Advanced analytics
Analyser af data, der giver mulighed for at fremsætte forudsigelser eller generere anbefalinger.
Læs mere her
Droner
Har evnen til at nå de mest fjerntliggende områder med lidt eller ingen menneskelig arbejdskraft.
Læs mere her
3D-print
Kan opbygge emner i plast eller metal hurtigt og uden brug af dyre produktionsværktøjer.
Læs mere her
Cognitive computing
Teknologi, der er baseret på kunstig intelligens. Muliggør applikationer, der kan se, høre, tale, forstå og endda begynde at ræsonnere.
Læs mere her
Machine learning
På baggrund af erfaringer finder computeren mønstre i og orga-niser store mængder data. Den lærer at bruge sine erfaringer til at generalisere og træffe intelligente beslutninger.
Læs mere her
Virtual reality (VR)
Et tredimensionelt, computergenereret miljø, der giver mulighed for at simulere virkeligheden. I den virtuelle verden er man i stand til at manipulere objekter og udføre handlinger.
Læs mere her
Augmented reality (AR)
Giver mulighed for at visualisere et objekt i den fysiske verden, fordi virkelighed og det digitale kombineres. Man ser både ver-den omkring sig og et computergenereret billede ovenpå.
Læs mere her
Robotics (RPA)
Kan kopiere menneskelige arbejdsgange – typisk software på en computer, der kopierer det arbejde, et menneske ellers udfører. Oplagt til tilbagevendende processer, hvor man gør det samme hver gang.
Læs mere her
Sociale medier
Online-fællesskab, -interaktion og -brugergeneret indhold, der gør det muligt at udveksle fx samtaler og billeder mellem personer. Fx LinkedIn, You-Tube, Facebook, Twitter og Instagram.
Læs mere her
Internet of Things (IoT)
Enheder på internettet, der er forbundne via et computernetværk og kan overføre data. Fx styring og overvågning af hjemmet, telefoner og regulering af lys og varme.
Læs mere her
Blockchain
Åbent register over aftaler. Konstrueret som kontinuerligt vok-sende blokke, som er kryptografisk forbundet. Designet til at gøre det meget vanskeligt at ændre tidligere transaktioner.
Læs mere her