Selvbetjeningsløsninger
22. maj 2025

Din Løsning: Få skræddersyet din helt egen selvbetjeningsløsning til kommunen

Hvis du har brug for en kompleks selvbetjeningsløsning skræddersyet til din kommune, så har vi et godt tilbud til dig.

I hverdagen er mange kommuner tilfreds med at kunne hive en standard KL-blanket ud af blanketpakken eller designe egne GDPR-sikre selvbetjeningsforløb med gør-det-selv-systemer som EG SmartDesigner.

Men der findes også de komplekse og tidskrævende processer, der er svære at sætte op uden de rette værktøjer.

Derfor har vi udviklet konceptet Din Løsning, hvor vi udvikler helt kundespecifikke selvbetjeningsforløb. Her er den kommunen, der suverænt bestemmer, hvordan flowet skal være for at skabe størst værdi”, forklarer Lone Gotfredsen, der er Business Analyst i Digital Welfare, EG.

Hurtig leverance

En fuldstændig kundespecifik løsning kan leveres på 4-8 uger efter den fælles afklaring, da de enkelte løsninger bygges på et framework af stærke enkelt-elementer:

“Vi starter med at sætte os ned med den konkrete kunde, der fx kan være et jobcenter, en borgerservice eller en teknisk forvaltning. Vi bruger tid på en grundig behovsafklaring og sparring med kommunen, før vi bygger en fuldstændig kundespecifik løsning, der digitaliserer det konkrete selvbetjeningsforløb.

Den færdige løsning sikrer, at hele processen håndteres GDPR-sikkert og med integration til nationale komponenter”, forklarer Lone Gotfredsen:

“Alt er stort set muligt, og det går hurtigt, da de skræddersyede løsninger bygges med vores egne komponenter”, forklarer Lone Gotfredsen.

De kundespecifikke selvbetjenings-løsninger kræver ikke, at man er kunde hos EG i forvejen. De er derfor i drift i mange forskellige kommunale forvaltninger og private virksomheder.

Fem eksempler på Din Løsning

De konkrete digitale løsninger varierer meget, lige fra komplekse flows med mange involverede, der skal bidrage med data, over ansøgninger, der er underlagte utallige forretningsregler, beregninger og valideringer til avancerede godkendelses- eller signeringsflows.

Her er fem eksempler på Din Løsning-flows:

  • PPR: Pædagogisk Psykologisk rådgivning daginstitution/skole eller forældres Indstilling af barn til korrekt hjælp. Udfyldes af pædagoger, psykologer, forældre, institutioner m.fl.

  • Madservice: Kommunalt tilbud til borger om levering af mad fra forskellige private som kommunale ‘køkkener/restauranter’, køkkenet modtager automatisk bestillingen, nogle anvender direkte visitering og UDK får besked vedr. betaling via pensionen. Udfyldes af borger, pårørende, og hjemmepleje.

  • Støjpulje: Kommunal tilskudsordning til nye vinduer på udvalgte adresser i kommunen med max støttebeløb pr ansøgning, der inkluderer udregning af vinduespris pr.m2. Skal udfyldes af borger.

  • Klagesag: Indbringelse af klager til Husleje- og Beboerklagenævn. Lejere som vil klage over udlejer, sager der skal for ankenævn, udlejer som vil klage over lejer, alt efter type af klage og bolig er deren pris pr. klage der betales ved gennemførelse af løsningen,. Pris justeres årligt. Udfyldes af virksomheder og borgere.

  • Tilskud til personlig assistance/løn: Hvis en ansat får tildelt opgaven med at hjælpe en handicappet/specielt udfordret kollega, kan virksomheden anmode om lønrefusion hos kommunen. Det kræver en kompleks udregning af ferie/timesats mm. Udfyldes af virksomheder.

“Det mest typiske for Din Løsning-flows er, at de involverer mange aktører, regler og steps”, siger Business Analyst, Lone Gotfredsen, EG.

Automatiserer og effektiviserer

Den færdige løsning er tilgengæld enkel, robust og erstatter som regel en række arbejdsprocesser, der tidligere var manuelle, tidskrævende og med risko for fejl.

De færdige forløb er designet til at håndtere den helt specifikke arbejdsgang i den enkelte kommune. Automatiseringen betyder, at det definerede flow gennemføres, og via det tilhørende administrationssystem, kan den ansvarlige sagsbehandler hele tiden trække statistik og følge med i status, altså hvor langt en enkelte bruger er kommet i den definerede process.

Din Løsning hjælper derfor grundlæggende kommunens medarbejdere mere at:

  • Effektivisere sagsbehandling, journalisering og registrering af data
  • Levere data sikkert – herunder også sikker håndtering af personfølsomme data
  • Håndtere komplekse sagsforløb mere enkelt system med færre fejl i et transparent og brugervenligt system

Selv om det er skræddersyede løsninger, er det også fleksible løsninger, idet kommunen selv kan tilrette satser og tekster løbende.

“Vi har kun tilfredse kunder på Din Løsning, fordi vi hurtigt kan levere en kompleks løsning, der dækker de kundespecifikke behov – og som lever op til de krav, som en moderne løsning skal opfylde”.

Gradueret pris

Din Løsning leveres som en konsulentydelse, hvor prisen afhænger af arbejdsgangens kompleksitet, samt en årlig, fast driftspris på kr. 4.000,-

“Prisen for en kundespecifik løsning starter ved kr. 12.000,- og vi kan typisk levere en færdig løsning inden for otte uger efter afklaring. Så lad os få en snak om jeres behov, så vi også kan lave en fin løsning til dig”, siger Sales Executive Peter Lund, EG.