VUM 2.0 mangler stadig vigtige puslebrikker
Når der mangler puslebrikker i VUM 2.0-puslespillet, laver medarbejderne deres egne. Modsat den gængse opfattelse er Voksenudredningsmetoden nemlig ikke den perfekte løsning, der dækker alle relevante udredningspunkter for alle borgere.
Der mangler faktisk hist og pist vigtige faglige byggeklodser i både VUM 2.0 og FFB. Hvor manglerne er tydelige, finder og bruger medarbejderne derfor deres egne klodser.
"Voksenudredningsmetoden VUM 2.0 er et ikke-færdiglagt puslespil. Det har mange brikker, så det er svært at få overblik eller at gennemskue, hvordan brikkerne påvirker hinanden.
Samtidig mangler der puslespilsbrikker. Dem skal kunden selv finde frem til og lægge, så der danner sig ét samlet billede", forklarer direktør Anne Brorson, Brorson|Consult, der har specialiseret sig i blandt andet implementering af VUM 2.0 på det specialiserede socialområde.
Hun fremhæver en af de brikker, der mangler i puslespillet; nemlig hele køber/sælger processen.
"Denne proces af tilbudsindhentning og tilbudsafgivning fremgår ikke, ligesom forhandling og aftaleindgåelse helt er udeladt.
Men det har stor betydning for både myndighed og leverandør, når man skal benytte VUM 2.0 metoden i praksis. Derudover mangler der fx også opfølgningen på væsentlige elementer som funktionsevnebeskrivelser og personrettet tilsyn på opgaveløsningen", siger Anne Brorson.
Alle skal holde tungen lige i munden
Så når det enkelte tilbud eller den enkelte medarbejder først begynder at fylde hullerne ud med egne puslebrikker, skal man holde tungen lige i munden:
"Når vi som systemleverandør opdager det, prøver vi altid at sige standard, standard, standard, hvor det er muligt.
Der findes undertiden en standard, der giver mening. Ofte er der imidlertid særlige behov på det enkelte tilbud, som skal understøttes i forhold til deres egen dokumentationsstrategi, paragraffer eller særlige, faglige metoder, hvor der ikke findes en standard, som vi kan læne os op ad", siger Senior Product Manager, Lars Sjøblom, EG:
"Her må vi som systemleverandør sætte os ind i og forstå behovet for at omsætte de individuelle ønsker til en hensigtsmæssig konfiguration af systemet, så medarbejderen får de mest effektive arbejdsgange og kan genkende deres faglighed".
Pas på med egne puslebrikker
Metodeeksperten Anne Brorson ser også udfordringerne ved, at de enkelte tilbud eller medarbejdere laver deres egne puslebrikker:
"Det er nødvendigt, at man selv tilføjer supplerende brikker til VUM 2.0-puslespillet. Men de skal helst lægges af ledelsen, så de bliver ens på tværs af organisationen. Hvis der opstår en række enebeslutninger i organisationen - og derfor uens arbejdsgange- så kan det på kort tid enten skabe frustration eller misforståelser, lige såvel som det kan skabe tidsspilde.
Voksenudredningsmetoden VUM 2.0 er ellers en udbredt og meget vigtig metode til sagsbehandling på hele voksenområdet.
Metoden understøtter både en systematisk udredning af borgerens ønsker, funktionsevne og behov for støtte, og en lovmedholdelig og effektiv sagsbehandling.
Problemet er altså bare de manglende puslebrikker:
"Kommuner og tilbud er nødt til at træffe en række selvstændige beslutninger, fordi metoden ikke er færdigbagt. Men udfordringen kommer, hvis der internt i en kommune bliver truffet lokale beslutninger uden overordnet fælles koordinering og ensartethed.
Så VUM 2.0 må gerne blive praktiseret forskelligt kommuner eller tilbud imellem, udfordringerne er ved uens lokal brug af metoden", siger direktør Anne Brorson, Brorson|Consult.
Egne puslebrikker udfordrer standard
De manglende puslebrikker er dog også en selvstændig udfordring for systemleverandøren:
"Som systemleverandør understøtter vi den officielle VUM 2.0 metode. Desuden hjælper vi gerne med fx at lave ekstra felter osv., som er nødvendige, hvis man lokalt udvikler nye begreber og definitioner, altså de nødvendige lokale tilpasninger.
Problemet opstår hvis den lokale praksis begynder at afvige afgørende fra standard – for så kan vi få svært ved at levere et standardsystem, der både lever op til de nationale metodekrav og de lokale tilpasninger. Derfor er det vigtigt at tilbuddene også samarbejder med kompetente metodekonsulenter, der kan bidrage med den nyeste viden om metoden og best practice, så det enkelte tilbud ikke begynder at arbejde sig ud af en tangent", siger Senior Product Manager, Lars Sjøblom, EG.
Om Brorson| Consult
Brorson|Consult er etableret af direktør Anne Brorson, der gennem flere år har praktiseret og rådgivet omkring forhandling samt samarbejde mellem myndighed og sociale tilbud.
Læs mere om Brorson| Consult her.
EG Sensum One giver plads til både faglighed og omsorg
Med EG Sensum One får I en højt specialiseret socialfaglig løsning, som sætter borgen i centrum og giver mulighed for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling.
Læs mere om EG Sensum One