21. november 2016

Skab unik kundeindsigt med varekurvsanalyse

Den personlige shoppingoplevelse spiller stadig en stor rolle i detailbranchen – også på nettet. Med varekurvsanalyse kan du øge både mersalg og kundeloyalitet med et anbefalingssystem tilpasset den enkelte kunde og dermed skabe en bedre kundeoplevelse.

Mange virksomheder kæmper i dag med at skabe problemfri overgang fra fysiske butikker til webshoppen. En ting er hyldeudvalget og de grafiske elementer – en anden er den personlige betjening, som ekspedienten i butikken tilpasser hver enkelt kunde.

Ved at dykke ned i data og analysere den enkelte kundes købshistorik på webshoppen kan du indrette anbefalingssystem og loginsider specifikt til kunden. På den måde tager du skridtet videre fra den klassiske online anbefalingsfloskel "andre, som købte denne vare, købte også" og får et dybere indblik i den enkelte kundes adfærd – og dermed bedre forståelse for, hvad han eller hun er interesseret i.

Arbejd med den indsigt, du har

Ofte kan et datamining-projekt virke uoverskueligt at komme i gang med, fordi mangel på valid data gør det nødvendigt først at opstarte den strukturerede dataindsamling, efter at beslutningen om at bruge den er truffet. Men når det drejer sig om webshoppen, er der ofte allerede et godt datasæt at starte med.

Mange webshops har i forvejen personlige logins tilknyttet, og opsamling af data via cookies betyder, at man som minimum har identificeret individuelle brugere, så man kan hurtigt kan komme i gang med analyserne og påbegynde den systematiske indsamling.

Find ud af, hvordan du kan optimere arbejdsgange og skabe et bedre resultat på bundlinjen med Advanced Analytics

Fra datamønstre til unikke forretningsmuligheder

Varekurvsanalyse er en god måde at forbedre kundeoplevelsen og minimere kundefrafald. Men det er ikke kun for salg og marketing, det kan betale sig at dykke dybere ned i data.

I EG's Advanced Analytics-afdeling arbejder vi hver eneste dag på at skabe fordele og optimere processer for vores kunder ved at udnytte og sætte de data, som virksomheder skaber hver eneste dag, i system.

Kontakt EG, hvis du gerne vil finde ud af, hvordan du skaber unikke kundeoplevelser eller begynder at arbejde struktureret med dataindsamling.