25. maj 2016

Digital Kommune: Please, luk døren op til direktionsgangen!

Som IT-leverandører må vi være til stede i kommunernes direktionslokaler, hvis vi skal gøre en forskel. 

Det er i hvert fald vores erfaring som mangeårig it-leverandør til det offentlige. Derfor er det vigtigt, at dørene til kommunernes direktionsgange nu bliver sat på klem.

Men det er ikke nok, at være til stede. Vi skal også have mulighed for at påvirke beslutningerne, inden de træffes og samarbejde med kommunerne om løsningerne, når vi udvikler dem.

Hvis vi skal have success med at skabe værdi for kommunerne, så handler det nu mere end nogensinde om at lytte, forstå og blive hørt på direktionsgangen. Ellers kan vi i nå målet: nye effektive måder at håndtere det offentlige Danmarks kerneopgaver på.

For hånden på hjertet, hvis Uber havde været en fælleskommunalt it- og digitaliseringsprojekt, så havde bilerne stadig holdt langs kantstenen.

På grund af den hastighed, hvormed teknologier og adfærd forandrer sig, risikerer alle lange it-projekter i dag at fejle. Som i tilfældet med Uber er teknologierne, borgernes adfærd og dermed kommunernes reelle behov ændret, længe inden løsningerne udviklet. Oftere og oftere oplever vi da også, at kravspecifikationer ændrer sig undervejs i større udviklingsprojekter.

Derfor håber jeg, at den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi vil være med til at bane vejen for andre og mere agile samarbejdsformer, andre måder at udvikle og drive it-projekter, hvor netop ændringer er en accepteret del af opgaven, så det offentlige for alvor gør sig selv til det nødvendige,agile laboratorium for udviklingen af fremtidens public service systemer.

Hvis samarbejdet mellem kommuner og it-leverandører skal fungere, skal vi have færre store produkt-projekter, hvor målet alene er at spare penge, til fordel for flere og mere agile samarbejder, hvor målet er at drage fordel af de nye disruptive teknologier og sammen skabe datadrevne, sammenhængende it-løsninger.

I EG vil vi være kommuner og regioners mest værdifulde samarbejdspartner omkring deres digitale services og løsninger og derved bidrage til at styrke den offentlige velfærd. Men dialog er kodeordet! Kun sammen kan vi - ved at udnytte den nyeste viden - udvikle nye innovative it-løsninger til det offentlige, baseret på bred forvaltningsfaglighed, dyb domæneviden og den nyeste digitale ekspertise.