Tina Bodin
02. december 2020

Fremtidens arbejdsplads er fleksibel og digital – også i EG

EG A/S har indført en ny politik for hjemmearbejde, hvor medarbejderne får mulighed for at arbejde mere hjemmefra.

Politikken, "Working remotely in EG A/S" fastslår, at det handler om at løse opgaverne bedst muligt, ikke hvor opgaverne bliver løst.

- Hvis det fx er bedst for vores kunder, EG, og teamet, at man møder op to dage på kontoret, så er det løsningen. Men hvis opgaverne ligeså godt kan løses hjemmefra, så er det også helt fint, forklarer HR-direktør, Tina Bodin, EG A/S.

Generelt opstiller den nye politik ikke strikse regler og bygger i stedet på gode råd, vejledninger og overordnede retningslinjer.

Vi sætter kunderne først

Den nye politik gælder på tværs af hele EG og bygger på positive tilbagemeldinger fra kunder og medarbejdere:

- Vi er overbevist om, at en større fleksibilitet i hverdagen er en fordel for såvel vores kunder som vores medarbejdere. Grundlæggende handler det om at skabe værdi for vores kunder, og kan vi samtidig forene bedre kvalitet og service med størst mulig fleksibilitet i vores arbejdsdag, er det jo optimalt for alle, siger Tina Bodin:

- Heldigvis har vi nogle både enormt ansvarlige og selvstændige medarbejdere, som selv kan tage ansvar for det, siger Tina Bodin, der understreger, at selv om det er op til de enkelte ledere at afgøre, hvor meget hjemmearbejde, der er plads til, så er det helt frivilligt for de enkelte medarbejderne, om de vil benytte sig af muligheden:

- Vi tvinger ingen til at arbejde hjemme, men vil gerne være med til at gøre arbejdsdagen så fleksibel som mulig for vores medarbejdere.


Hjemmearbejde er en del af fremtidens arbejdsplads

Den nye holdning til hjemmearbejde er fremskyndet af COVID-19 pandemien, hvor størsteparten af medarbejderne arbejder hjemme.

Men den er ikke den eneste årsag til den nye holdning til hjemmearbejde i EG:

- Vi har i længere tid vurderet både fordele og ulemper ved øget hjemmearbejde, og det har da været interessant at få testet i praksis, hvad udbredt brug af hjemmearbejde betyder for vores evne til at levere den service og de løsninger, som vores kunder forventer og har krav på.

Desuden har det givet os nyttig viden om, hvordan hjemmearbejde påvirker medarbejderne. Den løsning, vi har valgt nu, rækker derfor ind i fremtiden. Fleksibiliteten, der ligger i hjemmearbejde, er nemlig en del af fremtidens arbejdsplads, der tilgodeser vores kunder, EG, teams og den enkelte medarbejder.


Følger udviklingen tæt

Med dette initiativ skubber EG på en forandring, som vi endnu ikke kender konsekvenserne af, forklarer HR-direktør Tina Bodin:

- Vi ser en række fordele på den korte bane, men vi vil også følge udviklingen tæt, så vi er opmærksomme på, hvordan den påvirker vores kultur, vores samarbejde og ikke mindst os alle som individer på den lange bane.

For uanset om vi arbejder hjemmefra eller på en af vores 20 lokationer i Danmark, Norge, Sverige og Polen, så vil vi være vores kunders foretrukne leverandør og den bedste arbejdsplads for medarbejderne, siger HR-direktør, Tina Bodin, EG A/S.

Læs mere: Job i EG?