Vi skal tale meget mere med hinanden – for borgerens skyld
For både borgere, medarbejdere og pårørende er udfordringerne ved at dele viden og information en af de store barrierer for trivsel.
Da VIVE i 2021 gennemførte en brugerundersøgelse på det specialiserede socialområde, var der tre konklusioner, som det er værd at bide mærke i:
Tilfredse, men så alligevel…
For det første, at borgerne generelt er meget tilfredse med den støtte, de modtager fra deres hjemmevejleder eller personale på botilbud.
Hele 77 % af borgerne i botilbud/botilbudslignende tilbud og 86 % af borgerne i eget hjem er tilfredse eller meget tilfredse med den støtte, de får. Blot 8 % af borgerne i botilbud/botilbudslignende tilbud og 6 % af borgerne i eget hjem er utilfredse eller meget utilfredse med støtten.
Hvis man ser på samarbejde med myndighedssagsbehandler, så er tilfredsheden knap så markant.
- Cirka halvdelen af borgerne i både botilbud/botilbudslignende tilbud (49 %) og eget hjem (57 %) finder, at samarbejdet med deres sagsbehandler fungerer godt.
- Til sammenligning vurderer 14 % af borgerne i botilbud/botilbudslignende tilbud og 13 % af borgerne i eget hjem, at samarbejdet fungerer dårligt eller meget dårligt.
For det tredje er der også kun moderat tilfredshed med kommunens udredning af borgernes støttebehov.
- Cirka halvdelen af borgerne i botilbud/botilbudslignende tilbud (46 %) og i eget hjem (52 %) oplever, at kommunen har undersøgt deres støttebehov grundigt.
- Samtidig oplever lidt over en fjerdedel af borgerne (26 %) i både botilbud/botilbudslignende tilbud og i eget hjem, at der ikke har fundet en grundig udredning sted.
"Selv om undersøgelsen generelt viser, at der er tale om en ret høj grad af tilfredshed, så tænker jeg, at VIVE's undersøgelse viser, at der er behov for, at alle involverede parter taler meget mere sammen", siger Senior Product Manager, Lars Sjøblom, EG Digital Welfare.
Læs også: Fra social til sundhedstilbud: Borgerens sundhed er også tilbuddets ansvar
Tre udfordringer for dialogen
Han peger især på tre forhold, som kan gøre dialogen vanskelig mellem de involverede parter.
- Sagsbehandler og socialpædagog arbejder i forskellige it-systemer
- Sagsbehandler og socialpædagog har forskelligt sprog for samme opgave
- Borgeren involveres sjældent i arbejdet med egen sag
En rigtig stor del af den manglende dialog på det specialiserede socialområde kan tilskrives, at sagsbehandler og socialpædagoger sjældent arbejder i et fælles fagsystem, der understøtter fælles faglige metoder og et fælles sprog, så der på tværs af myndighed og udfører arbejdes ud fra en fælles faglighed.Senior Product Manager, Lars Sjøblom, EG Digital Welfare
Fælles faglige metoder og et fælles faglige sprog er nemlig afgørende for, at der opnås en fælles faglighed på tværs af myndighed og udfører og dermed forståelse af borgerens behov.
Et sådan fagsystem skal understøtte et højt informationsniveau, det vil sige sikre, at data nemt kan deles og at der målrettet kan arbejdes med den faglighed som kræves fx på det specialiserede voksenområde og som er relevant for den målgruppe det er rettet imod.
"Understøtter fagsystemet ikke sådan en nem tilgange til informationer, fagligheden og datadeling, betyder det, at det kan tage tid at finde frem til den rette at tale med, et fælles fagligt fokus og at det gøres besværligt at sende de relevante data frem og tilbage mellem de medarbejdere, som ellers burde samarbejde hurtigt og præcist om borgeren", siger Lars Sjøblom.
Når sagsbehandler og socialpædagog skal samarbejde i forskellige systemer er der også udpræget risiko for, at der opstår misforståelser.
"Helt banalt, kan man komme til at kopiere oplysninger forkert fra det ene til det andet system. Men der er også fare for, at man bruger et sæt definitioner på borgerens kompetencer i det ene system og et andet sæt definitioner i det andet, så de to medarbejdergrupper reelt ikke taler om det samme, når de udveksler data" mener Lars Sjøblom.
Læs også: Sagsbehandler og socialrådgiver skal have samme socialfaglige system
Behov for bedre borgerinddragelse
Endelig giver de systemer som mange arbejder med i dag også alt for sjældent plads til, at borgeren reelt inddrages i egen sagsbehandling.
"I dag er der gode muligheder for at lade en borgere læse eller kommentere notater direkte i sagsbehandlingssystemet. Ofte ser vi imidlertid, at borgeren kun involveres sparsomt. Er det så et problem? Ja, for hvis borgeren ikke kender og forstår og i værste fald ikke bifalder den indsats som ydes, danner det let grobund for modstand", siger Senior Product Manager, Lars Sjøblom, EG Digital Welfare.
Derfor mener han, at der er brug for at de involverede parter taler meget mere sammen og gerne i en it-understøttet dialog, hvor viden og information kan udveksles friktionsfrit.
"Hvis vi skal få pengene til at slå til på det specialisere socialområde, er der kun begrænset plads til misforståelser og fejltagelser. Det sikre vi bedst ved, at de involverede medarbejdere har de rette it-værktøjer, der gør dem i stand til at dele deres viden hurtigt og entydigt, og med mulighed for at inddrage borgeren i hele processen".
Medarbejderne dokumenterer ikke for meget på det specialiserede socialområde
Kritikerne mener, vi dokumenterer for meget på det specialiserede socialområde, men det passer ikke, siger direktør Steffen Rugtved, EG Digital Welfare.
Kunstig Intelligens kan gøre en forskel på socialområdet
Med kunstig intelligens kan vi reducere antallet af fejlslagne forløb og sikre en bedre koordination af den sociale indsats på tværs af fagområder.
Sagsbehandler og socialrådgiver skal have samme socialfaglige system
Fælles faglige metoder og et fælles faglige sprog er afgørende for, at der opnås en fælles faglighed på tværs af myndighed og udfører og dermed forståelse af borgerens behov.
Socialområdet er omkostningstungt - og du er en del af prisen!
Det specialiserede socialområde har med rette og urette fået ryet, at det er både omkostningstungt og svært at styre. Området koster da også samfundet milliarder hvert år men husk; Du er en del af prisen!
Få dokumenteret straks og hold fri, når du har fri
Jo mere, der skal dokumenteres, jo vigtigere bliver det, at dokumentationsarbejdet er let at udføre, tager et minimum af tid og kan løses på stedet, så man undgår at spekulere videre over arbejdet, når man har fri.
Kontakt os
EG leverer innovative it-løsninger til det offentlige baseret på bred forvaltningsfaglighed, dyb praksisviden og den nyeste digitale ekspertise kombineret med stor erfaring.
Ring til os på +45 7013 2211 (vores hovednummer) og få svar på dine spørgsmål, før du beslutter dig.
Senior Key Account Manager
Anders Tuff
Senior Key Account Manager
Caspar Bergstrøm
Salgsdirektør
Per Mouritsen