Danske partier sætter deres kryds ved EG Membercare
22. maj 2025

Danske partier sætter deres kryds ved EG Membercare

Selv om partierne ofte tørner sammen på Christiansborg, så er der da én ting, som de er enige om: De bruger EG Membercare for at pleje medlemmerne.

"Vi er den absolut største leverandør til politiske partier i Danmark og har også de største partier i Sverige og i Norge", siger Director Lisbeth Bekker, Member & Legal, EG.

På Christiansborg tæller kunderne alle regeringspartierne, Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne, men også de fleste andre, Radikale Venstre, SF, Dansk Folkeparti og Danmarksdemokraterne, benytter alle EG Membercare.

"Partierne vælger EG Membercare, fordi EG er den eneste leverandør, der er optaget af den decentrale organisation. Forstået på den måde, at vi forstår, hvor partierne lever og har deres hverdag. Der hvor valgplakater sættes op, og hvor de står foran Brugsen", siger Lisbeth Bekker.

Håndterer alle de praktiske opgaver

EG Membercare er en komplet medlemsløsning til professionelt drevne foreninger med medlemmet i fokus. Medlemssystemet samler foreningens medlemsdata, optimerer brugen af data og automatiserer de administrative opgaver, så de frivillige og ansatte kan bruge tiden på at pleje medlemmerne.

EG Membercare bruges ikke kun af politiske partier men af alle former for medlemsdrevne organisationer, lige fra vandreklubber til brancheorganisationer.

Hverve og pleje af medlemmer er centralt

Når EG har succes med at få de politiske partier som brugere på løsningen, skyldes det ikke mindst muligheden for at arbejde aktivt med tiltrækning, fastholdelse og involvering af medlemmerne.

Det er nemlig en del af DNA'et i de politiske partier at arbejde aktivt med hvervning og rekruttering, da det kommer i forlængelse af dét at samle opbakning til en sag i form af vælgere. Her behøver partierne særligt engagerede medlemmer og frivillige for at kunne føre sin agenda ud i livet.

"En af de afgørende forskelle på vores og andre systemer er, at vi, som den eneste en løsning, understøtter arbejdet på det lokale niveau, både i håndtering af medlemmer, deres aktiviteter, afstemning om kandidater, hvem der skal på plakaten til næste regions- og kommunalvalg - og naturligvis kontingentopkrævning og den daglige kommunikation til medlemmerne.

Samtidig har vi ikke glemt partikontoret, og hvad der er på spil her.

Det være sig politikudvikling, hvor vi har en løsning, der understøtter den dialog, det er i afvikling af kongresser, landsmøder med mere, og det er naturligvis også den daglige administration af deres medlemmer", siger Director Lisbeth Bekker.

Afstemninger er fx en vigtig del af demokratiet, og med EG Membercares afstemningsmodul har Socialdemokratiet strømlinet deres afstemningsprocesser og fået en digital løsning, der sparer tid, øger sikkerheden og giver større fleksibilitet – både for hovedorganisationen og de lokale afdelinger. 

Hvert år afholder Socialdemokratiet en lang række afstemninger – fra opstilling og udvælgelse af kandidater til valg af borgmestre og folketingskandidater.

Tidligere var det en tung og manuel proces, hvor data skulle flyttes fra et system til et andet, og derfor kunne fejl nemt snige sig ind. 

Men med afstemningsmodulet samler partiet data ét sted. Det mærker Lise Merete Hansen, konsulent i Medlemsservice, tydeligt: 

"Før skulle vi manuelt overføre data efter hver afstemning, fordi systemerne ikke talte sammen. Nu kører alt i én samlet løsning, hvor både hovedkontoret og de lokale afdelinger nemt kan afholde afstemninger uden problemer."

Partifunktionærerne har mange opgaver

EG's foreningsundersøgelse fra 2021 satte fokus på, hvordan partierne arbejder med fastholdelse af medlemmerne, og den viste bl.a. de mange aktiviteter, som de ansatte og frivillige i partierne skal holde styr på og håndtere.

Af de adspurgte partier fordelt på hele Norden forklarede 80%, at de afholder løbende kurser, arrangementer og aktiviteter, hvor medlemmer og frivillige kan mødes med hinanden.

Partierne skiller sig desuden markant ud fra andre foreningstyper, idet 64 % af dem ringer til det nye partimedlem og byder dem velkommen personligt.

Og i forbindelse med dette opkald uddyber flere partier samtidig, at de bruger det aktivt til at finde ud af, hvilke aktiviteter det nye medlem eller den frivillige har lyst til at tage del i.

"Det er en ressoucekrævende opgave, der kræver styr på data, og det kan vi hjælpe dem med. Derfor vælger partierne os. Vi har et 360 grader syn på partiet og faktisk tror jeg, at de anerkender, at vi er med til at understøtte demokratierne i Norden.

Vi har i hvert fald målet om at være en vigtig teknologisk spiller på den træningsplads for demokratisk dannelse, som partier og i øvrigt mange andre medlemsforeninger har ansvaret for i hverdagen", siger Director Lisbeth Bekker, Member & Legal, EG.