
Hvordan kommer vi videre med AI på socialområdet?
Lige som GenAI fortsætter med at revolutionere industrier over hele verden, er potentialet til at forbedre tjenester og strømline processer i det offentlige lige så uomtvisteligt.
Men, for der er et lille men, det går langsomt med at implementere AI på socialområdet.
"Hos EG ser vi positivt på de muligheder, som AI bringer, men vi forstår også, at det at omfavne denne teknologi kommer med et unikt sæt af udfordringer – især når det kommer til den offentlige sektor", siger divisionsdirektør Johnny Iversen, Healthcare and Citizen Welfare, EG.
Vi skal overvinde barriererne sammen
Ifølge rapporten IT i praksis 2024 https://c.ramboll.com/da/it-i-praksis-2024 føler kun 22 % af de offentlige organisationer sig fuldt ud parate til at integrere AI i deres opgaver og systemer.
Dette betyder med andre ord, at et stort flertal – 78 % – stadig arbejder sig igennem kompleksiteterne og risiciene ved at adoptere AI.
"Disse bekymringer er bare nødvendige, men helt afgørende at adressere. Offentlige organisationer er ansvarlige for borgernes velfærd og skal drage ekstra omhu, når de adopterer ny teknologi, især en så potent teknologi som GenAI.
Jeg noterer mig, at blandt de største bekymringer er det sikkerhed og GDPR-overholdelse, som er altafgørende i den offentlige sektor", siger Johnny Iversen.
Hele 58 % af de offentlige organisationer udtrykker bekymring over sikkerheden ved AI-værktøjer, gennemsigtigheden af, hvordan data bruges, og om de fuldt ud overholder GDPR.
"Jeg forstår godt, at det kan virke utrygt når store mængder data håndteres af AI modeller, hvor man kan have svært ved at følge, hvor og hvordan data bruges. Denne usikkerhed forårsager ofte tøven ved overvejelse af om AI-værktøjer kan finde anvendelse, da offentlige organisationer naturligvis må prioritere deres juridiske forpligtelser og beskyttelsen af borgernes privatliv.
Hos EG forstår vi fuldt ud disse bekymringer og deler dem. Vi mener, at AI har et enormt potentiale og kan spille en stor rolle i digitaliseringen og anvendelsen af IT i såvel den private som offenltige sektor, selv når man tager højde for de specifikke databeskyttelseskrav.
Derfor implementerer vi også kun AI på områder, hvor vores kunder føler sig parat og på sikker grund. Vores tilgang involverer tæt samarbejde med vores kunder for at sikre, at løsninger der indeholder AI implementeres ansvarligt, med fuld gennemsigtighed omkring, hvordan data håndteres. Vi sikrer, at sikkerhed er i højsædet, og at GDPR-overholdelse altid er en prioritet, hvilket bør være med til at give vores kunder ro i sindet", tilføjer Johnny Iversen.
Hvordan gør vi os parate til arbejdet med AI?
En anden betydelig barriere for AI-adoption er medarbejdernes individuelle parathed.
Ifølge rapporten IT i praksis 2024 tilbyder kun 4 % af offentlige organisationer obligatorisk træning i AI-værktøjer.
Denne mangel på træning og dermed forståelse af de nye teknoloigier kan resultere i tøven eller modstand mod AI-adoption, hvilket igen hindrer dens potentiale til at drive reel forandring.
"Jeg mener, at for, at AI skal være virkelig succesfuld, skal vi som leverandør tage ansvar ved kun at at implementere AI, hvor det skaber værdi for de offentlige organisationer, og sikre os, at brugerne ved, hvad det betyder for deres made at bruge systemer på.
Det er positivt at se, hvordan den offentlige sektor tager de første skridt mod AI, men det er også tydeligt, at der er et stykke vej endnu, og det er lidt bekymrende for udviklingen går rigtig stærkt lige nu.
Jeg tror ikke der er nogen vej udenom, så hos EG føler vi os forpligtede til at gå denne vej sammen med jer, og sikre, at AI-værktøjer integreres på en måde, der prioriterer sikkerhed, overholdelse af GDPR og medarbejderparathed" siger Johnny Iversen.
Nøgletal fra IT i praksis 2024:
- 22 % af offentlige organisationer er klar til at integrere AI, mens de resterende 78 % stadig arbejder med bekymringer og udfordringer.
- 58 % af offentlige organisationer er bekymrede over sikkerhed, GDPR-overholdelse og datagennemsigtighed, hvilket understreger behovet for troværdige løsninger.
- 4 % af de offentlige organisationer tilbyder obligatorisk AI-træning
"I EG ser vi store muligheder i GenAI. Vi ved dog også, at sikkerhed, GDPR-overholdelse og medarbejderparathed er nøglebekymringer for vores offentlige samarbejdspartnere.
Derfor ønsker vi at engagere os tæt med vores kunder for at definere AI-projekter, der er både sikre og relevante. Sammen kan vi skabe løsninger, der tilføjer værdi og sikrer, at den digitale transformationsproces sker ansvarligt og sikker, også på det specialiserede socialområde", siger divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.
EG Sensum One giver plads til både faglighed og omsorg
Med EG Sensum One får I en højt specialiseret socialfaglig løsning, som sætter borgen i centrum og giver mulighed for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling.
Læs mere om EG Sensum One