Digitale fravalg er lige så vigtige som tilvalg
Rudersdal Kommune vil gerne være med i førerfeltet, når det kommer til digital udvikling. Men digitale fravalg er lige så vigtige som tilvalgene.
Bjarne Pedersen har haft lederposter i den kommunale verden i 25 år – senest som kommunaldirektør i Rudersdal Kommune – og er dermed lidt af en veteran på de kommunale græsgange.
EG har sat ham stævne for at få hans personlige bud på de vigtigste muligheder og udfordringer i den digitale udvikling i kommunerne.
Digitaliseringen udfordrer vores forestillingsevne
Forudsætningen for en god og meningsfuld digitalisering er en øget digital bevidsthed, mener Bjarne Pedersen. Hvis ikke vi lærer at tænke på en ny måde, risikerer vi at stå med en masse digitale muligheder, vi ikke ved, hvad vi skal bruge til.
– Den helt store udfordring er for mig at se, at digitaliseringen udfordrer vores forestillingsevne. Vores virkelighedsopfattelse er dannet af oplevelser og erfaringer i fortiden, og for de fleste af os udgør den digitale verden ikke en særlig stor del af vores fortid. Vi vil enormt gerne se fremad og udnytte de digitale muligheder, men det er svært for os, fordi vores referenceramme er skabt i tiden, før det digitale verdensbillede blev allemandseje.
Det er svært at lave om på – men svært på en spændende måde!
Tillid er forudsætningen for alt digitalt arbejde
Et af de helt store temaer lige nu er sikkerhed. Borgerne skal have tillid til, at kommunen passer på deres oplysninger:
– Den digitale sikkerhed har været så massivt omtalt i medierne, at alle efterhånden ved, hvor vigtigt det er, og de gange, sikkerheden er blevet brudt, har tæret på borgernes tillid. Den tillid skal vi have bygget op igen og gøre alt, hvad vi kan, for at bevare. Det er faktisk den allervigtigste forudsætning for, at vi overhovedet kan udvikle os digitalt som kommune.
Skidtet skal virke
Men brugervenlighed står også højt på borgernes digitale ønskeseddel, fortæller Bjarne Pedersen:
– I digitaliseringens barndom handlede det mest om, hvordan den kunne gøre tingene nemmere for vores sagsbehandlere – det var en slags indefra og ud-tilgang. Nu da vi for længst har opnået det, har fokus flyttet sig hen imod, at digitaliseringen skal gøre hverdagen nemmere for borgerne.
Vi har allerede vænnet os til, at de digitale muligheder er til rådighed. Det nye er, at vi nu også forventer, at skidtet virker – at det er nemt, intuitivt og giver os det, vi har brug for.
Plejehjemsproces bliver meget nemmere
De krav har Rudersdal Kommune sat sig for at imødekomme – bl.a. ved at forenkle arbejdsgangen for borgere, når deres pårørende skal på plejehjem.
– Som det er nu, skal man ind og pille i 20-25 systemer for at få sin gamle far på plejehjem – der skal registreres skat, pension, læge osv. Hver gang skal du indtaste en masse informationer, og det er ekstremt besværligt og tidskrævende. Vi har jo adgang til alle oplysningerne, så hvorfor ikke samle det hele i ét system og gøre processen nem, hurtig og smertefri?
På sigt er det planen, at det nye system skal udbredes, så andre kommuner også kan få gavn af det.
De digitale fravalg er lige så vigtige som tilvalgene
I Rudersdal har man en ambition om at være med i førerfeltet, når det kommer til digital udvikling – og det mener Bjarne Pedersen, at de er lykkedes rigtig godt med. Det betyder dog langtfra, at de kaster sig blindt ud i alting.
For eksempel er de meget varsomme med at bruge sociale medier og vælger det kun i de situationer, hvor de vurderer, at det rent faktisk giver mening og værdi – bl.a. til ungdomsskolerne.
– Jeg anerkender selvfølgelig, at sociale medier i særlige situationer og til visse brugere kan være velegnet, men personligt har jeg ikke blind tillid til, at de fremmer den gode samtale eller den gode oplysning, siger Bjarne Pedersen.
Engelske ord virker fremmedgørende
De har også taget en beslutning om ikke at bruge engelske ord, når de taler om digitale værktøjer. Det er nemlig med til at fremmedgøre digitaliseringen og gøre det til noget underligt og svært noget, mener Bjarne Pedersen. Og det vil spænde ben for den digitale bevidsthed, som er så utroligt vigtig.
Læs mere: Se vores tema om servicedesign
Læs artikel: Lettere at håndtere helbredstillæg digitalt