
Borgerne er klar til mere udstrakt brug af kunstig intelligens
Den gode nyhed: Borgerne er it-parate. Den dårlige nyhed: Det går stadig langsomt fremad, især med at implementere løsninger med kunstig intelligens.
Digital borgerservice og selvbetjeningsløninger får bedre og bedre karakterer, og alt tyder på, at borgerne er parat til endnu mere digitalisering. Også når det kommer til kunstig intelligens.
Rapporten IT i praksis 2024 viser blandt andet, at langt de fleste borgere er komfortable med og endda foretrækker digitale løsninger i det offentlige. Samtidig er 78 % af de adspurgte borgere i nogen eller høj grad enige i, at det oentlige bør bruge kunstig intelligens alle steder, hvor det kan give fordele for borgerne eller myndigheden.
Helt konkret er der enighed hos borgerne om, at det offentlige i langt højere grad bør bruge intelligente it-systemer til at:
- Yde læringsstøtte til børn (58%)
- Undersøge potentielle problemsager i forbindelse med skat eller sociale ydelser (55%)
- Analysere komplicerede symptomer og foreslå behandling på sundhedsområdet (55%)
- Identificere ældre/familier/børn, der er i risiko for sociale problemer (47%)
Disse positive tal afspejler ikke kun en stigende komfort med digitale værktøjer, men også en voksende tillid til AI og selvbetjeningsløsninger.
“Det er jo meget positive tal, der afspejler, at borgerne i stigende grad føler sig trygge ved digitale værktøjer og - overraskende nok - også en mere udstrakt brug af kustig intelligens”, siger, Senior Produkt Manager, Kristian Skjødt Hansen, EG.
På trods af borgernes positive tilgang til kunstig intelligens, går det stadig langtsomt med at implementere nye løsninger med kunstig intelligens på det specialiserede socialområde.
“Vi har endnu til gode at se det store gennembrud, selv om der er mange tilløb. Her og nu strander en del på bekymringerne for, hvordan vi kan bruge kunstig intelligens på en sikker og etisk forsvarlig måde”, siger Kristian Skjødt Hansen.
Grundlæggende har de fleste leverandører som EG fået styr på teknologien og arbejder med kunstig intelligens på en række områder, der ikke er direkte borgervendt.
“Reelt har kunstig intelligens altid været en del af vores løsninger, og i flere af vores produkter anvender vi forskellige grader og generationer af AI som fx smarte algoritmer til lønberegning.
I dag bruger vi også tools som ChatGPT og Co-Pilot til at optimere projekter og kode. De nye værktøjer bruges blandt andet til optimering af help desk og servicefunktioner vendt mod superbrugere.
Lige nu har vi faktisk identificeret mere end 100 use cases, som vi analyserer nærmere, lige som vi har etableret et centralt AI-team, der arbejder med udvalgte løsninger, der kan bruges på tværs af hele EG", siger Kristian Skjødt Hansen, der samtidig efterspørger kommuner, der er parat til arbejde med konkrete projekter.
“Teknologien er på plads, governance er på plads, og borgerne er rimeligt trygge eller i hvert fald nysgerrige. Så måske vi skal begynde at zoome ind på de områder, hvor også kommunerne oplever, at de har et behov og føler sig trygge. Mulighederne er enorme, og jeg er sikker på, at vi sammen kan finde en række områder, hvor vi ved hjælp af kunstig intelligens kan optimer eog effektivisere det specialiserede socialområde. Det kan være alt, lige fra værktøjer, der gør det lettere for den enkelte socialpædagog at skrive notater, til værktøjer til datadreven besluntingsstøtte, hvor vi kan lade systemet analysere store mængder data for at finde de bedst mulige løsninger for både den enkelte borger og for samfundsøkonomien”, siger Senior Product Manager Kristian Skjødt Hansen, EG.
EG Sensum One giver plads til både faglighed og omsorg
Med EG Sensum One får I en højt specialiseret socialfaglig løsning, som sætter borgen i centrum og giver mulighed for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling.
Læs mere om EG Sensum One