
Med færre borgernære medarbejdere kalder tiden på mod, innovation og nye strategier
At løse opgaverne på det specialiserede socialområde med færre, borgernære medarbejdere kræver mod, innovation og nye strategier.
I 2024 dokumenterede VIVE, at kommunernes udgifter til det specialiserede voksenområde steg med 22 procent fra 2012 til 2022, mens udgifterne til det specialiserede børn- og ungeområde voksede med 7 procent.
Samtidig falder arbejdsudbuddet.
"Hvis Danmark ikke træffer nye modige, reformerende beslutninger, bliver fremtidens politikere tvunget til at vælge mellem udvikling af den offentlige eller den private sektor. Begge dele kan kun lade sig gøre, hvis arbejdsfællesskabet bliver større, som det hedder i en analyse af arbejdsudbuddet fra DI i 2023.
Eller sagt med andre ord. Det specialiserede socialområde bliver dyrere og dyrere, og der er kamp om de hænder, der skal løse opgaverne.
"Hvis vi skal bryde den onde cirkel og løse de samme eller flere opgaver for færre penge og med færre menneskelige ressourcer, så er der virkelig brug for en god portion mod, teknologisk innovation og bæredygtige strategier", siger Kathrine Lindequist Beyer, der er Senior Product Manager, EG.
Hun peger på fem indsatser, der kan være med til at gøre det muligt at løse opgaverne.
Yderligere automatisering af administrative opgaver
Ved at implementere software, der kan automatisere papirarbejde og rutineopgaver, kan medarbejdere fokusere mere på borgernære og komplekse opgaver.
"Selv om mange arbejdsgange er blevet digitalt understøttet kan vi stadig komme længere. Vi må hele tiden være opmærksomme på de områder, hvor vi har arbejdsgange, hvor vi fx indtaster data, som allerede findes i systemet".
Flere digitale platforme og værktøjer
Anvendelse af digitale værktøjer til kommunikation, planlægning og sagsbehandling kan forbedre effektiviteten. Digitale platforme kan give borgerne mulighed for at tilgå information og tjenester selvstændigt, hvilket reducerer behovet for direkte kontakt.
"Rapporten IT i Praksis 2024 viser, at borgerne ønsker både digital selvbetjening og direkte personlig betjening. Undersøgelsen viser faktisk, at borgerne helst vil bruge digital selvbetjening til generel kontakt, og når de skal ansøge og indberette noget, finde informationer eller klage til offentlige myndigheder. Det er jo noget af en motivation for det videre arbejde!".
Udvidet brug af fjernrådgivning
For sociale ydelser, der inkluderer rådgivning og terapi, kan fjernservices via videoopkald eller telefon reducere behovet for fysiske møder og dermed optimere brugen af medarbejdernes tid.
"Igen er der god evidens for, at borgerne under de rette omstændigheder er parat til at benytte fx videokonsultationer. Det kommer vi til at se meget mere af fremadrettet".
Dataanalyse for målrettede indsatser
Via dataanalyse kan man identificere, hvor der er behov for støtte, og dermed målrette ressourcerne bedre. Dette kan hjælpe med at reducere spild og sikre, at de tilgængelige medarbejdere gør mest muligt godt.
"GenAI skaber helt nye muligheder for at arbejde med mønstergenkendelse og prioritering af indsatserne. Det er jo ingen erstatning for den menneskelige fornuft, men et værktøj, der kan yde relevant beslutningsstøtte".
Bred involvering af frivillige og pårørende
En mere udbredt involvering af frivillige og pårørende til at tage sig af ikke-specialiserede opgaver kan frigøre fagprofessionelle medarbejdere til at fokusere på de mest kritiske sager.
"Vi har talt og talt om borgerinddragelse og pårørende involvering. Nu ser vi heldigvis, at det også slår igennem systemmæssigt, så flere og flere kommuner og regioner efterspørger reelle tekniske løsninger, hvor borgeren selv og fx pårørende kan blive en del af dokumentationen, få adgang til kalender osv".
En del af løsningen
Ved at implementere en kombination af disse strategier kan det specialiserede socialområde bedre imødekomme behovene med færre borgernære medarbejdere, samtidig med at kvaliteten af opgaverne opretholdes, mener Kathrine Lindequist Beyer:
"Naturligvis findes der sjældent quick fixes på komplicerede problemer, men vi er i hvert fald nødt til at se på ovenstående værktøjer, når vi skal finde de bæredygtige løsninger".
EG Sensum One giver plads til både faglighed og omsorg
Med EG Sensum One får I en højt specialiseret socialfaglig løsning, som sætter borgen i centrum og giver mulighed for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling.
Læs mere om EG Sensum One