Overbliksstatus EG WinPLC
25. juni 2024

EG Healthcare: Vores UX-researcher vil gerne involvere dig

Hvordan bruger du løsningen, og kan vi gøre den mere brugervenlig? Det er to af de spørgsmål, som vores UX-researcher Maria Baun Madsen gerne vil stille dig.


For at forbedre vores lægepraksissystemer, er UX-researcher og antropolog, Maria Baun Madsen, i gang med feltarbejde. Målet er at gøre systemerne mere brugervenlige og effektive gennem direkte involvering af brugerne.

Maria har indtil videre besøgt praksisser både i Jylland og på Sjælland og planlægger at involvere endnu flere læger i denne proces.

"Mit mål er at forstå lægernes arbejdsgange og behov, så vi kan udvikle systemer, der virkelig støtter dem i deres daglige arbejde", siger UX-researcher Maria Baun Madsen, EG. 

Med en baggrund i antropologi og medievidenskab har Maria Baun Madsen et godt udgangspunkt for at forstå interaktionen mellem mennesker og teknologi. Det har været værdifuldt i mødet med personalet i almen praksis. 

"Det har været en fornøjelse at blive taget så godt imod ude i klinikkerne. Sekretærernes, sygeplejerskernes og lægernes åbne modtagelse og villighed til at dele deres erfaringer har været afgørende for at forstå de reelle udfordringer og muligheder, der eksisterer i praksissystemerne", forklarer Maria Baun Madsen.


Altid plads til forbedringer

Maria Baun Madsen oplever, at der de fleste steder er stor tilfredshed med de nuværende systemer, selvom der også er plads til forbedringer.  

Hun bemærker især, at mange læger har udviklet en imponerende "muscle memory," der gør dem i stand til hurtigt og effektivt at navigere gennem systemerne. 

"Denne muscle memory er særligt høj blandt erfarne brugere, som kan arbejde imponerende hurtigt", siger Maria Baun Madsen: 

"Det er også tydeligt, at mange af brugerne har udviklet et indbygget filter i øjnene, hvilket betyder, at de hurtigt og effektivt navigerer gennem systemerne. De filtrerer og sorterer informationen kognitivt, så det er lettere at navigere i”. 

For at gøre praksissystemerne endnu mere brugervenlige planlægger hun nu flere besøg og løbende prototypetests, hvor personalet kan bidrage med deres erfaringer og feedback.  

Video: Hør Maria fortælle om sit arbejde


"Det er vigtigt for mig at inddrage brugerne i hele processen, da deres feedback og daglige erfaringer er uundværlige for at skabe de bedste løsninger", understreger Maria Baun Madsen.

Fokus på brugervenlighed 

Arbejdet fokuserer på at identificere områder, hvor systemerne kan gøres mere intuitive og nemmere at bruge, uden at gå på kompromis med funktionaliteten. Ved at forstå udfordringerne og behovene i almen praksis kan der udvikles værktøjer, der både er teknologisk avancerede og nemme at integrere i deres daglige arbejdsgange.