Effektiv administration af 15.000 lejemål
Boligkontoret Danmark administrerer 59 boligselskaber, hvor de udfører alle administrative, økonomiske og tekniske opgaver. Her kan du læse, hvordan de er gået fra gule post-its til en digital løsning, der kan håndtere drift og vedligehold af de mange lejeboliger.
På daglig basis administrerer Boligkontoret Danmark 31.000 lejeboliger for en række boligselskaber samt ældre- og plejeboliger i kommuner/regioner over hele landet. Målsætningen er at sikre velfungerende boligorganisationer, boliger og boligområder. Boligkontoret har 18 boligselskaber med 15.000 lejemål koblet op på e-drift.
Overordnet set søgte vi en sammenhængende løsning, integreret med vores økonomisystem, men også særligt med vores lejemålskartotek
Adam Brun Andersen, driftssekretariatschef, Boligkontoret Danmark
Manglede en digital løsning
Danmarks Almene Boliger, BL, regeringen og Kommunernes Landsforening indgik i 2016 en aftale om at effektivisere sektorens drift med 1,5 mia. kroner for at holde huslejeudgifterne på et stabilt niveau og sikre penge til vedligehold af almene boliger. Dette skulle være realiseret i 2020-regnskaberne.
I den forbindelse manglede Boligkontoret Danmark en digital løsning til at håndtere og effektivisere opgave- og ressourcestyringen i den daglige drift.
- Overordnet set manglede vi en sammenhængende løsning, der var integreret med vores økonomisystem, men også særligt med vores lejemålskartotek for at få de fundamentale oplysninger med ud, når vi håndterer beboerservicehenvendelser, siger Adam Brun Andersen, der er driftssekretariatschef i Boligkontoret Danmark og tilføjer:
- Derudover var kravet et simpelt system, der kan anvendes af alle med integration til Outlook; herunder en kalenderstyringsfunktion. For os handler det meget om den tidsmæssige styring. Hvor skal vi være og hvornår? Og har vi været på de steder, vi har aftalt på det givne tidspunkt?
Brug for overblik
Yousef Ayad, drifts- og ledelseskonsulent ved Boligkontoret Danmark har med ansvaret for driften af to boligselskaber stiftet bekendtskab med de mange udfordringer, som gjorde hverdagen besværlig:
- Tidligere var opgaverne og håndteringen meget lokalstyret, fx af en ejendomsmester, varmemester eller lokalinspektør, som tog imod beboerhenvendelser og håndterede dem individuelt. Vi satte mere fokus på effektiv drift og slog flere ejendomskontorer sammen. Derfor blev styringen af henvendelserne mere central, men de blev ofte indleveret i papirform og derefter tildelt de medarbejdere og teams, der skulle løse opgaverne.
Den manuelle håndtering og fordeling af opgaver på papir resulterede i manglende overblik, og der opstod fejl. Desuden var det svært at sikre den nødvendige opfølgning på opgaverne, om de blev udført eller ej.