EG ShowMyDay understøtter en ny måde at tænke skole på i kommunen, hvor folkeskolen skal være mere rummelig.
Læs hele kundecasen

Struktur'app
På Gentofte Skole satser man på, at EG ShowMyDay kan hjælpe elever med særligt behov for struktur i hverdagen med at navigere i det uforudsigelige.
Gentofte Kommune har valgt at købe en kommunelicens til EG ShowMyDay og stiller strukturappen til rådighed for alle 11 folkeskoler i kommunen.
Formålet er bl.a. at styrke inklusionen i folkeskolen og støtte de elever, der behov for en mere synlig og visual struktur i hverdagen.
"Selv om Gentofte Kommune generelt er en ressourcestærk kommune med både dygtige lærere og engagerede forældre, er der som alle andre steder i landet børn med behov for mere struktur i hverdagen", forklarer Hassan Rachid Ahmed Mohammed, der er faglig leder på Gentofte Skole:
"Det er lige fra "helt almindelige" elever, der har svært ved at administrere deres hverdag til elever, som måske står på vippen til at blive visiteret til et specialtilbud. Et værktøj som EG ShowMyDay kan være med til at sikre en bedre struktur i skolen og hverdagen for begge grupper af børn, så vi undgår mere indgribende foranstaltninger, fordi vi møder deres behov bedre og tidligere.
Udbredt til alle kommunens skoler
Gentofte Skole gik igang med at afprøve EG ShowMyDay, fordi kommunen har indkøbt en kommunelicens, der dækker alle kommunens skoler.
På et kursus fik Gentofte Skoles Hassan Rachid Ahmed Mohammed første gang præsenteret strukturapp'en, og han er nu ved at få sat gang i de første piloter på skolen:
"EG ShowMyDay tegner til at blive en fordel for både skolen, skolens lærere og ikke mindst børnene", mener Hassan Rachid Ahmed Mohammed:
"EG ShowMyDay understøtter en ny måde at tænke skole på her i kommunen, hvor folkeskolen skal være mere rummelig. Det kan være en udfordring for nogle elever. For mange elever er verden desværre langt fra et forudsigeligt sted, og skolen er ikke altid tydelig med synlige krav og forventninger til eleverne. Vi kan ikke lave om på verden, men med EG ShowMyDay kan vi tilbyde de udfordrede elever et værktøj, der gør det muligt for dem at navigere mellem de ofte usynlige linier, som barnet ellers ikke ser".
Efter at have sat sig ind i mulighederne i EG SHowMyDay vurderer Hassan Rachid Ahmed Mohammed, at det er et værktøj, der kan bruges bredt til at synliggøre den nødvendige struktur og være med til at forebygge problemer ved at træne de enkelte børn i at navigere i det uforudsigelige.
"EG ShowMyDay er jo et let tilgængeligt værktøj, som kan "gå med barnet". Helt bogstaveligt ligge på mobilen i lommen. Det kræver ikke en særlig indsats fra en ekstra voksen, og det er ret enkelt at skabe et stillads omkring den enkelte elev, hvor barnet selv kan være med til at skabe og drive forandringen".
Gentofte Skole i opstartsfasen
Gentofte Skole er fortsat i implementeringsfasen, hvor lærererne ser på muligheder og udfordringer ved strukturapp'en.
"Opstarten er naturligvis tidskrævende, fordi vi som skole skal tage stilling til, hvordan vi vil bruge EG ShowMyDay, og hvordan standardskemaer osv. skal sættes op. Samtidig skal vi sikre os, at værktøjet ikke opfattes som et alternativ til en egentlig visitering til specialtilbud af de elever, som har brug for det.
Heldigvis har vi generelt meget ressourcestærke forældre og en dygtig lærergruppe, som tager aktivt del i processen.
For mig er det netop vigtigt at se, hvordan vi kan styrke samarbejdet mellem skole og hjem omkring de elever som har særlige behov med EG ShowMyDay som brobygger" siger Hassan Rachid Ahmed Mohammed.
Potentielle gevinster er både menneskelige og økonomiske
For Hassan Rachid Ahmed Mohammed er der flere gode grunde til, at det kan betale sig at bruge tid på at implementere EG ShowMyDay på skolen:
"Med EG ShowMyDay får vi forhåbentlig et fælles værktøj til at reducere uro og stress i klasselokalet, og vi kan undgå, at børn lider unødigt og for længe under mangel på struktur.
Desuden forventer jeg, at vi som fagprofessionelle bliver mere bevidste om den flydende grænse, der ligger mellem almindelige børn med behov for ekstra struktur i hverdagen, og de særligt udfordrede børn med behov for en mere specialiseret indsats.
På den lange bane er der naturligvis også den gevinst, at hvis vi kan undgå, at nogle elever må opgive folkeskolen, kan vi reducere omkostningerne ved en visitation til langt dyrere specialtilbud. Det handler om penge, men det handler lige så meget om, at alle børn og unge skal have samme mulighed for at få den ro til fordybelse, som er forudsætningen for at kunne være sammen med andre og at lære med og af hinanden.
Tre gode råd
Her er Hassan Rachid Ahmed Mohammeds tre gode råd til andre skoler, der vil implementere EG ShowMyDay
- Skab engagement: Få både de fagprofessionelle og forældrene med fra start.
- Tag dig tid: Opstarten kan være tidskrævende, og det er vigtigt at bruge den nødvendige tid.
- Find en tovholder: Forandringer i pædagogisk praksis kommer ikke af sig selv, og det er vigtig med en tovholder, der driver projektet frem og løser de praktiske opgaver

EG ShowMyDay tegner til at blive en fordel for både skolen, skolens lærere og ikke mindst børnene.Faglig leder, Hassan Rachid Ahmed Mohammed, Gentofte Skole

Gentofte skole
Om skolen
Gentofte Skole har ca. 750 elever og er en af 11 folkeskole i kommunen. Der er ca. 23,5 elever pr. klasse og karaktererne ligger over landsgennemsnittet.
Website
EG ShowMyDay styrker selvstændighed og trivsel med struktur
EG ShowMyDay hjælper børn, unge og voksne med autisme, ADHD og andre kognitive vanskeligheder til større selvstændighed, trivsel og overskud.
Læs mere om EG ShowMyDay
Kontakt os
EG ShowMyDay er et digitalt pædagogisk hjælpemiddel med særligt fokus på struktur, genkendelighed og forudsigelighed for den enkelte bruger.

Senior Consultant
Betina Carstens
Tlf.: +45 7260 1586
Email: becar@eg.dk