
Kan AI give den udsatte borger større selvbestemmelse?
Kunstig Intelligens og især Gen AI er fortsat en ny teknologi, hvor vi på både nationalt og internationalt plan undersøger fordele og ulemper ved teknologien.
Nogle af kritikpunkterne går fx på, at GenAI typisk arbejder med eksisterende data, som kan være misvisende eller lige frem digter på livet løs, hvis der mangler informationer. Andre påpeger, at det kan være svært at gennemskue, hvor data kommer fra, og hvor de forsvinder hen - og dermed kan bruges af andre.
“Alle betænkeligheder er naturligvis berettigede, og det er spændende at følge, hvordan vi step for step får sat de rette rammer om brugen af AI, så alle kan føle sig trygge ved teknologien.
Mens vi overvejer og trækker grænser, skal vi dog også huske at se på de mange positive muligheder, som kunstig intelligens kan give borgerne på det specialiserede socialområde”, siger Senior Product Manager, Kristian Skjødt Hansen, EG.
Styrket indflydelse på egen sag
Han fremhæver især de positive aspekter ved, at fx den udsatte borger kan få større indflydelse på egen sag og støtte til at håndtere eget liv bedre.
“Hvis vi starter med større indflydelse på egen sag, så kunne det jo fx ske ved, at den udsatte borger får hjælp til selv at lave “notater” i sin handleplan.
Ved hjælp af AI er det fx blevet meget nemmere at søge oplysninger frem via stemmen eller lave tale til tekst notater. Det kunne også være i form af en intelligent editor, hvor fx den stærkt ordblinde får hjælp til at skrive et læsbart notat. Her er mulighederne næsten ubegrænsede”, Kristian Skjødt Hansen.
Øget indflydelse kan også opnås ved at tillade dokumentation på andre måder end skriftligt. Borgeren kan f.eks. tage billeder eller pårørende kan lave optagelser, som kan bruges i sagsbehandlingen uden automatisk at blive transskriberet til tekst. Vi har også i dag adgang til værktøjer, hvor en AI-agent lytter med på en lægekonsultation og efterfølgende lave et journalnotat med forslag til opfølgning. Det kunne man også forestille sig anvendt på det specialiserede socialområde”.
Mere selvhjulpne borgere
Kunstig Intelligens kan også understøtte den udsatte borgers hverdag på mange måder, der kan gøre dem mere selvhjulpne.
“Her er det næsten kun fantasien, der sætter grænser. En app, hvor den udviklingshæmmede kan spørge en chatbot til råds i konkrete situationer. Eller en app, hvor den synshæmmede få detaljerede rutevejledninger og løbende oplysninger om, hvor man befinder sig, hvad man kan se på stedet, og hvad historien er, om det, som man passerer på sin vej. Sådan noget findes allerede.
Man kan også forestille sig software, der registrerer selv små tegn på forandringer hos borgeren, der får et feedback og forslag til handling eller sender alarmen videre til støttepersonalet” siger Kristian Skjødt Hansen, der ser det som en af sine opgaver at komme i gang med dialogen med kommunernes fagfolk om, hvad der kan give værdi og hvor man gerne vil starte:
“For mulighederne åbner sig lige nu, og jeg er sikker på, at vi sammen kan udvikle løsninger, der både kan give den enkelte borger større indfydelse på eget liv og gøre mange borgere mere selvhjulpne, hvilket i sidste ende også vil have en økonomisk upside for kommunerne. Så lad os komme i gang!”.
EG Sensum One giver plads til både faglighed og omsorg
Med EG Sensum One får I en højt specialiseret socialfaglig løsning, som sætter borgen i centrum og giver mulighed for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling.
Læs mere om EG Sensum One