Autismecenter Storstrøm: Velfærdsteknologi kræver ledelse og vilje
En ting er at indkøbe ny velfærdsteknologi. Noget andet er at få den brugt. Den kode har Autismecenter Storstrøm knækket.
Teknologi kan være med til at løfte nogle af vores hårdest ramte medborgere, så de får en hverdag, hvor de bedre kan klare gøremål, undervisning og arbejde på egen hånd – og får stolthed og trivsel af at være mere selvstændige.
Det kræver både organisering og ledelse. Ét af de steder, hvor de har knækket koden til at få både pædagogiske medarbejdere og borgere med på den digitale vogn, er Autismecenter Storstrøm.
I denne artikel kan du både møde lederne, pædagogerne og brugerne og høre, hvordan de har båret sig an, så teknologien ikke kun bliver købt ind – men faktisk også brugt.
Centerlederen: Det skal give mening for både bruger og medarbejder
Spørger man Helle Riis, centerleder for Autismecenter Storstrøm, om, hvordan hun og medarbejderne er lykkedes med at bruge velfærdsteknologi, er svaret flerdelt:
- Man skal finde noget teknologi, som giver mening – både for den enkelte borger og medarbejderne.
- Man skal have en gruppe af udvalgte fagfolk, som har mere tid til at sætte sig ind i teknologien – og lære fra sig – så det ikke kun er ledelsen, der driver det
- Man skal som ledelse med jævne mellemrum følge op på, hvordan det går, og at de borgere, der har brug for velfærdsteknologi, får det
Afdelingslederen: Beboerne bliver mere selvstændige af teknologi
Det handler om at bruge pædagogikken og tilpasse teknologien til den enkelte borger.
På Autismecenter Storstrøm betyder det blandt andet, at nogle brugere har eksempelvis EG ShowMyDay-appen på iPad, mens andre har den på telefonen, fordi de også går i dagtilbud og på den måde kan tage værktøjet med.
Når velfærdsteknologien bliver brugt rigtigt, gør det borgeren meget mere selvstændig.
Pædagogen: Vi har 5 forskellige systemer og lige nu er EG ShowMyDay det største
Vi skylder vores beboere at afprøve den teknologi, som kan hjælpe dem.Kasper Jørgen Lorentzen, pædagog, Autismecenter Storstrøm
Derfor er pædagog Kasper Jørgen Lorentzen også med i centerets “trio”, som er en gruppe på tre pædagoger, der har særligt fokus på at finde velfærdsteknologi til beboerne og oplære deres pædagogkolleger.
Konklusion: Velfærdsteknologi er ikke indført "over night" – men gevinsten kan være enorm.
Det kræver både noget af ledere og pædagoger/lærere at høste de gevinster af velfærdsteknologi, som er en mulighed.
Lederne skal sætte ressourcer af til at fagfolkene kan lære systemet at kende, gøre sig erfaringer og justere.
Pædagogerne skal lære at spotte, hvilke systemer der passer til hvilke borgere, og hvordan de sætter det op, så det passer den enkelte.
Og så skal der – hvis man følger Autismecenter Storstrøms eksempel – være en fast gruppe af superbrugere blandt personalet, som kan drive udviklingen, oplære kolleger og hjælpe, når der opstår problemer.
Få en gratis demonstration af EG ShowMyDay – og hør, hvordan app'en hjælper personer med særlige behov til at blive mere selvstændige.
EG ShowMyDay styrker selvstændighed og trivsel med struktur
EG ShowMyDay hjælper børn, unge og voksne med autisme, ADHD og andre kognitive vanskeligheder til større selvstændighed, trivsel og overskud.
Læs mere om EG ShowMyDay
Kontakt os
EG ShowMyDay er et digitalt pædagogisk hjælpemiddel med særligt fokus på struktur, genkendelighed og forudsigelighed for den enkelte bruger.
Senior Consultant
Betina Carstens
Tlf.: +45 7260 1586
Email: becar@eg.dk