- Softwarerobotten har åbnet vores øjne for digitalisering, også inden for fakturahåndtering. Vi er blevet mere korrekte i afregning og sparer en masse tid - og så har robotten også et psykologisk aspekt, siger Ivonne Søgaard Bodin, speditionschef i H. P. Therkelsen A/S.
- Vi startede med at implementere robotfakturering for et års tid siden, hvor en softwarerobot automatiserer vores fakturering. Et virkelig spændende projekt, som tydeligt forbedrer driften, fortæller speditionschef i transportfirmaet H. P. Therkelsen Ivonne Søgaard Bodin, der har ansvar for projektet. Hun tilføjer:
- Robotten er tilpasset præcis vores virksomhed. Det har Anders Nielsen fra ASPECT4 Transport hjulpet os rigtig godt med. Derudover har vi selv skræddersyet løsningen i forhold til vores BI-værktøj og dashboards.
Vi er klart blevet mere konstruktive. Tidligere skød vi med spredehagl
Ivonne Søgaard Bodin, speditionschef, H. P. Therkelsen A/S
- I dag har vi en succesrate på 85 procent for de kunder, der er tilknyttet den automatiserede fakturering. Vi har minimeret fejl og er blevet mere korrekte i afregningerne, for man undgår en masse manuelt tastearbejde, og den tid, vi får frigivet, bruger vi på andre vigtige opgaver.
Danske H. P. Therkelsen A/S har omkring 300 ansatte og hovedkontor i Padborg. Transport og Logistik-firmaet har eksisteret siden 1918, og i dag er digitalisering og kompetente medarbejdere afgørende for firmaets effektive drift ifølge speditionschef Ivonne Søgaard Bodin.
- Vi har mange store kunder, men leverer til alt, fra den lille butik til detailkæder, blandt andet leverer vi til store lagre rundt om i Europa, fortæller Ivonne Søgaard Bodin.
Færre kontroller
- Vores medarbejdere kan nøjes med at følge op på det, robotten ikke er sat til at klare, og det er noget helt andet end før, siger Ivonne Søgaard Bodin.
Konkret kan man med robotfakturering automatisere og styre processen. Softwarerobotten er et program, der automatiserer de arbejdsopgaver, man normalt bruger tid på, når man danner og sender fakturaer ud. Man kan vælge 'kunde for kunde', hvilke kunder, der tilføjes robotten, og derefter har man kun en mindre kontrolopgave.
Robotten har et psykologisk aspekt
- Robotten har givet os en allround tankegang og åbnet vores øjne for hvad digitalisering kan. Lige fra at vores Key Account Managers starter med at afgive et tilbud i starten af processen, fortæller speditionschefen. Vi stiller hele tiden spørgsmålet: Hvordan kan vi gøre det bedre? Projektet her er med til at gøre det synligt i hverdagen og i driften, hvordan digitalisering optimerer virksomheden.
- Vi er klart mere konstruktive i dag med robotfaktureringen. Tidligere skød vi med spredehagl og havde ikke samme styr på processen.
Vær vedholdende! Hav fingeren på pulsen og en læg en klar strategi
Ivonne Søgaard Bodin, speditionschef, H. P. Therkelsen A/S
Implementer det nemme først
- Hav tålmodighed og vær vedholdende og få tingene afsluttet. Læg en klar strategi fra starten og lige så vigtigt: Hav fingeren på pulsen og bliv ved med at følge op.
- Husk at sætte tid af i kalenderen til de medarbejdere, der skal arbejde med robotten, lyder de gode råd fra speditionschefens til andre.
Som projektleder på implementeringen af robotfakturering i virksomheden har Ivonne Søgaard Bodin allerede høstet erfaringer, som hun gerne giver videre.
- Implementer også det nemme først. Og vær realistisk. Fx kan vi ikke fakturere 100 procent med robotten, det er ikke realistisk. Så vurder hele tiden: Hvad skal være digitalt, og hvad skal være manuelt. Der vil stadig være manuelt arbejde, men det kan være, at vi kan gøre det nemmere.
- Det skal give mening. Vi lægger alt, der kan lade sig gøre på robotten, for jo flere kunder på robotten jo bedre.
Et naturligt step på digitaliseringsrejsen
- Vi vækster i firmaet, og for os er softwarerobotten er et naturligt step på digitaliseringsrejsen og samtidig et ongoing og meget givende projekt. Og så er korrekt fakturering vigtig: I sidste ende giver det helt klart bedre service for kunderne, siger speditionschef Ivonne Søgaard Bodin, H. P. Therkelsen A/S.
I speditionsfirmaet H. P. Therkelsen A/S er digitalisering en del af virksomhedens drift og vækst, hvor man ønsker at optimere forretningen yderligere med software, der automatiserer, blandt andet inden for fakturahåndtering.
Løsning
En softwarerobot fra ASPECT4 Transport automatiserer og styrer processen med virksomhedens fakturering. Robotten automatiserer de arbejdsopgaver, medarbejderne normalt manuelt bruger tid på, når de danner og sender fakturaer ud.
Resultat
Med ASPECT4's softwarerobot til fakturahåndtering har H. P. Therkelsen A/S effektiviseret arbejdsprocesserne med fakturering, minimeret fejl og er blevet mere korrekte i afregningerne, hvilket giver en bedre kundeservice. Robotten betyder mindre manuelt tastearbejde og færre kontrolopgaver og frigiver således medarbejdertid til andre vigtige opgaver.
H. P. Therkelsen A/S
Om virksomheden
Transport og logistik-firmaet H. P. Therkelsen A/S har speciale i landevejstransport inden for køl og frys og kører internationalt. 90 procent af alle import- og eksporttransporter passerer gennem speditionsfirmaets terminalcenter i Padborg. Virksomheden har eksisteret siden 1918, beskæftiger omkring 300 ansatte og har hovedkontor i Padborg.
Vil du høre mere om vores produkter og services? Kontakt vores team af brancheeksperter, og fortæl os om din virksomheds behov, og hvordan vi kan hjælpe dig.