Styrk din forening

Vi tilbyder en række workshops, webinarer og kurser, som alle er med til at styrke jeres forening!

 

Find dit arrangement eller kursus

EG MemberCar

Vi hjælper foreninger med at vokse

Bankafstemning

Hvervning og rekruttering

Hvervning og rekruttering

Forløbet består af to skræddersyede workshops, der er baseret på EG Membercares egenudviklede model. Den digitale medlemsmodel tager foreningen omkring syv centrale faser i arbejdet med hvervning og rekruttering af medlemmer. Med udgangspunkt i de forskellige faser kommer I som forening omkring jeres organisatoriske udgangspunkt og foreningens brand med fokus på budskaber og aktiviteter. Ligesom I bliver skarpe på, hvad der kendetegner jeres nuværende og potentielle medlemmer, så I bedre kan tilrettelægge og segmentere i budskaber og aktiviteter.
 
Formålet med workshoppen er at strukturere og organisere jeres arbejde med hvervning og fastholdelse, og klæde jer på som hverve-organisation til at tilrettelægge initiativer og aktiviteter, så også medlemmer og frivillige bliver ambassadører og et aktiv i hvervningen af nye medlemmer.
 

Forløbet vil give jer:

  • Gennemgang af vitale arbejdsgange, budskaber og aktiviteter i arbejdet med hvervning og rekruttering

  • Organisatorisk bevidsthed og fokus på hvervning

  • Konkrete forslag og best practice til succesfuld hvervning

  • Overblik og evner til at mobilisere frivillige og aktive i den decentrale organisation

  • En afprøvet model som road map til arbejdet 
En forudsætning for bæredygtig udvikling og jeres succes med hvervearbejdet er, at I på tværs af organisationen skaber bevidsthed om målsætningerne. Derfor vil workshop-rækken tage jer omkring arbejdet i hele foreningen på både det organisatoriske (centrale), det frivillige (decentrale) og det politiske (overliggende) niveau, så I klædes på til at skabe varig forandring forankret i hele foreningen.
support-blue

Medlems - og frafaldsanalyse

Medlems - og frafaldsanalyse

Hvordan ser jeres medlemmer ud? Hvad er deres særlige kendetegn? Hvor mange af medlemmerne interagerer med foreningen og jeres tilbud af service? – Alt dette er afgørende viden, for at kunne tilpasse ydelser og jeres budskaber til medlemmerne.
 
Vi hjælper jer med at analysere medlemmer og årsager til frafald.

2. Dataanalyse

Vi undersøger, hvad der kendetegner jeres medlemmer samt de medlemmer som vælger at forlade foreningen. Hvordan ser jeres medlemmer ud? Hvor mange og hvilken type af aktiviteter deltager de i? Hvor gamle er de og hvor bor de? Hvilke netværk er de en del af?
 
Det er som udgangspunkt muligt at analysere på alle foreningens opsamlede medlemsdata, men også at identificere hvilke data der mangler, for derved at komme tættere på hvorfor medlemmerne forlader foreningen.
 

2. Interviews

På baggrund af dataanalysen resultater laver vi interviews med såvel udmeldte som loyale medlemmer. Vi undersøger eksempelvis: Matcher medlemskabet medlemmernes forventninger? Oplever medlemmerne foreningen som nærværende og imødekommende? Er det let at komme i kontakt med foreningen? Etc.

I lærer medlemmerne bedre at kende

Med udgangspunkt i den viden som bliver opsamlet ifm. de to analyser, kan vi udlede mønstre og tendenser. Analysens resultater udgør et vigtigt redskab ikke kun for arbejdet med fastholdelse, men giver også foreningen indblik i kvaliteten af ydelser, kommunikation og meget andet.
 
Det får I ud af det:
 
  • Analyse af jeres medlemmer
  • Indblik i medlemmernes brug af service og ydelser
  • Risikoprofil for medlemmer er i fare for at melde sig ud
  • Kortlægning af medlemmernes adfærd
group-hug-blue

Fastholdelse af medlemmer

Fastholdelse af medlemmer

Den bedste og billigste måde at øge medlemstallet er ved at arbejde systematisk med fastholdelse. Gennem et skræddersyet workshop-forløb, kommer I omkring de vigtigste processer og indsatsområder i arbejdet med medlemspleje og fastholdelse af medlemmer.
 
Fastholdelse starter i det øjeblik et medlem melder sig ind i foreningen. Derfor er det helt centralt, at oplevelsen for det nye medlem stemmer overens med det, man har ”købt ind på” da man meldte sig ind. Har I som forening fx slået jer op på fællesskab, er det vigtigt, at det nye medlem bliver budt velkommen – og oplever fordelene og energien ved at være en del af jeres fællesskab med det samme.
 
Forløbet er bygget op omkring følgende:
 
  • Hvem er jeres medlemmer? – Vi kigger på hvad der kendetegner medlemmerne, og hvad der kendetegner dem der forlader foreningen. Vi udfordrer jer på, hvem der er de ”rigtige” medlemmer for jer.

  • Hvordan kommer nye medlemmer ind? – Vi hjælper jer med at tegne medlemmets rejse ind i foreningen. Hvilke processer har I for at tage imod det nye medlem i dag?

  • Hvordan fornyer man sit medlemskab? – Vi kigger på fornyelse af medlemskab, og hvilke processer der ligger for gentegning. Det kan både være de medlemmer der interagerer meget med jer, dem der melder sig ud, eller andre gange det tavse flertal – Vi hjælper jer med at finde vej i data.

  • Hvor skal I sætte ind? – Med udgangspunkt i de indledende faser hjælper vi jer med at afdække, hvor I skal sætte ind. Klarheden skaber grobund for at sætte konkrete aktiviteter i gang og ændre på arbejdsgange og processer. Vi klæder jer på med konkrete erfaringer og best practise fra lignende foreninger.
Efter workshopforløbet:
 
Med afsæt i workshopforløbet tilbyder vi at udarbejde en konkret handlingsplan, med konkrete værktøjer til hvordan I løbende kan monitorere på arbejdet.

Kontakt os

Vil du vide mere om vores løsning til medlemsadministration?

Kontakt os og hør, hvordan vi kan hjælpe dig – også hvis du ønsker en demonstration af løsningen.

Director

Lisbeth Bekker

Email:  libek@eg.dk