Turboprojekt på tre måneder
- I min optik er det her jo noget, man normalt vil bruge et år på at gennemføre. Og det gjorde vi på tre måneder. Vi har ikke noget at sætte en finger på i ASPECT4's projektledelse. Det var godt gennemført, siger Tom Bech.
- ASPECT4 Timber har koordineret selve it-delen i et samarbejde med andre aktører som IMPACT, der står for silvan.dk, ATEA, MIRACLE, Consignor. Der var fem systemer, som ASPECT4 drev og skulle få til at passe sammen.
- Det var forholdsvis komplekst, siger Tom Bech.
Er gået mod strømmen
- Vi har lagt vores weblagre ud på tre distributionscentre ved vores butikker tre forskellige steder i landet. Så vi er gået mod strømmen, hvor andre typisk centraliserer sin lagerfunktion ét sted i Danmark. Vi kommer fra en central weblagerfunktion, og vi decentraliserer den nu ud i landsdelene for at være tættere på kunden og opnå en meget, meget hurtigere leveringstid, forklarer Tom Bech.
SILVAN har etableret tre større distributionscentre: ét er i SILVAN Valby, der dækker hovedstaden og Sjælland, ét i SILVAN Odense C, der dækker Syddanmark og et tredje i SILVAN Aalborg, der dækker Midt- og Nordjylland.
Digitaliseret flow i butiksstrukturen
SILVAN har tidligere haft centralt distributionslager for deres webshop hos et stort transport- og logistikfirma, som har udført pakning og levering af ordrer til kunderne. I dag er SILVANs eget flow automatiseret og optimeret:
- Vi driver ikke et lager mere, og det giver en fordel i forhold til lagerbinding. Vi driver det i stedet i vores butiksstruktur, idet det er inde i et flow i butiksstrukturen, som kører i forvejen.
Vi har butiksfolk derude, som kender varerne, og så leverer vi derfra, fortæller Tom Bech.
Vi har digitaliseret forretningsprocessen. Plukke-appen er opgraderet til butiksmiljøet, og vi har både Click & Collect og webshop i appen.
Tom Bech, Head of Logistics, SILVAN A/S
Plukke-app opgraderet til Click & Collect
- Plukke-appen, vi bruger, er blevet opgraderet, sådan at den også kan fungere i et butiksmiljø, og den kan fungere i forhold til privatkunder, siger Tom Bech.
- Så vi har både Click & Collect og webshop i appen.
SILVAN kan nu tilbyde Same Day Delivery fra Valby, Odense, Aarhus og Aalborg samt Click & Collect i alle forretninger.
Vi har allerede et mærkbart udslag på omsætningen i webordrer.
Tom Bech, Head of Logistics, SILVAN A/S
Nyt med direkte levering alle ugens dage
- Lige om et øjeblik går vi på, at vi leverer samme dag. Hvis kunden bestiller inden kl. 14, leverer vi varerne inden kl. 22 om aftenen i landets fire største byer, også i weekender.
- Som den eneste DIY-business har vi direkte levering til privatkunder i alle ugens dage. Så hvis du som kunde går i din have lørdag og mangler flisbark eller maling, kan du bestille det og have det lørdag aften eller søndag.
- Med Shop Fullfillment-løsningen fra ASPECT4 Timber/DIY har vi optimeret processerne og ikke mindst kundeservicen. Med ASPECT4 som motor er webshoppen boomet, og det har på kort tid givet et udslag på omsætningen i webordrerne, som er mærkbart, siger Tom Bech, Head of Logistics hos SILVAN.