VUM 2.0 konsulenten skal forstå it-systemet - og omvendt
19. september 2024

VUM 2.0 konsulenten skal forstå it-systemet - og omvendt!

Forsøger du at proppe en firkant ned i et trekantet hul, giver det problemer. Forsøger du at implementere VUM 2.0, uden at konsulenterne kender det system, der skal understøtte arbejdet eller omvendt, får du endnu større problemer.

"Kundens socialfaglige it-system er jo metodens praktiske fundament i dagligdagen. Som metodekonsulent kan jeg ikke lave egentlig metodisk rådgivning eller kompetenceudvikling, hvis jeg ikke kender den praktiske kontekst, som metoden skal udspille sig i hos netop dén kunde.

Der er en tæt sammenhæng mellem metode og system, og derfor kan man i min optik ikke rådgive i det ene uden at kende det andet", siger direktør og metodeekspert, Anne Brorson, Brorson|Consult.

Metode og system skal gå hand i hånd

Systemkonsulent og Senior Product Manager, Lars Sjøblom, EG, flugter fuldstændig med metodekonsulentens syn på sammenhængen:

"Hvis man ikke forstår den faglige metode, som skal implementeres, så er det utrolig svært at rådgive i forhold til den rigtige opbygning af systemet.

Ofte kræver metoder og arbejdsgange en særlig opbygning af systemet, så medarbejderne, der skal bruge systemet hver dag oplever, at løsningen er lavet til dem og deres behov og ikke bare er et system. De skal føle og mærke, at systemet understøtter deres faglighed.

Det kræver at It-leverandøren forstår fagsproget, der tales, og kan omsætte det til software", siger Lars Sjøblom, der løbende har afsat tid i kalenderen til at forstå de relevante metoder:

"Jeg bruger faktisk meget tid på at forstå de metoder, der arbejdes med på det specialiserede socialområde. Det er et kompliceret felt med mange specialer og præget af behovet for at forstå de mange individuelle diagnoser og ikke mindst arbejdsgangen på de ofte højtspecialiserede tilbud.

Så jeg pløjer mig gennem metodehåndbøger, og er konstant på jagt efter eksempler på, hvordan de enkelte tilbud omsætter metoderne i praksis, og hvordan der arbejdes med disse. I EG, som sådan, er vi også i tæt dialog med KL, Kombit, Socialstyrelsen m.m. for at få afklaret deres tanker med konkrete metoder som fx VUM 2.0 og FFB.

Og så bruger jeg også meget tid på dialogen med vores kunder omkring specifikke områder af metoder og deres forståelse af fagligheden, og hvordan denne skal understøttes i systemet på deres arbejdsplads. Det giver god indsigt i praksis og nyttig viden til den fortsatte udvikling af vores løsninger".

Valg af system påvirker metodeimplementeringen

Netop samspillet mellem metode og system betyder også, at det for Anne Brorson ikke er helt ligegyldigt, hvilket socialfagligt it-system kunden har valgt at arbejde med:

"I princippet betyder et it-system selvfølgelig ikke noget for implementering af Voksenudredningsmetoden. Så længe, der bare er fokus på metoden i it-systemet!

Voksenudredningens metode kan jo benyttes i ethvert system – hvis bare systemet er bygget på VUM 2.0's redskaber" siger Anne Brorson.

Når teori møder praksis

Kundens udfordringer opstår allerede på det tidspunkt, hvor de grundlæggende beslutninger om metodevalg og metodebrug skal træffes.

"Her er kunden nemlig nødt til at træffe en række metodiske beslutninger, og derfor vil nogle it-systemer passe bedre end andre til de beslutninger, der bliver truffet om fx arbejdsgange.

Derfor skal de metodiske beslutninger være på plads og have vægt i beslutningsprocessen, når man begynder at stille krav til det kommende it-system", siger direktør Anne Brorson.

Må bruge tid på at lære it-systemerne at kende

Lige som systemkonsulenten bruger tid på at forstå metoderne, bruger hun som metodeleverandør også tid på at sætte sig ind i de forskellige systemer på markedet:

"Jeg sætter mig ind i systemerne, ikke kun i deres overordnede standardiserede form, men også hvilke konfigurationsmuligheder, der findes.

Det gør jeg med hvert eneste system, som jeg møder. Ellers kan jeg ikke for alvor forstå den hverdag, som jeg sammen med mine kolleger skal understøtte med rådgivning og undervisning", siger direktør og metodeekspert, Anne Brorson, Brorson|Consult.

Om Brorson| Consult

Brorson|Consult er etableret af direktør Anne Brorson, der gennem flere år har praktiseret og rådgivet omkring forhandling samt samarbejde mellem myndighed og sociale tilbud.

Læs mere om Brorson| Consult her.