Matcher jeres it-system også jeres faglige ambitioner?
Hvis I som socialt tilbud har ambitioner på det specialiserede socialområde, er I også nødt til at være ambitiøse på medarbejdernes vegne, når I vælger digital understøttelse.
Nye sociale tilbud skabes typisk på baggrund af et socialt behov eller en faglig ambition om at gøre en forskel for særligt udsatte borgere hos ildsjæle og iværksættere.
- Ledere og medarbejdere på de sociale tilbud i Danmark er ekstremt engagerede og ambitiøse i forhold til deres faglighed. De vil simpelthen gerne levere en god ydelse, der gør en forskel for borgerne, mener Lars Sjøblom, der er uddannet socialpædagog og i dag arbejder som Senior Product Manager i EG Digital Welfare, hvor han har det faglige ansvar for udviklingen af det social-faglige it-system, EG Sensum.
Digitaliseringen følger ikke med
Selv om de faglige ambitioner er høje på de sociale tilbud, så undrer han sig dog over, at det høje ambitionsniveau ikke altid afspejler sig i valg af it-understøttelse.
- Det er sjældent, men det hænder stadig, at et socialt tilbud starter op helt uden et digitalt dokumentationssystem. Når tilbuddene så vokser og hverdagens kompleksitet øges, så vælger nogen stadig de mest enkle systemer de kan finde. Selvfølgelig hænger det sammen med tilbuddets modenhed og økonomien, men jeg finder det alligevel tankevækkende, at der ikke er større sammenhæng mellem tilbuddets faglige ambitioner og digitaliseringsgraden.
Selv blandt sociale tilbud, der har valgt et system som EG Sensum, er der stor forskel på, hvor meget af systemet, de anvender.
- Det minder lidt om måden de fleste af os bruger Word på, hvor vi kun udnytter måske 10% af systemets muligheder, siger Lars Sjøblom.
Han har med hjælp af Research Assistant Kian Banke Larsen analyseret anvendelsen af systemet på 555 sites i forhold til de otte digitaliseringsniveauer, og resultatet blev – ikke helt overraskende - at ingen tilbud er fuldt digitale, og kun de færreste bruger hele funktionaliteten.
Læs også: Fageksperter med ansvar for andres udvikling har brug for metodebaserede fagsystemer
Faktaboks
Kender du de otte digitaliseringsniveauer for sociale tilbud?
- Ser vi på Niveau 1, så arbejder 90 % af vores brugere med dagbog, fora og kalender. Men så snart vi ser nærmere på de øvrige arbejdsprocesser, bliver billedet meget mere broget, forklarer Lars Sjøblom. På niveau 3 er det fx kun knap 50 % af brugerne, der anvender både mål, delmål, digitale skemaer og effektmåling.
- Det giver også sig selv, at ingen tilbud i dag anvender kunstig intelligens, for der er vi slet ikke endnu. Der er dog ingen tvivl om, at man allerede nu skal begynde at overveje, hvordan kunstig intelligens kan gøre livet lettere på det sociale tilbud, og hvor ens etiske grænser går for at lukke AI ind på arbejdspladsen, siger Lars Sjøblom.
Læs også: Kunstig intelligens på det sociale område kræver ambitiøse kunder
Udviklingen sker i ryk
Når mange tilbud kun er nået et stykke af vejen med digitaliseringen af hverdagens opgaver, er der flere årsager, mener Lars Sjøblom:
- Mest oplagt er det naturligvis, at brugerne ikke synes, de har behov for at understøtte en bestemt arbejdsgang digitalt, fordi den kan løses manuelt.
En anden vigtig årsag er nok, at mange måske ikke er klar over, at deres system rent faktisk kan gøre det lettere at løse opgaverne i hverdagen.
Sidst men ikke mindst tror jeg desværre, at mange tilbud har så travlt og derfor fokuserer deres tid på at skabe en god hverdag for borgerne, så de ikke får tid til at omstille deres rutiner. Det er ærgerligt, for digitalisering kan netop være med til at frigive tid fra de administrative processer og samtidig øge kvaliteten af indsatsen, siger Lars Sjøblom, der peger på en mulig løsning:
- De sociale tilbud skal fra start udarbejde en samlet dokumentationsstrategi og gøre sig klart, at de samme ambitioner, som de har for den faglige indsats, også må gælde for tilbuddets digitaliseringsgrad.
Hvis man er kommet i gang med begrænset systemunderstøttelse, er det vigtigt at stoppe op og spørge sig selv, om man har de værktøjer, som man skal bruge for at opfylde de faglige ambitioner. For hvis man vil have succes som socialt tilbud skal de faglige ambitioner og de digitale værktøjer matche hinanden.
Faktaboks
Ni spørgsmål til en samlet dokumentationsstrategi
Få mere inspiration
Læs flere artikler og whitepapers om it på det specialiserede socialområde.
Læs flere artikler
Kontakt vores eksperter
EG leverer innovative it-løsninger til det offentlige baseret på bred forvaltningsfaglighed, dyb praksisviden og den nyeste digitale ekspertise kombineret med stor erfaring.
Ring til os på +45 7013 2211 (vores hovednummer) og få svar på dine spørgsmål, før du beslutter dig.
Senior Sales Executive
Martin Clemmensen Nielsen
Tlf.: +45 7260 1062
Email: macni@eg.dk