Kundereference
Det bedste projekt i Öresundskrafts historie
Det sydsvenske energiselskab Öresundskraft har i 2023 med succes opgraderet deres kundeinformationssystem fra AX2009 til EG Xellent D365.
Læs hele kundecasen
Det sydsvenske energiselskab Öresundskraft har i 2023 med succes opgraderet deres kundeinformationssystem fra AX2009 til EG Xellent D365.
Læs hele kundecasen
"Med opgraderingen har vi fået et moderne system, der kører på en moderne platform og giver os bedre muligheder. Et fremtidssikret system, simpelthen," siger CIO Jenny Gustavsson, Öresundskraft.
Baggrunden for opgraderingsprojektet var et stort ønske om og behovet for en mere moderne løsning:
"Vi havde brug for at opgradere vores kundeinformationssystem for at kunne fakturere vores kunder, samt have et system og processer, der overholder lovgivningskrav, lige som vi ville sikre os support og opgraderinger fra vores systemleverandør i fremtiden."
Projektet begyndte med en analysefase:
"I denne fase brugte vi tid og lagde vægt på at analysere forudsætninger, behov, kompetencer og nødvendige begrænsninger. Det hjalp os med at lægge fundamentet for projektstrukturen, og at få ansat de rette kompetencer, så vi kunne opbygge et team. Projektscope og aftalen med EG blev udarbejdet samtidig og matchede godt, hvilket var vigtigt," siger Jenny Gustavsson.
Projektet udarbejdede derefter en plan sammen med EG baseret på, hvad der var inkluderet, og kunne derefter fokusere på at levere det, der var besluttet:
"Det medførte et større fokus på leverancen fremfor diskussion om, hvad der eventuelt skulle inkluderes eller ej. Med andre ord holdt vi fast i vores scope, hvilket var en succesfaktor for projektet."
Med opgraderingen har vi fået et moderne system, der kører på en moderne platform og giver os bedre muligheder. Et fremtidssikret system, simpelthen!CIO Jenny Gustavsson, Öresundskraft
Stort fokus på test og validering var også nødvendigt for at identificere og løse problemer tidligt. Testene bidrog til stor forståelse, uddannelse, vidensdeling og samarbejde på tværs af grænser og gav også store fordele med forankringen af løsningen i virksomheden.
"Vi lod medarbejdere, der skulle arbejde i systemet, teste, hvilket bidrog til, at de havde en stor forståelse for systemet ved idriftsættelse og også kunne formidle tankerne bag løsningerne," siger Jenny Gustavsson.
I maj 2023 gik Öresundskraft live med EG Xellent D365-opgraderingen, og efterfølgende har energiselskabet evalueret hele projektet og været meget tilfredse med resultatet:
"Vi har haft en meget tæt dialog og godt samarbejde med EG i hele projektets forløb. Vi var 'sidst ude' blandt EG's kunder med at foretage denne opgradering, og det kunne mærkes, at EG havde samlet en stor mængde viden og erfaringer fra deres tidligere projekter. Deres anbefalinger var betydningsfulde for projektets fremskridt."
Projektet har været et stort og vigtigt projekt for Öresundskraft:
"Det har berørt meget af vores virksomhed, da systemet, der blev opgraderet, håndterer mange forskellige hovedprocesser - alt fra måleværdier og kundeinformation til fakturering," siger projektleder Viveka Ellerth, Öresundskraft.
"Vi har brugt virksomhedens eksperter inden for de berørte forretningsområder og udnyttet hinandens fagkundskab for at få defineret de relevante behov, teste og implementere EG Xellent Dynamics D365. Projektet har været præget af et meget godt og tæt samarbejde mellem styregruppen, projektgruppen, systemleverandøren og linjevirksomheden," forklarer Viveka Ellerth:
"Der har været gode dialoger og engagement hele vejen, og vi har haft en fælles målsætning om, hvad vi skulle gøre, hvordan vi skulle gøre det, og alle var opsatte på at få det til at lykkes".
Overgangen fra projekt til drift og forvaltning blev også lettere, da alle parter allerede var enige, og vi formåede at skabe en følelse af, at dette var 'vores fælles projekt'. Vi er med andre ord meget stolte af den leverance, vi har opnået i dette komplekse projekt, hvor vi desuden har nået projektets mål inden for tid, omfang og budget," siger projektleder Viveka Ellerth, Öresundskraft.
Baseret på erfaringerne fra projektet har projektleder Viveka Ellerth seks anbefalinger til andre med lignende store projekter:
Energiselskabet Öresundskraft i Skåne er en af de 10 største energi- og kommunikationsselskaber i Sverige med ca. 125.000 kunder og 400 ansatte.
Öresundskraft er en af EG Utility Sveriges største kunder med 150 slutbrugere. Opgraderingsprojektet var også det sidste og endelige opgraderingsprojekt fra AX2009 til EG Xellent D365 i Sverige.
Öresundskraft ejer:
Vil du høre mere om vores produkter og services? Kontakt vores team af brancheeksperter, og fortæl os om din virksomheds behov, og hvordan vi kan hjælpe dig.
Ring til os på +45 7013 2211 (vores hovednummer) og få svar på dine spørgsmål, før du beslutter dig.
Senior Sales Manager
Lotte Jensen
Tlf.: +45 3035 0840
Email: lotje@eg.dk
Sales Consultant
Jesper Vinther
Tlf.: +45 2085 9719
Email: jevin@eg.dk
Sales Consultant
Azim Ndiaye
Tlf.: +45 7260 1932
Email: azind@eg.dk
En stabil, optimeret og fremtidssikret løsning til administration og afregning: