning for en virksomhed. Der skal være et godt match mellem virksomheden og teknologipartneren. Partnerskabet bliver allerbedst, hvis partneren har en dyb forståelse for og erfaring fra den branche, virksomheden opererer i.
For Lantmännen Unibake faldt valget af teknologipartner på EG:
"Vi fandt nogle gode kompetencer hos EG i deres løsninger til fødevareindustrien. Det var en af grundene til at vælge EG, at netop de kompetencer var til stede. Vi har et stort behov for mange konsulenter over tid, så vi ville gerne have en stor leverandør med flere forskellige typer kompetencer i forskellige stadier af projektet." slutter han.