Kundereference

FoodService Danmark

FoodService Danmark øger rentabiliteten med Cognos.

FoodService Danmark øger rentabiliteten med IBM Cognos

Det første skridt mod at nå vores rentabilitetsmål var at identificere tilhørsforhold mellem produkterne. Niels Peter Habekost, CFO, FoodService Danmark

 

Som engrosleverandør af fødevarer ønsker FoodService Danmark at øge rentabiliteten gennem mersalg til sine kunder – detailhandlere og fødevareforarbejdningsvirksomheder.

Men med et produktkatalog på over 30.000 produkter stod virksomheden overfor en kompleks analytisk udfordring. Hvordan skulle man få den nødvendige indsigt og omsætte den til handling?

"Det første skridt på vejen mod at nå vores rentabilitetsmål var at identificere de skjulte tilhørsforhold mellem produkterne. Det var vigtigt, fordi det ville give os mulighed for at udarbejde overbevisende kampagner, hvor vores populære stabelvarer – der som oftest har en lavere avance – kombineres med produkter med en højere avance, som kunderne måske ikke ellers ville have overvejet.

Med et så omfattende produktkatalog ville det ikke have været hensigtsmæssigt at analysere produktkombinationerne manuelt ved hjælp af regneark. Vi ville gerne have en løsning, der kunne hjælpe os med at analysere kundernes onlineindkøbskurve og finde det optimale produktmiks, så vi kunne udarbejde effektive kampagner", fortæller Niels Peter Habekost, CFO for FoodService Danmark.

Flere analysemuligheder

FoodService Danmark har gennem længere tid anvendt business analytics-løsninger fra IBM og besluttede derfor at supplere sine eksisterende IBM Cognos-løsninger med prædiktiv analyse.

"I mere end 14 år har vi ved hjælp af en række IBM Cognos-løsninger givet vores brugere den nødvendige indsigt til at drive deres forretning effektivt", siger Niels Peter Habekost. "Vi bruger IBM Cognos TM1® til at integrere operationelle og finansielle data fra vores fem ERP-systemer med det formål at sikre en version af sandheden inden for budgettering, udarbejdelse af prognoser og aktivitetsbaseret omkostningsberegning. Det sikrer, at vi opnår den forventede værdi ved salg til vores største kunder.

Desuden kan vi med IBM Cognos Controller se de finansielle forhold på tværs af koncernen med et enkelt tryk på en knap. Det betyder, at vi kan levere rettidige finansielle rapporter til vores interne og eksterne interessenter. Inden for operationel rapportering er IBM Cognos Business Intelligence en intuitiv platform, som vi kan bruge til at visualisere og dele data vedrørende salg, avancer og serviceniveauer på tværs af organisationen".

Han tilføjer: "På baggrund af vores store erfaring med IBM's løsningsportefølje vurderede vi, at IBM SPSS Modeler-softwaren var det rigtige valg til prædiktiv analyse".

 

I samarbejde med vores partner EG fik vi en flyvende start med prædiktiv analyse. Kombinationen af IBM SPSS Modeler og IBM Cognos Business Intelligence giver vores brugere hurtig og nem adgang til resultaterne. De behøver ikke at bede it-afdelingen eller en analytiker om at danne rapporter for dem. Niels Peter Habekost, CFO, FoodService Danmark

 

Et stærkt samarbejde

FoodService Danmark indgik en aftale med EG om at implementere IBM SPSS Modeler-softwaren:

"Vi har arbejdet sammen med EG i mange år, og det har altid været et yderst produktivt samarbejde", siger Niels Peter Habekost. "Holdet fra EG er eksperter i analyseløsninger, og vi var sikre på, at de kunne hjælpe os med udrulningen af IBM SPSS Modeler".

Styr på salgsfremmende kampagner

"Vores markedsføringsproces starter nu med, at vi analyserer resultaterne fra SPSS", fortæller Niels Peter Habekost. "Med Active Reports kan vi straks se, hvilke produkter der ofte købes sammen, det "løft", et produkt giver et andet, sandsynlighedsscoren ifølge modellen og salgsnøgletal såsom omsætning, bruttofortjeneste og bruttoavance. Vi kan endda se oplysninger på butiks- eller kundegruppeniveau.

Med IBM-løsningen kan vi identificere de mest populære og indbringende produktkombinationer for hver enkelt kunde og udarbejde vores kampagner derefter. Viden om, hvilke produkter der ofte købes sammen, styrker vores markedsføring og øger effekten af vores kampagner betydeligt. Ved at fokusere på de kampagner, der giver den højeste bruttoavance, kan vi øge den samlede rentabilitet".

 

Den viden, vi får gennem IBM SPSS Modeler-softwaren, hjælper os med at omsætte indsigt til handling. Det sikrer, at vi opnår den bedst mulige avance for hver kampagne og bidrager til at øge rentabiliteten. Niels Peter Habekost, CFO, FoodService Danmark

 

Klar til fremtiden

På grund af den store succes med IBM SPSS Modeler-løsningen har FoodService Danmark planer om at bruge prædiktiv analyse i endnu flere sammenhænge.
Niels Peter Habekost fortæller: "Vi valgte IBM SPSS, fordi vi gerne ville have indsigt og ikke bare oplysninger. One size passer ikke særlig godt til nogen. Med IBM SPSS kan vi give vores kunder en mere personlig betjening og skræddersy indkøbsoplevelsen til deres behov.

Hvad fremtiden angår, er vi ved at undersøge muligheden for at bruge IBM SPSS til butiksindretning og til forbedring af vores hjemmeside, så den i højere grad tilpasses den enkelte kunde".

Han fortsætter: "Innovation er meget vigtigt i vores branche, og med prædiktiv analyse kan vi holde os et skridt foran konkurrenterne. Vi sætter en ære i hele tiden at være på forkant med den måde, vi bruger teknologien på, og vi ved, at IBM og EG har de løsninger, der skal til for at sikre vores fortsatte vækst"