Hos EM Byg & Konstruktion i Østbirk ved Horsens kan de noget med kunder. Med en Elite Smiley på Anmeld Håndværker-hjemmesiden og en samlet score på 4.9 ud af 5.0 fra 47 anmeldelser ligger tømrerfirmaet usædvanligt godt i svinget, når det gælder kundetilfredshed. It-systemet EG One spiller en vigtig rolle for, at firmaet får mange anmeldelser og gode kunder, og det er helt bevidst.
EG Xena-integration med Anmeld Håndværker er effektiv
Hovedet på blokken: Vi står inde for det, vi laver
I tømrerfirmaet EM Byg & Konstruktion ApS blev de mere digitale, da de skiftede til EG Xena, der rummer en hel række flere funktioner end de fleste andre regnskabsprogrammer. Blandt andet er EG One integreret med ordningen Anmeld Håndværker, som EM Byg & Konstruktion har været medlem af siden 2018. På hjemmesiden 'anmeld haandvaerker.dk' kan alle kunder skrive og offentliggøre en anmeldelse af det arbejde, som en håndværker, der er medlem af ordningen, har udført hos dem.
EG Xena er integreret med Anmeld Håndværker
"Det it-system, vi har nu, er integreret direkte med anmeld-haandvaerker.dk. Det er ret effektivt. Så snart vi sender en faktura fra systemet, ryger der et spørgeskema med. Det går helt automatisk, og når kunden trykker "besvar spørgeskema", ligger det offentligt, og det kommer også ud på Facebook, at vi har fået en ny anmeldelse. Det er simpelthen hovedet på blokken: Vi står inde for det, vi laver. Det handler om godt håndværk”, forklarer Esben Sørensen, der er ejer af EM Byg & Konstruktion.
Hvor vigtigt er det digitale for jer?
”Alt er bare nemmere, når det er elektronisk, og det er en meget stor ændring at være blevet mere digitale – især fordi vi nu har det hele samlet i EG Xena. Jeg synes, det er supergodt, at vi har det fulde overblik over alle sager. Man kan fx flytte rubrikkerne i hver sag fra "igangværende" til "udført" og "klar til fakturering". Det gør, at man nemt kan overskue det hele: Er der problemer nogle steder, eller hvorfor er vi ikke lige klar osv.
Vi optimerer også vores tid nu, fordi det er fleksibelt sammen med overblikket. Hvis vi fx har en servicesag og tilfældigt har en mand i området, der lige har to timer i overskud, så tager han den servicesag. Og så rummer EG Xena mange funktioner. Alt bliver ført ind: Når vi får en faktura fra en leverandør eller en underentreprenør, ryger den direkte og rigtigt ind i systemet, og jeg kan følge den enkelte faktura på sagen. Jeg synes, det er gennemskueligt”, siger Esben Sørensen.
"Det er så nemt. Man får alt med på sagerne, der er ikke nogen bilag, der går tabt nogen steder, fordi alle medarbejdere har registreret tid og materialer osv. via deres telefoner. Det tager os kun 30 sekunder hver dag at indberette tid osv. Der gør vi i bilen ved fyraften".
Hvorfor er du med i Anmeld Håndværker, og hvad får du ud af det?
"Jeg mener, det er vigtigt for os som håndværkere, at vi ligesom restauranterne står inde for det, vi laver. I vores firma giver det os nogle andre kunder. Man skal selvfølgelig være klar over, at de kunder, man får, stiller højere krav til én. Når du ligger højt i dine anmeldelser, ligger du højt i din kvalitet af arbejdet, og så forventer folk også noget mere af dig.
De ekstra 10 minutter er vigtige
Vores kunder skal være tilfredse, når vi forlader dem. Derfor siger jeg til vores håndværkere, at det er vigtigt, at de lige bruger de ekstra 10 minutter, for det, vi laver, skal være i orden. Hvis der er noget, der ikke er helt i orden, er man nødt til at få det rettet. Jeg vil hellere bruge de ekstra minutter og så tjene lidt mindre på opgaven og være sikker på, at kunden er mere end tilfreds.
Anmeld Håndværker betyder samtidig, at vi får nogle mere spændende opgaver. Vi får de kunder, der nok gerne vil bruge lidt flere penge på tingene – kunder, der ved, at kvalitet koster."
For at opnå en Elite Smiley hos Anmeld Håndværker skal en virksomhed have mindst 25 anmeldelser og en samlet score på mindst 4.0 på en skala fra 1.0 til 5.0. Et krav er også, at virksomhedens seneste 3 anmeldelser ikke må være ældre end 6 måneder.
I EM Byg & Konstruktion ApS ønskede de et bedre overblik over sagerne og flere digitale funktioner, der kunne samle og gøre arbejdsfunktioner enklere i hverdagen og samtidig sikre, at firmaet ikke mistede indtjening på grund af tabte eller glemte bilag på de enkelte sager. Tømrerfirmaet er medlem af ordningen Anmeld Håndværker og bruger kundeanmeldelser aktivt i forhold til kunder. Derfor kunne et it-system, der er integreret med anmeld-haandvaerker.dk være optimalt for firmaet.
Løsning
Tømrerfirmaet har med it-systemet EG Xena fået en digital løsning, der giver overblik over sags- og projektstyring, samler alle bilag og registreringer på sagerne og giver en enkel tids- og materialeregistrering i hverdagen. Samtidig er EG One integreret med Anmeld Håndværker-ordningen, og det betyder, at der automatisk sendes et spørgeskema med ud til kunden, hver gang firmaet fakturerer en kunde.
Resultat
I tømrerfirmaet har de fået en nemmere sagsstyring i hverdagen og et bedre overblik over arbejdsopgaver og status på sagerne. Samtidig har firmaet fået en it-løsning, som giver sikkerhed for, at alle arbejdstimer og materialer på de enkelte sager reelt bliver faktureret. Desuden er arbejdstiden blevet optimeret med enkle registreringer i det daglige via medarbejdernes mobiltelefoner.
Integrationen mellem EG Xena og Anmeld Håndværker-ordningen betyder, at EM Byg & Konstruktion ApS kan bruge ordningen optimalt og får kontakt til de kunder, der er bevidste om kvalitet i håndværket.
EM Byg & Konstruktion ApS
Om virksomheden
Tømrerfirmaet løser alle former for snedker- og tømreropgaver for private og erhverv såsom ny-, om- og tilbygninger og totalentrepriser. EM Byg & Konstruktion ApS har base i Østbirk ved Horsens og servicerer kunder i blandt andet Horsens-, Skanderborg- og Odder-området. Ejer er Esben Sørensen, og firmaet udgøres af 3 tømrere. EM Byg & Konstruktion ApS har været medlem af Anmeld Håndværker siden 2018, har en Elite Smiley og var blandt finalisterne til Årets tømrer 2019.