Godt overblik og færre klik giver mere tid til patienterne
Læge Marianne Rasmussen fra Lægehuset Dokken i Thisted skiftede i sensommeren 2014 fra MedWin til EG Clinea. Hun havde gennem en årrække anvendt MedWin og var vant til det. Derfor var tanken om at skulle skifte it-system ikke så tillokkende. Heldigvis opvejede gevinsterne ved EG Clinea hurtigt frustrationerne over at skulle skifte. Nu har Marianne Rasmussen et it-system, der reagerer med det samme og dermed frigiver mere tid til patienterne.
Hårdt at skifte, men indsatsen værd
Når man står over for at skulle skifte til et nyt it-system, er det en fordel at indstille sig på, at det også er en forandring, man står over for. Enkelte ting volder besværligheder, nogle funktioner er anderledes, end man er vant til, og på nogle områder kommer ens arbejdsgange til at ændre sig. Selv hvis det hele er en forandring til det bedre, vil overgangen for mange virke udfordrende.
Den oplevelse havde læge Marianne Rasmussen fra Lægehuset Dokken i Thisted, da hun skiftede til EG Clinea. I dag opvejer gevinsterne til fulde de frustrationer, hun oplevede den første måneds tid, og hun er ikke i tvivl om, at det var det værd.
"Jeg syntes godt nok, det var hårdt, men nu er jeg heller ikke særligt it-minded. Jeg manglede overblik og oplevede, at meget var anderledes. Det hjalp lidt på humøret, at min sygeplejerske til gengæld var vældig begejstret allerede fra dag ét. Hun kunne løse sine arbejdsopgaver hurtigere og mere effektivt, hvilket var en stor lettelse. Ja, hun havde faktisk lidt svært ved at få armene ned over eksempelvis medicinkortet", fortæller Marianne Rasmussen om den første tid med EG Clinea.
Korte svartider i systemet og god service
Hverdagen med EG Clinea betyder, at klinikken i dag har langt mindre spildtid end tidligere. Tiden udnyttes bedre, både fordi systemet fungerer hurtigt, og fordi der er hurtig respons fra EG Healthcare, når der opstår problemer eller spørgsmål.
"EG Clinea kører markant hurtigere end det system, vi havde før. Før kunne jeg ofte sidde og vente, men nu reagerer systemet, når jeg klikker på det. Det er meget sjældent, der står den der lille runde cirkel og kører, hvor man sidder og trommer med fingrene og spilder kostbar tid. Det gør min tid med patienterne og imellem konsultationerne langt mere effektiv.Jeg oplever en god service. Uanset om vi ringer eller skriver, synes jeg, tilgængeligheden er høj, og der er hurtigt svar tilbage på vores henvendelser. Det betyder, at vi kommer hurtigt videre med arbejdet", siger Marianne Rasmussen.
Jeg oplever en god service. Uanset om vi ringer eller skriver, synes jeg, tilgængeligheden er høj, og der er hurtigt svar tilbage på vores henvendelser. Det betyder, at vi kommer hurtigt videre med arbejdet.Marianne Rasmussen, læge, Behandlerhuset Dokken i Thisted
Overblik samlet i ét skærmbillede
"Et af de områder, hvor jeg virkelig oplever en stor positiv forandring i hverdagen, er, når jeg eksempelvis sidder og skriver mit journalnotat. Samlet i ét skærmbillede har jeg patientens medicinoversigt, kroniske diagnoser, prøveresultater og andre relevante oplysninger om patienten. Før skulle jeg lukke ned for at hoppe fra det ene til det andet – nu har jeg alt samlet ét sted. EG Clinea giver mig et godt overblik, som betyder, at jeg arbejder mere effektivt. Der er simpelthen færre skift mellem skærmbilleder og færre klik med musen", opsummerer Marianne Rasmussen.
Kontakt EG Clinea og hør mere
Ring til os
Vi har lukket