Intro EG Sensum One til misbrugsområdet
20. december 2023

Fageksperter har brug for metodebaserede fagsystemer for at gøre en forskel

Det specialiserede socialområde dækker en bred vifte af faglige discipliner med højt kvalificerede eksperter. Derfor skal området digitaliseres - med respekt for fagligheden.  

"Desværre er der en risiko for at beslutningstagere undervurderer vigtigheden af et dedikeret fagsystem på det specialiserede socialområde, når der skal vælge socialfagligt it-system.

For når de økonomiske beslutninger træffes, er det nemt at overskue de store linjer, og det kan gå ud over de finere detaljer", mener Senior Product Manager, Lars Sjøblom, EG.

Han peger på, at det i praksis kan give brugerne af det socialfaglige it-system store udfordringer, hvis beslutningstagerne ikke har informeret sig godt nok omkring dokumentationsbehov og faglige metoder, der skal understøttes, inden de vælger It system.

Det kan i værste fald betyde, at et tilbud, der ellers har styr på dokumentationen og fagligheden, bliver sat tilbage, hvis en metode ikke kan understøttes i det nye IT-system.

"De mest problematiske tilfælde opstår, når faglige metoder, som er blevet velintegrerede blandt medarbejderne i den daglige dokumentation og har stor gavn for udsatte borgere, ikke understøttes tilstrækkeligt i dokumentationssystemet. Som et resultat ophører medarbejderne langsomt, men sikkert med at anvende disse metoder", siger Lars Sjøblom.

En anden konsekvens kan være, at de medarbejdere, som ikke får understøttet deres metoder og dokumentationsbehov, finder de andre løsninger.

"Desværre ofte med det resultat at dokumentationen foretages andre steder som i fx dokumenter, printede skemaer, eller som håndskrevne notater. Det fører til usammenhængende dokumentation og manglende overblik over borgerens situation og behov" påpeger Senior Product Manager, Lars Sjøblom EG.

Selvom det sjældent sker, er det vigtigt for indkøbere og beslutningstagere at huske, at dokumentationssystemer skal kunne rumme mennesker med forskellige udfordringer. Derfor bør man nøje vurdere, hvor fleksibelt og rummeligt det valgte socialfaglige it-system er.

Stor variation i diagnoser

I maj 2021 publicerede Socialstyrelsen fx en rapport med titlen "Udfordringer i forhold til voksne på det specialiserede socialområde", der giver et meget godt billede af kompleksiteten, idet undersøgelsen arbejdede med hele 16 forskellige målgrupper i kommunerne:

"Socialstyrelsens rapport om børn viser en tilsvarende kompleksitet, og det er jo med til at understrege, hvor specielt det specialiserede socialområde egentlig er.

For til hver målgruppe, stor eller lille, knytter der sig helt bestemte fagligheder og helt bestemte metoder, der er med til at sikre den enkelte borger den bedst mulige indsats og støtte. Det kræver komplekse og fleksible socialfaglige it-systemer, selv om vi alle sammen kunne drømme om en simpel løsning med store knapper og ganske få skrivefelter", siger Lars Sjøblom.

Tre gode råd til valg af socialfagligt it-system

Så for Lars Sjøblom handler det om, at sikre sig, at alle relevante anvendte metoder og dokumentationsbehov understøttes af it-løsningen. Derudover bør man også se på fleksibiliteten og integrationsmulighederne til andre systemer, når man vælger socialfagligt it-system:

“Hvis jeg skulle komme med tre gode råd, så skulle det første være at se, om det system, man er interesseret i, understøtter de konkrete arbejdsprocesser, der knytter sig til målgruppen. Hvis man fx har at gøre med en gruppe borgere, der får meget medicin skal der nødvendigvis være et avanceret medicinmodul.

For det andet skal man se efter, om systemet understøtter de metoder, som man anvender og kan udveksle data med andre relevante aktører. Det kan fx være VUM 2.0, Fælles Faglige Begreber, KRAP, LA2 eller FIT, som ofte fylder meget i hverdagen, og så skal systemet naturligvis kunne understøtte metoderne digitalt.

Endelig er det vigtigt, at et social fagligt it-system kan vokse med tilbuddet, mener Lars Sjøblom:

"Uanset, om der er tale om et offentligt eller privat tilbud, har de fleste tilbud en livscyklus, hvor de starter småt og smalt for at udvide deres ydelser hen ad vejen.

Det kan være, at målgruppen ændres fra kun børn til børn og unge, eller man får måske tilknyttet et dagtilbud til sit botilbud eller STU. Så hvis det system, man vælger fra start, er for begrænset, risikerer man at skulle skifte system samtidig med, at fokus burde være på at udvikle det faglige tilbud.

Derfor er det vigtigt, at det system man vælger, kan vokse sammen med tilbuddet og skaleres til de nye udfordringer, man skal løse".